Uber in Brussel mag niet met telefoon: contract moet schriftelijk en drie uur op voorhand

Afbeelding: Shutterstock

Uncategorized

Uber in Brussel mag niet met telefoon: contract moet schriftelijk en drie uur op voorhand

Ruben Notteboom

Chauffeurs die met Uber rijden mogen geen reizigers meer oppikken met hun smartphone in Brussel. Niet alleen mogen chauffeurs hun smartphone niet meer gebruiken om ritten te aanvaarden, een rit moet ook drie uur op voorhand aangevraagd worden. De wagens van chauffeurs die dit niet respecteren kunnen zelfs in beslag genomen worden.

Uber is een internationaal bekende applicatie die chauffeurs in staat stelt hun wagen open te stellen als taxi. Het principe is simpel: iedereen met de app kan een rit aanvragen. De prijs is op voorhand zichtbaar. Zo is het makkelijk voor reizigers om zich te verplaatsen en weten ze ook meteen hoeveel ze moeten betalen. Dat systeem maakt het daarnaast moeilijker voor neptaxi’s en andere oplichters. De app wordt wereldwijd gebruikt. Zelfs grote steden die afgezonderd liggen, zoals Novosibirsk in het hartje van Siberië, gebruiken vaak de app.

Protesten tegen Uber

In vele landen werd de app niet door iedereen goed onthaald. Zo vreesden professionele taxichauffeurs dat ze hun werk zouden verliezen door de app wegens oneerlijke concurrentie. Zo braken er al meerdere protesten uit en organiseerde men al meerdere acties tegen Uber. Op 29 februari 2020 berichtte NOS bijvoorbeeld dat Nederlandse taxichauffeurs tegen de lage prijzen betoogden.

In Brussel werd de app uiteindelijk toegestaan, maar Uber moet de regelgeving respecteren voor verhuurders van auto’s met chauffeur, zoals limousinediensten of taxibedrijven. Daarom kan de app niet functioneren zoals het bedoeld was. In de VS en Rusland kunnen gebruikers met één druk op de knop een Uber bestellen, maar in Brussel moet er een schriftelijk huurcontract ondertekend worden minstens drie uur op voorhand.

App staat de facto buiten spel

Daardoor wordt Uber de facto buiten spel gezet. Het principe van Uber om veilig, snel en betrouwbaar chauffeurs en reizigers in contact te brengen, mag niet door de regelgeving. Een vertegenwoordiger van Uber zei volgens VRT dat het Grondwettelijk Hof de regelgeving rond het bedrijf nog onderzoekt. “Het is onbegrijpelijk dat er maatregelen genomen worden tegen 2.000 chauffeurs,” klinkt het.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Ruben Notteboom (°1998, Eeklo) is afgestudeerd als master tolk aan de Universiteit Gent en zit momenteel in zijn tweede master Internationale Betrekkingen en Diplomatie aan de Universiteit Antwerpen.

Plaats een reactie

Delen