Antwerpse handjes. Foto Twitter

Antwerpse handjes. Foto Twitter

Cultuuroorlog

Africa Archives beweert dat ‘Antwerpse handjes’ racistisch zijn

Wijnand Meeus

Africa Archives, een Twitteraccount met zo’n 30.000 volgers, beweert dat de ‘Antwerpse handjes’ symbool staan voor het afhakken van de handen van de Congoleese bevolking. De chocoladesnoepjes, die niets met de kolonisatie te maken hebben, veroorzaakten zo een kleine ‘Twitterrel’.

“Belgen hakten vroeger de handen van uw kind af als ze de quota niet haalden. Tegenwoordig verkopen ze “chocolade hand”- snoepjes. Als jullie niet vinden dat dit absoluut diabolisch is, dan weet ik niet wat ik jullie nog kan zeggen”, klinkt het in de tweet van Africa Archives. Het account beweert dat het chocoladesnoepje een verwijzing is naar het afhakken van de handen tijdens de Belgische kolonisatie in Congo.

(Lees verder onder de tweet)

De tweet werd gretig geliket en gedeeld. In de reacties wordt er verontwaardigd gereageerd en wordt de antiracismestrijd en BLM meerdere keren aangehaald. Maar de tweet wordt toch ook duidelijk weerlegd door verschillende gebruikers. De Antwerpse handjes zijn helemaal niet afkomstig uit de koloniale periode maar vinden hun oorsprong in de etymologie van de stadsnaam.

“Er werd mij altijd verteld dat het ging om de etymologische oorsprong van ‘Handwerpen’”, schrijft een Twittergebruiker. De handjes prijken al sinds de 13e eeuw op het wapenschild van de stad. Ook burgemeester BArt De Wever (N-VA) reageert op Facebook: “De stap van woke naar waanzin is snel gezet. Dit schandelijke verzinsel kan niet verder van de waarheid staan. De Antwerpse handjes gaan al terug tot het jaar 1239 en symboliseren onze stedelijke vrijheden en rechten.”

“Het koekje dateert dan weer van 1934 en is de uitvinding van – hoe kan het anders in een metropool als Antwerpen – de joodse bakker met Nederlandse roots Jos Hakker”, gaat de burgemeester verder. “Jos ontsnapte ternauwernood aan de gruwelen van de Holocaust. Vorig jaar kreeg hij nog een gedenkplaat in de Provinciestraat. Of hoe men het slachtoffer van een genocide nu verbindt aan een andere genocide.”

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Wijnand Meeus is een scout in hart en nieren met een grote passie voor recht. Voor PAL NWS volgt hij mee justitie en binnenlandse politiek.

8 gedachten over “Africa Archives beweert dat ‘Antwerpse handjes’ racistisch zijn”

  1. Complete idioten die zoiets vertellen.
    Dat koekje in de vorm van een handje verwijst naar de legende van de reus Antigoon en Brabo. Heeft niets met Afrika te maken!
    In 1934 organiseerde de Antwerpse banketbakkersvereniging een wedstrijd om Antwerpen een culinaire specialiteit te schenken. Jos Hakker nam deel en won met het intussen bekende “Antwerpse Handje”. Jos Hakker was een joodse burger die in 1942 in de Dossin kazerne terechtkwam. Hij werd van daaruit op de deportatietrein richting Auschwitz gezet. Gelukkig kon hij van de trein springen en ontsnappen aan zijn geplande moord door de Nazi’s. Zo iemand zijn koekjes racistisch noemen? WOKE
    Doet me denken aan AOC die pater Damiaan ook een racistische kolonist noemde en zijn standbeeld uit het witte huis wil halen. Mensen… learn your history…. en stop met het twitteren en verspreiden van valse informatie.
    https://www.kazernedossin.eu/NL/Overzicht-transporten/Transport-XVIII-XIX/Jos-Hakker

  2. Geschiedenis is African Archives blijkbaar hun sterkste kant niet.
    Mijn grootvader die een brood en banketbakkerij in Berchem had kende Jan Hakker persoonlijk.
    Wie buiten “de lijntjes” durft te kleuren (lees afwijkende mening posten) op (a)sociale media kan rekenen op een schorsing of verwijdering van je post.
    Donald Trump kan er van meespreken.
    Dergelijke onzin laat men rustig staan.
    Begrijpen wie kan. 🙁

  3. we hebben het te ver laten komen,onze democratie zal de ondergang van onze levenswijze,taal en cultuur worden,met dank aan de links-groene vivaldi idioten

  4. African Archives zijn fantastische vangers, die eens naar een psycholoog én een psychiater tesamen moeten gaan.
    Als je overal spoken ziet , is er iets mis in de bovenkamer, zoals bij Black Lives Matter!!!

  5. Maar De vraag is: is koning Leopold Dan wel of niet geinspireerd door het middeleeuwse antwerpen om mensen te “antwerpen” in Congo ? Of was het pure toeval?

    En Was de joodse handchocolade bakker bewust over de congoleze gruweldaden of niet?

Plaats een reactie

Delen