• Laatste
  • Alle
De ideologische radicalisering van de multinationals

De ideologische radicalisering van de multinationals

17 juni 2020
Vlaamse strijders, vroeger en nu

Vlaamse strijders, vroeger en nu

19 mei 2022
Bart Somers (Photonews)

Diyanet-moskeeën trekken naar Grondwettelijk Hof tegen nieuw erkenningsdecreet

19 mei 2022
VNZ
Arbeidseconoom Stijn Baert: "Waalse putten zijn schoolvoorbeeld van Hollandse ziekte"

Arbeidseconoom Stijn Baert: “Waalse putten zijn schoolvoorbeeld van Hollandse ziekte”

19 mei 2022
Helft van Twittervolgers Joe Biden blijkt vals te zijn

Helft van Twittervolgers Joe Biden blijkt vals te zijn

19 mei 2022
Lange wachtlijst voor geslachtsverandering

Lange wachtlijst voor geslachtsverandering

19 mei 2022
PAL EROP #10: Vlaanderen moet Vlaams blijven volgens Abou Jahjah

PAL EROP #10: Vlaanderen moet Vlaams blijven volgens Abou Jahjah

19 mei 2022
Groen en Ecolo zeggen nee tegen verdere verhoging legerbudget

Groen en Ecolo zeggen nee tegen verdere verhoging legerbudget

19 mei 2022
83 dagen heldendom in Marioepol

83 dagen heldendom in Marioepol

19 mei 2022
Alle knipperlichten op rood voor de Belgische economie

Alle knipperlichten op rood voor de Belgische economie

18 mei 2022
Brits antiterreurprogramma te veel gericht op rechts-extremisme, terwijl islamitisch extremisme genegeerd wordt

Brits antiterreurprogramma te veel gericht op rechts-extremisme, terwijl islamitisch extremisme genegeerd wordt

18 mei 2022
Transactivisten verstoren lezing aan Zwitserse universiteit: "Cisgender blanke vrouw kan niet over zo'n onderwerp spreken"

Transactivisten verstoren lezing aan Zwitserse universiteit: “Cisgender blanke vrouw kan niet over zo’n onderwerp spreken”

18 mei 2022
Alistair Overeem maakt opvallende carrièreswitch

Alistair Overeem maakt opvallende carrièreswitch

18 mei 2022

Geen producten in je winkelwagen.

  • Aanmelden
  • Registreren
PAL NWS
  • PAL NWS
  • Nieuws
    • Binnenland
    • Buitenland
  • Opinie
  • Satire
  • PAL SPORT
  • PAL CAST
  • ‘t Pallieterke
  • Abonnement
Geen Resultaat
Zie Alle Resultaten
PAL NWS
  • PAL NWS
  • Nieuws
    • Binnenland
    • Buitenland
  • Opinie
  • Satire
  • PAL SPORT
  • PAL CAST
  • ‘t Pallieterke
  • Abonnement
Geen Resultaat
Zie Alle Resultaten
PAL NWS
Mijn Account

De ideologische radicalisering van de multinationals

door Jurgen Ceder
17 juni, 2020 00:14
in Column, Weekblad 't Pallieterke
0
De ideologische radicalisering van de multinationals
201
DEELACTIES
574
WEERGAVEN
FacebookTwitterWhatsappTelegramVkMail

In de massahysterie die volgde op de dood van George Floyd hebben vele multinationals kleur bekend. Honderden grote merken verklaarden zich op sociale media solidair met de zwarte woede, die in de praktijk meer dan een beetje werd gestuurd door extreemlinks militantisme. Sommigen spraken zelfs expliciet hun steun uit voor de radicale Black Lives Matter (BLM)-beweging.

Deze inhoud wordt niet getoond. Klik hier om al onze content te tonen door onze cookies te accepteren

Een van de meest bevreemdende acties kwam van Lego. De speelgoedfabrikant vroeg in een rondschrijven aan al zijn reclamebureaus om geen publiciteit meer te maken voor blokjesdozen rond thema’s als politie en, merkwaardig, brandweer. Ook de legodoos “Donut Shop” moest het ontgelden: in de VS wordt het eten van donuts geassocieerd met de politie, moet u weten.

