VRT lanceert eigen maaltijdboxen: "En de horeca heeft het al zo moeilijk"

Foto: Jeroen Meeus in Dagelijkse Kost. PhotoNews. VRT lanceert eigen maaltijdboxen: "En de horeca heeft het al zo moeilijk"

Uncategorized

VRT lanceert eigen maaltijdboxen: “En de horeca heeft het al zo moeilijk”

Wim De Smet

De plannen van de VRT, om gezonde maaltijdboxen van Jeroen Meeus aan de man te brengen, stuiten op onbegrip in het Vlaams parlement. “De horeca heeft het al zo moeilijk en nu gaat de VRT hier ook zijn graantje meepikken.”

De openbare omroep lanceert eind deze maand een nieuw project. De zender gaat maaltijdboxen te koop aanbieden, in samenwerking met Foodmaker, een Belgisch bedrijf dat zich specialiseerde in “verse en lekkere gerechten met veel groenten en zonder suikers, bewaarmiddelen of kleurstoffen”. De gerechten zijn gebaseerd op de recepten van televisiekok Jeroen Meeus in zijn programma Dagelijkse Kost. “Alle gerechten zijn volledig samengesteld en goedgekeurd door Jeroen zelf”, meldt VRT-woordvoerder Hans Van Goethem in de kranten van Mediahuis.

“Markt niet verstoren”

Het initiatief riep vanmiddag verontwaardiging op in het Vlaams parlement. “Los van wat de VRT doet, moeten we ons afvragen of we als overheid de markt niet verstoren”, zegt Maurits Vande Reyde (Open Vld). “Er zijn nu recent enkele succesvolle Vlaamse ondernemers die met veel eigen investeringen, bloed, zweet en tranen maaltijdboxen aan huis hebben gelanceerd. Voorheen was die markt bijna volledig in handen van Nederlandse bedrijven. Als de overheid daar een eigen merk, gemaakt met belastinggeld, voor inzet, kan dat oneerlijk zijn.”

Ook N-VA kant zich tegen de VRT-maaltijdboxen. Volgens Wilfried Vandaele van N-VA behoort dit alleszins niet tot de corebusiness van de openbare omroep. “Men moet toch oppassen dat men geen onheuse concurrentie aandoet aan sectoren van wie dit wel de corebusiness is”, aldus Vandaele.

Groen heeft geen probleem met initiatief

Klaas Slootmans (Vlaams Belang) ondervroeg de minister van Media deze week al over het bedrag dat de VRT betaalde voor het interview met Harry en Meghan. “Ook in dit geval moet de VRT nadenken of dit een kerntaak is”, meent Slootmans. “De horeca heeft het al zo moeilijk en nu gaat de VRT hier ook zijn graantje meepikken.”

Bij Groen heeft men geen problemen met het opmerkelijke initiatief. “De VRT kampt met dalende reclame-inkomsten, zoals iedereen”, zegt Elisabeth Meuleman. “Het is legitiem om te zoeken naar extra inkomsten. Het was wel sterker geweest indien dit een samenwerking was geweest met het middenveld, bijvoorbeeld met het Vlaams Instituut Gezond Leven. Maar Dagelijkse Kost bestaat al tien jaar. Er is al merchandising, zoals kookboeken. Dit is gewoon een andere, innovatieve manier.”

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Wim De Smet (°1970, Asse) was meer dan 20 jaar dienst als journalist bij Het Laatste Nieuws. Hij is altijd op zoek naar nieuws.

Plaats een reactie

Delen