El Kaouakibi factureerde geen 50.000 euro maar 103.000 euro aan Open Vld

Foto: PhotoNews. El Kaouakibi factureerde geen 50.000 euro maar 103.000 euro aan Open Vld

Uncategorized

El Kaouakibi factureerde geen 50.000 euro maar 103.000 euro aan Open Vld

Kristof Luypaert

Sihame El Kaouakibi factureerde geen 50.000 euro aan Open Vld, maar meer dan het dubbele daarvan. Tot die conclusie komt de krant De Morgen op basis van inside informatie uit liberale kringen. Ook een communicatiemedewerker die 5 maanden voor El Kaouakibi werkte voor een bedrag van 33.000 euro zou niet zijn ingebracht als verkiezingsuitgave. Volgens Open Vld is dat niet nodig, maar experten vinden dat betwistbaar. Daarnaast zou ook nog de productie van campagnefilmpjes voor andere kandidaten een grote factuur hebben opegeleverd voor WannaCatch, het communicatiebedrijf van El Kaouakibi.

Het bedrag van 33.000 EUR dat ze factureerde aan Open Vld om een persoonlijke medewerker aan te werven staat, aldus De Morgen, niet in haar verkiezingsuitgaven vermeld. Volgens Open Vld hoeft dat niet. Maar die argumentatie is betwistbaar volgens professor Bart Maddens (KU Leuven).

“Als hij of zij specifiek heeft gewerkt voor de productie van de verkiezingspropaganda van El Kaouakibi, bijvoorbeeld consultancy, de aanmaak van videoboodschappen of het schrijven van teksten, dan gaat het evident om verkiezingsuitgaven.”

De Morgen zegt ook te weten dat haar medewerker begin 2019 is aangeworven en weer vertrok in juni 2019. Dat is exact de periode van de verkiezingscampagne. Het zou gaan om een ervaren communicatieprofessional gaan. De aangerekende tarieven lijken dat alvast niet tegen te bespreken. Een snelle rekensom leert dat die medewerker gedurende vijf maanden gemiddeld 6.600 euro per maand mocht factureren.

Enkel indien die medewerker geen enkele taak zou uitgevoerd hebben in de campagne hoeft dat niet te worden aangegeven. Net daar wringt het schoentje aangezien die medewerker precies is aangeworven naar aanleiding vàn die campagne. Ook UGent-politicoloog Carl Devos noemt de situatie ongewoon. “Men heeft een schimmige, complexe constructie opgezet die niet in lijn is met de transparantie die de wet vraagt.”

Geen 50.000 euro, maar 103.000 euro

Deze week bleek dat Vlaams Parlementslid Sihame El Kaouakibi bij haar komst naar Open Vld de belofte kreeg dat ze 50.000 euro mocht factureren voor haar kiescampagne. Pas dagen later blijkt nu dat de firma’s van El Kaouakibi in totaal 103.000 euro factureerden aan Open Vld.

Op basis van de verkiezingsuitgaven bleek al dat het bedrag van de ‘officiële verkiezingsuitgaven’, 53.699,77 euro, integraal betaald zouden zijn door de partij. Dat bedrag is opgesplitst in twee delen. 18.757,54 euro daarvan staat op conto van de persoonlijke campagne. Die staan op een eerste factuur die de partij betaalde voor “typische campagneuitgaven voor bijvoorbeeld sociale media-advertenties en briefwisseling”. Op diezelfde factuur staan ook 2.000 euro kosten die niet aangifteplichtig waren.

Daarnaast staat op de verkiezingsaangifte nog eens 34.942,23 euro uit de gemeenschappelijke campagne van Open Vld. Elke kandidaat krijgt bij de totale verkiezingsuitgave van de partij een deel achter zijn naam. Vaak is het ook zo dat kandidaten gezamenlijke kosten en filmpjes maken en nemen ze daarbij elk een percentage op hun rekening. El Kaouakibi komt zo met haar aangifte net onder het maximaal bedrag dat een kandidaat wettelijk mag uitgeven in kieskring Antwerpen.

Persoonlijke verkiezingsuitgaven, persoonlijk medewerker en factuur van 50.000 euro

Maar zoals al bleek is dat niet alles. Los van haar verkiezingsuitgave mocht El Kaouakibi ook nog factureren aan Open Vld. Dat stond in het bericht dat Open Vld zelf verspreidde zonder bedrag vermeld. Dat blijkt nu een bedrag te zijn voor de productie van sociale mediafilmpjes en de promotie ervan.

WannaCatch, het communicatiebureau van El Kaouakibi, mocht ook de filmpjes voor vier andere kandidaten, zoals Bart Somers, Willem-Frederik Schiltz, Christian Leysen en Marianne Verhaert leveren.

Via haar bedrijven factureerde El Kaouakibi dus nog eens 50.000 euro voor communicatieactiviteiten voor de partij. Daarnaast factureerde ze 18.754.54 euro voor haar persoonlijke campagne en 2.000 euro ‘niet-aangifteplichtige’ uitgaven. En dan is er ook nog 33.000 euro om een persoonlijke medewerker aan te werven. Zo komt De Morgen uit op ‘ongeveer’ 103.000 euro.

Zoals wij gisteren ook al meldden, is dat bedrag van om en bij de 100.000 euro niet abnormaal. Dat is ooit al beloofd geweest door Bart Somers toen die in 2009 er alles aan deed om een kandidaat van LDD binnen te halen. Daar is destijds ook een afsprakennota mee ondertekend die een garantie inhield op een verkiesbare plaats. Indien Vijnck niet verkozen zou zijn geraakt kon hij rekenen op een job binnen de partij. Dat ging echter niet door en Bart Somers moest daar toen publiek mea culpa voor slaan. De vraag is of Somers dat ook nu zal doen of dat Egbert Lachaert bereid blijft alleen in de vuurlinie te blijven staan om een deal te verdedigen waar hij zelf niet bij betrokken was.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Kristof Luypaert (1976) is criminoloog (UGent). Als ex-politiecommissaris en onderzoeksjournalist volgt hij de thema's justitie, politie, misdaad en criminaliteit op de voet. Ook het leven in en rond de Wetstraat kent nog weinig geheimen voor hem.

Plaats een reactie

Delen