IJsjes tegen blank racisme

Ben&Jerry’s was het radicaalst: de ijsjesmaker plaatste op de webstek van zijn hoofdzetel de boodschap “De blanke heerschappij moet ontmanteld worden”. Het kon de slogan van het ANC of de Black Panthers geweest zijn. Wie gaat winkelen bij Carrefour, Colruyt of Delhaize zal het ijs van Ben&Jerry’s misschien al gekocht hebben, waarschijnlijk zonder te weten dat dit bedrijf een lange geschiedenis van links activisme heeft. Twee jaar geleden steunde het bijvoorbeeld de acties voor verblijfsrecht van 9000 Afghaanse ‘vluchtelingen’ in Zweden. Ben&Jerry’s is al in 2000 opgekocht door voedingsgigant Unilever, maar die vindt het best dat het politiek activisme wordt verdergezet.

Lego en Ben&Jerry’s zijn niet de enigen die tonen dat achter een sympathiek imago een agenda van politiek activisme kan schuilgaan. Disney stopte zijn sponsoring van het actualiteitenprogramma “Tucker Carlson Tonight” nadat Carlson had geargumenteerd dat het vandalisme en het geweld van BLM niet echt begaan is met zwarte levens. Je zit heel dicht bij regelrechte censuur.

HBO schrapte de film “Gone with the Wind” wegens racistisch. Netflix verbande de serie “Little Britain” en creëerde, tussen actie, drama en komedie, een aparte categorie “Black Lives Matter”. Apple, Facebook, Coka Cola, Nike, YouTube en Uber hebben geld gegeven aan allerlei bewegingen en initiatieven die opkomen voor zwart Amerika. Airbnb, Spanx en Microsoft doneren rechtsstreeks aan BLM, de wraak-racistische beweging die betrokken is bij zoveel geweld en plunderingen.

Woke

Het is verleidelijk te denken dat deze grote bedrijven gewoon met de stroom meedrijven. Je onderschat dan hoe “woke” (de nieuwe, extremere vorm van politieke correctheid) de elites zijn geworden. Dat geldt niet alleen voor de academische en culturele elites die we gemakkelijk associëren met linkse opinies die ingaan tegen de opvattingen van de gewone man. Ook de leiders en topkaders in de economische wereld gaan steeds meer tot de enclaves van dat politiek dogmatisme behoren.

Deze inhoud wordt niet getoond. Klik hier om al onze content te tonen door onze cookies te accepteren

In The Spectator maant Stephen Daisly deze week de conservatieve lezers van zijn blad aan om de bedrijfswereld niet meer als vriend te beschouwen: “De regerende corporatieve ethiek staat links van de bevolking omdat dit nu eenmaal de politieke ideeën van de elites zijn. Op de hoogste verdieping van het bedrijfsgebouw staan ras, gender en linkse eco-politiek dagelijks op de agenda. Zolang de bedrijfstaks laag staat en de vakbonden zwak, vertonen de CEO’ s geen affiniteit voor conservatisme of conservatieve zaken.”

Dissidente opinies komen in de Amerikaanse bedrijfswereld gemakkelijk in problemen. Bij ons is de keten nauwelijks bekend, maar Chicken-fil-A veroverde onlangs de derde plaats op de restaurantmarkt van de VS, na McDonalds en Starbucks (dat net besloot dat de kledingcode voor het personeel niet geldt voor mensen die truitjes van BLM willen dragen). Het bedrijf is in handen van mensen met een christelijke overtuiging en het sponsorde ook christelijk geïnspireerde verenigingen.

