Stafleden van de muziekafdeling van de Britse universiteit van Oxford willen Europese muzieknotatie uit het curriculum van de school halen. “Het behouden is omwille van de connectie met het koloniale verleden een slag in het gezicht van niet-blanke studenten.”
Dezelfde academici vragen zich ook luidop af of de focus op Europese muziek zoals Mozart en Beethoven aan de universiteit geen tekenen zijn van ‘white supremacy’. Bepaalde vaardigheden zoals piano spelen en een orkest dirigeren, zouden niet vereist mogen zijn omdat deze Europese muziek centraal stellen en “niet-blanke studenten veel ongemak bezorgen.”
De stafleden stellen voor dat het curriculum wordt uitgebreid met vakken zoals “Afrikaanse muziek”, “wereldmuziek” en “populaire muziek”. Hoewel er reeds niet-Eurocentrische vakken gegeven worden aan de universiteit zijn de professoren in kwestie nog steeds van oordeel dat “de bijna volledig blanke faculteit voordeel geeft aan blanke muzikanten”. De roep op meer diversiteit in het programma komt er in navolging van de groeiende populariteit van de Black Lives Matter-beweging