Drie op vier werknemers van 'grote' bedrijven krijgt nooit blijk van waardering van leidinggevende

Illustratief. Foto: PhotoNews

Uncategorized

Drie op vier werknemers van ‘grote’ bedrijven krijgt nooit blijk van waardering van leidinggevende

Kristof Luypaert

Een op de drie Belgische werknemers krijgt nooit een blijk van waardering van zijn leidinggevende. Bij grote bedrijven stijgt dat cijfer zelfs tot drie op de vier werknemers. Toch zijn complimenten heel belangrijk, want werknemers die zich gewaardeerd voelen, presteren beter. Bovendien leidt een gebrek aan waardering tot een vermindering van het werkplezier en de motivatie. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van HR-dienstverlener Tempo-Team en professor Anja Van den Broeck, arbeidsmotivatie-experte aan de KU Leuven.

Vooral arbeiders blijken vaak geen schouderklopje te krijgen (36 procent), terwijl dat cijfer bij ambtenaren en bedienden iets lager ligt (28 procent). Als er feedback komt, is die in meer dan de helft van de gevallen ook negatief. Opnieuw is die negatieve feedback meer uitgesproken bij arbeiders (52 procent) dan bij bedienden (45 procent) en ambtenaren (44 procent).

Daarnaast blijkt het gebrek aan waardering vooral nijpend bij grote bedrijven, waar drie op de vier werknemers nooit een complimentje krijgt. Een gebrek aan waardering heeft ook een invloed op de prestaties van de werknemer. Zo rapporteren werknemers minder werkplezier (36 procent), minder motivatie (33 procent), maar ook minder productiviteit (28 procent).

Een op vier werknemers vindt management slechter dan voor de coronacrisis

Daarom is het voor werkgevers van belang om af en toe hun appreciatie te uiten. “Waardering op de werkvloer betekent dat elke medewerker het gevoel heeft dat hij of zij ertoe doet. Dat wat ze doen belangrijk is en gezien wordt. Het betekent ook dat je medewerkers het gevoel hebben dat ze bij het team horen en dat ze onderdeel zijn van een groter geheel”, klinkt het bij Wim Van der Linden, woordvoerder van Tempo-Team.

Het gebrek aan waardering heeft ten slotte ook een negatieve weerslag op het beeld van de leidinggevende. Zo is bijna zes op de tien werknemers die nooit een compliment krijgt, ontevreden over zijn leidinggevende. De coronacrisis heeft die negatieve waardering enkel nog versterkt. Ruim een op vier van de ondergewaardeerde werknemers vindt namelijk dat het management sinds het begin van de coronacrisis nog is verslechterd. De online bevraging werd in het vierde kwartaal afgenomen bij een representatieve steekproef van 2.506 werknemers en 269 werkgevers in België.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Kristof Luypaert (1976) is criminoloog (UGent). Als ex-politiecommissaris en onderzoeksjournalist volgt hij de thema's justitie, politie, misdaad en criminaliteit op de voet. Ook het leven in en rond de Wetstraat kent nog weinig geheimen voor hem.

1 gedachte over “Drie op vier werknemers van ‘grote’ bedrijven krijgt nooit blijk van waardering van leidinggevende”

Plaats een reactie

Delen