Daarover ontstond vorig jaar veel heisa, toen bleek dat twee van die verenigingen, waaronder het Leger des Heils, het traditionele huwelijk tussen man en vrouw verdedigen. Chicken-fil-A hield lang stand tegen een campagne van militante homo’s, lesbiennes en transgenders – in het Britse Reading werd zelfs de vestigingsvergunning van het restaurant geweigerd -, maar plooide dan toch in november. Het bedrijf stopt zijn steun aan de christelijke verenigingen en zal voortaan geld geven aan organisaties die opkomen voor homo’s en transgenders.

Als het regent in New York…

De ideologisering van de bedrijfswereld is op dit moment vooral nog een Algelsaksisch fenomeen. Ben&Jerry’s België heeft bijvoorbeeld de radicale boodschap van de hoofdzetel niet gedeeld (hoewel je best eens nadenkt over de bestemming van je geld als je dat merk koopt). Er is voorlopig geen gevaar dat IJsboerke hier campagne gaat voeren om een einde te maken aan de ‘blanke heerschappij’.

Als het regent in New York, druppelt het echter in Brussel. Alle hogergenoemde bedrijven zijn ook actief in Europa en brengen hun bedrijfscultuur mee, samen met de producten die de stempel van hun opvattingen dragen. Belgische bedrijven lieten zich trouwens ook al verleiden tot deelname in de cultuuroorlogen: in 2016 tekenden Dreamland en Studio 100 mee het “Pietenpact” tot uitbanning van de echte Zwarte Piet. Heel wat grote bedrijven vertonen activistische trekjes als het over klimaatpolitiek gaat. Het Duitse Zalando lanceerde vorig jaar een ‘genderneutrale’ kledinglijn en voerde campagne tegen genderstereotypes die een “obstakel voor diversiteit en vrijheid” zijn.

Deze inhoud wordt niet getoond. Klik hier om al onze content te tonen door onze cookies te accepteren

De Atlantische Oceaan is een klein beekje als het over culturele trends gaat. We zagen hoe gemakkelijk de ideologische hysterie van de jongste weken oversloeg van de VS naar Europa. Er bestaat bij mij weinig twijfel dat de veralgemeende cultuuroorlog op ons afkomt.

Tags: 2020-24BLMMultinationalsPromo 2020-24radicalisering
Deel80Tweet50VerzendenDeelDeel10Verzenden
Jurgen Ceder

Jurgen Ceder

Jurist Jurgen Ceder (°1963, Aalst) nam enkele jaren geleden als eresenator afstand van de Belgische politiek om zich toe te leggen op het vaderschap. Vanuit die hoedanigheid overschouwt hij als analist de grote gewapende en culturele conflicten waar de wereld vandaag mee te kampen heeft.

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerd Berichten

Documenten bewijzen dat BLM-top kwistig geld uitdeelde aan vrienden en familie

Documenten bewijzen dat BLM-top kwistig geld uitdeelde aan vrienden en familie

door Carl Deconinck
17 mei 2022
11

De marxistische strijdorganisatie Black Lives Matter probeert al langer de financiën te verbergen voor het bredere publiek. Nu lekten er...

BLM kocht in het geheim luxevilla ter waarde van 6 miljoen dollar

BLM kocht in het geheim luxevilla ter waarde van 6 miljoen dollar

door Carl Deconinck
5 april 2022
4

Black Lives Matter, de marxistische beweging die meent dat westerse landen doordrongen zijn van racisme en discriminatie, komt opnieuw in...

Alicia Garza, Patrisse Cullors en Opal Tometi (Photonews)

Steeds meer vragen rond financieel plaatje BLM-beweging

door Carl Deconinck
31 januari 2022
11

Black Lives Matter, de marxistische politieke beweging die beweert dat westerse landen doordrongen zijn van racisme en discriminatie, komt in...

Gérald Darmanin, de Franse minister van Binnenlandse Zaken

Franse regering sluit alweer een radicale moskee

door Niels Geerinck
12 januari 2022
6

De Franse minister van Binnenlandse Zaken kondigde het nieuws aan. Volgens de minister steunde de moskee radicaalislamitische verengingen zoals het...

