De federale regering zal ook de komende jaren de klassieke printmedia verder ondersteunen. Dat schrijft Business AM. Via bpost vloeit jaarlijks zo’n 170 miljoen euro naar de grote mediaspelers.
“De ministerraad heeft het licht op groen gezet voor een nieuwe concessie, die in 2023 van start zal gaan”, bevestigt Laurens Teerlinck, woordvoerder van minister van Werk Pierre-Yves Dermagne (PS), aan Business AM. “In dit stadium zijn er geen belangrijke wijzigingen ten opzichte van de huidige concessie.”
Bpost heeft een concessieovereenkomst met de federale overheid voor de verdeling van Belgische printmedia. De huidige overeenkomst loopt tot eind 2022. Daarvoor krijgt het postbedrijf jaarlijks zo’n 170 miljoen euro aan subsidies. Volgens minister Dermagne zou het niet opportuun zijn om die nu af te schaffen. “In tijden van een grote crisis is het niet het moment om dat nu helemaal weg te trekken”, klinkt het.
Teerlinck meent dat de nieuwe concessie de overheid minder geld zal kosten. “Dat is te wijten aan de digitalisering van de pers, die leidt tot minder abonnementen voor gedrukte media. Er werd beslist dat een deel van die kostendaling zal worden gebruikt om de Belgische pers te helpen bij haar digitale transitie.”
Iedereen mag ingaan op de toekomstige concessie van de overheid. “Het zal wel een bedrijf moeten zijn dat zo’n opdracht aankan”, aldus Teerlinck.
Concurrentieel nadeel
De ondersteuningsmethode ligt al jaren onder vuur. Ze zou enkel de klassieke spelers ten goede komen, waardoor digitale nieuwkomers een concurrentieel nadeel ondervinden. “Die argumentatie is gekend”, zegt Teerlinck. “In de mate van het mogelijke houden we daar rekening mee. Maar de concessie zal niet gigantisch verschillen ten opzichte van de vorige. Ik kan me voorstellen dat sommige mensen daar niet 100 procent tevreden mee zullen zijn.”
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt.