Uncategorized

Professoren mogen geen spelfouten meer verbeteren: “Te elitair”

Wannes Neukermans

Volgens de Britse universiteit van Hull zou het verbeteren van onjuiste spelling, interpunctie en grammatica als “elitair” beschouwd kunnen worden. Aan de docenten van deze universiteit wordt gevraagd om voortaan spelfouten en grammaticale blunders niet meer aan te rekenen. Dat is een onderdeel van het “inclusief beoordelingsbeleid”. Met dat programma wil de universiteit de leerplannen “dekoloniseren”.

Deze inclusieve aanpak moet alle studenten gelijke kansen geven, ongeacht hun achtergrond. De universiteit raadt daarom op alle momenten af om aan te dringen op goed geschreven Engels.

Bepaalde studenten worden benadeeld of ontmoedigd wanneer hun vaardigheid in geschreven Engels beoordeeld wordt. Dat vindt de universiteit. Vooral studenten die naar slecht presterende scholen zijn geweest, die langdurig ziek geweest zijn of voor wie Engels niet hun moedertaal is.

“Onze leergemeenschap zal studenten aanmoedigen om een ​​authentiekere academische stem te ontwikkelen, een stem die complexe ideeën nauwkeurig en integer kan communiceren – die een specifieke achtergrond of kenmerken viert in plaats van verdoezelt”, klinkt het.

Studenten met achtergrond benadeeld

Bij Britse universiteiten blijft de druk oplopen om meer studenten uit kansarme milieus op te nemen. Ook de universiteit van Worcester werkte een beleid van “inclusief” beoordelen uit. Volgens het beleid is het “eerlijker” om je als docent te concentreren op de kwaliteit van de ideeën en kennis van studenten in plaats van op hun spelling en grammatica. Dit komt doordat studenten “verschillende achtergronden” hebben en dus “van meet af aan in het nadeel” kunnen zijn.

“Veel beroemde schrijvers en wetenschappers werden als slechte spellers beschouwd. Deze omvatten Sir Winston Churchill, die de Nobelprijs voor Literatuur won, maar naar verluidt een slechte speller in zijn jeugd was, en Albert Einstein, wiens grammaticale fouten en spelfouten in zijn tweede taal, het Engels, legendarisch waren”, stelt David Green, vicerector van de universiteit van Worcester.

Veel studenten met dyslexie

Veel studenten in het Verenigd Koninkrijk hebben dyslexie. Volgens Green is het essentieel dat universitaire beoordelingscriteria de kennis van studenten over het door hen gekozen vak beoordelen, evenals hun vermogen om te redeneren, analyseren en hun denkwijze overtuigend uit te drukken.

De University of the Arts in Londen geeft academici de opdracht “spelling-, grammatica- of andere taalfouten te accepteren” zolang ze “de communicatie niet significant belemmeren”. Docenten worden ook gewaarschuwd om hun eigen ideeën over het ‘juiste Engels’ niet op te leggen aan studenten.

Verschillende onderwijsexperten vinden dit nochtans een slecht idee. Studenten moeten volgens hen ook leren juist te schrijven, omdat dat deel is van de professionele vaardigheden die studenten later op het werkveld nodig hebben.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Wannes Neukermans (1999) volgt de Vlaamse en nationale politiek op de voet, met een uitgesproken belangstelling voor communautaire thema's.

11 gedachten over “Professoren mogen geen spelfouten meer verbeteren: “Te elitair””

  1. David Green van de Universiteit is een ” zotteke”!! Ik ben leraar Nederlands en NATUURLIJK moeten spelfouten, interpuncties én grammaticale fouten verbeterd én mee gerekend worden in het resultaat van een examen!!

  2. Ik ben zelf lerares en het is heel belangrijk om correct te schrijven. Het is mijns inziens heel discriminerend daar geen aandacht aan te besteden bij allochtone leerlingen en studenten. Later in het beroepsleven zullen zij uitgelachen worden en smalend behandeld als zij papers en artikels publiceren voor spel-:en taalfouten. Dan zal honend gezegd worden dat het natuurlijk een domme allochtoon is die niet behoorlijk kan schrijven. Enkele bekende foutschrijvers zijn geen voorbeeld !
    Dus geen allochtonen discrimineren door ze niet behoorlijk te leren schrijven.

  3. Doet me denken aan een filmpje dat ik gisteren zag.
    2 + 2= ?Een leerling in de klas antwoordt daarop 22
    De lerares toont hem 2 stiften en voegt er dan 2 bij.
    Dus 4 stiften zegt de lerares.
    Het baasje wordt boos en loopt weg.
    En er ontwikkeld zich een een situatie waarin de lerares
    beschuldigd wordt haar eigen mening te willen opdringen.Het kwam
    er dus op neer dat van exacte wetenschap, Math gedegradeerd werd
    tot “doe maar wat”

  4. It’s an ART school John …Diegene die daar zitten zijn meestal “a few nuts less than a fruitbasket” if you catch my drift. Men wil voorkomen dat men al hun leerlingen moet buizen 😀

  5. Wat is dan de reden om naar school te gaan? Om nog dommer te worden? Taalfouten is het lelijkste wat je maar kunt doen op een test. Dus rode streep erdoor en punt af. Is altijd zo geweest!

  6. De lat moet lager of ze kunnen niet mee. Wat een ramp als je zou moeten toegeven dat ze het niet kunnen, want dat is je reinste racisme. Toch? Heel, heel lang geleden sprak mijn dochtertje in Kongo thuis Nederlands en op school Frans. Ze sprak verdorie mooier Frans dan ik zelf. Ze schakelde daarna over naar het Nederlands onderwijs in het eerste leerjaar van de Belgische school. Probleemloos! Kunnen anderen dat niet? Hoe zou dat komen?

  7. Men mag de academische lat gerust hoog leggen, maar dat betekent nog niet dat men personen met een leerstoornis als dyslexie moet uitsluiten. Er zijn in de geschiedenis heel wat geniale personen geweest met dyslexie, zoals o. a. Leonardo Da Vinci. Het zou een fout zijn om deze geen kans te geven. Dit staat volgens mij los van het falen van ons onderwijssysteem, dat teveel belast wordt door regelneverij en eindeloos experimenteren.

  8. Kadert dat misschien in het politiek-correct concept “positieve actie”(sic) waardoor minderheden dienen voorgetrokken ten nadele van meerderheden , m.a.w. “autochtonofobe discriminatie”, objectief-correct geconstateerd?

Plaats een reactie

Delen