  • Trending
  • Reacties
  • Laatste
Professor UAntwerpen: “Lettertype op Vlaamse vlag verwijst naar nazi-sympathieën”

Professor UAntwerpen: “Lettertype op Vlaamse vlag verwijst naar nazi-sympathieën”

18 mei 2022
Regisseur scherp voor Franstalige partijen: "Afkeer van Vlaanderen en het Nederlands wordt nauwelijks verhuld"

Regisseur scherp voor Franstalige partijen: “Afkeer van Vlaanderen en het Nederlands wordt nauwelijks verhuld”

18 mei 2022
Viktor Orbán waarschuwt voor zelfmoord van het Westen via omvolking

Viktor Orbán waarschuwt voor zelfmoord van het Westen door omvolking

18 mei 2022
Viktor Orbán waarschuwt voor zelfmoord van het Westen via omvolking

Viktor Orbán waarschuwt voor zelfmoord van het Westen door omvolking

41
Lange wachtlijst voor geslachtsverandering

Lange wachtlijst voor geslachtsverandering

12
Professor UAntwerpen: “Lettertype op Vlaamse vlag verwijst naar nazi-sympathieën”

Professor UAntwerpen: “Lettertype op Vlaamse vlag verwijst naar nazi-sympathieën”

35
Vlaamse strijders, vroeger en nu

Vlaamse strijders, vroeger en nu

19 mei 2022
Bart Somers (Photonews)

Diyanet-moskeeën trekken naar Grondwettelijk Hof tegen nieuw erkenningsdecreet

19 mei 2022
Arbeidseconoom Stijn Baert: "Waalse putten zijn schoolvoorbeeld van Hollandse ziekte"

Arbeidseconoom Stijn Baert: “Waalse putten zijn schoolvoorbeeld van Hollandse ziekte”

19 mei 2022

Deze week in ‘t Pallieterke

Schrijf u hier in op de PALNWS nieuwsbrief!

Advertenties

Betaalde Advertentie

PAL NWS

© 2021 PAL NWS

PAL NWS is de opvolger van SCEPTR en de nieuwssite van Uitgeverij 't Pallieterke nv.

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Privacybeleid
  • Discussie
  • Veelgestelde vragen (FAQ)
  • Impressum
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Vacatures
  • Adverteren

VOLG ONS

Geen Resultaat
Zie Alle Resultaten
  • PAL NWS
  • Nieuws
  • Opinie
  • Satire
  • PAL SPORT
  • PAL CAST
  • Abonnement
  • ‘t Pallieterke
  • Mijn account
  • FAQ

© 2021 PAL NWS

Welkom Terug!

Meld hieronder aan

Wachtwoord Vergeten? Geen abonnee

Maak Nieuwe Account!

Vul de velden onder in om te registreren

Alle velden zijn verplicht. Aanmelden

Herstel je wachtwoord

Geef je gebruikersnaam of e-mailadres in om je wachtwoord te herstellen.

Aanmelden
Beheer je privacy

Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij en onze partners technologieën zoals cookies om informatie over het apparaat op te slaan en/of te openen. Toestemming voor deze technologieën stelt ons en onze partners in staat om persoonlijke gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site te verwerken. Als je geen toestemming geeft of deze intrekt, kan dit invloed hebben op bepaalde functies.

Klik hieronder om in te stemmen met het bovenstaande of om specifieke keuzes te maken. Je keuzes zullen alleen worden toegepast op deze site. Je kunt je instellingen te allen tijde wijzigen, inclusief het intrekken van je toestemming, door gebruik te maken van de knoppen op het Cookiebeleid of door te klikken op de knop 'Toestemming beheren' onderaan het scherm.

Functioneel
Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Statistieken

Marketing

Toepassingen
Altijd actief

Altijd actief
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Beheer opties
{title} {title} {title}

Vind je onze artikels interessant? Goed om ook eens iets anders te lezen dan de (gesubsidieerde) mainstream media?

Overweeg dan om ons te steunen en neem al vanaf €9 een abonnement.

U kan dan meteen alle artikels volledig lezen en u bent ook af van de meest vervelende publiciteit!