Het watermerk Evian – eigendom van het Franse Danone – heeft een deel van de Franse moslimbevolking tegen zich in het harnas gejaagd, door op de eerste dag van de ramadan een tweet te plaatsen waarin het drinken van water aangemoedigd wordt.
Op 13 april, de eerste dag van de islamitische vastenmaand, tweette de Franstalige Twitteraccount van Evian: “Retweet als je vandaag al 1 liter hebt gedronken.”
Ramadan
De op het eerste zicht onschuldige tweet leidde tot een stortvloed aan reacties, waarbij erop werd gewezen dat de ramadan zojuist begonnen was. Evian werd ervan beschuldigd gevoelloos te zijn tegenover “vastende moslims” en een slechte timing te hebben uitgekozen. In andere tweets werd het watermerk zelfs van moedwillige provocatie en racisme beschuldigd.
Later op de dag verontschuldigde Evian zich. “Goedenavond, dit is het Evian team, sorry voor de onhandigheid van deze tweet die geen enkele provocatie bedoelde”, klonk het.
Dat de tweets niet met de ramadan te maken had, blijkt uit het feit dat Evian de laatste weken voortdurend tweets verstuurde die mensen aanspoorden om zich te hydrateren.
” …een stortvloed aan reacties …” op Twitter. In de echte wereld nobody cares.
En wat is het volgende: geen reclame over eten tijdens de ramadan? Of geen reclame meer over alcohol tout court? Of varkenseten? Wat een lange tenen hebben sommigen?
Als ze niet tegen de aanmoedigingen om water te drinken.. Er is nog genoeg om te drinken hé. Jupiler.. Maes.. Trappist… Whisky… Wijn… Cognac… Porto…… Keuze genoeg maar da zal ook weer ni goed zijn zekers…. De mensen kunnen raar zijn.. Vind je niet….
Inderdaad : als mens niets waard zijnde en dit geweten, rest er enkel de fictieve eer. Dat is de enige manier om de psycho in stand te houden
De grootste fout is dat ze zich daarvoor verontschuldigen
Inderdaad, dus reageren op twitter dat ze toegeven aan de druk van radicalen, of mms nog beter: boycot ervan