Ben Weyts (N-VA) - Foto: Photonews

Ben Weyts (N-VA) - Foto: Photonews

Uncategorized

Ben Weyts (N-VA) kritisch over evaluatieplannen in Waals onderwijs: “Doet inspanningen van leerkrachten teniet”

Niels Geerinck

Vlaams minister voor Onderwijs Ben Weyts (N-VA) kan zich niet vinden in de plannen van zijn Franstalige collega. Het Franstalig gemeenschapsonderwijs wil de examens drastisch inperken. Ook de evaluatie zullen ze anders aanpakken, met het oog op corona.

Het gemeenschapsonderwijs van de Franstalige Gemeenschap (Wallonie-Bruxelles Enseignement) heeft de beslissing genomen om de examens te beperken tot slechts 7 halve dagen. Ze willen juni nog zo goed mogelijk benutten om les te geven. Van scholen wordt verwacht dat ze minstens tot 22 juni de leerlingen zullen onderwijzen. Er zal geen herhalingsweek zijn en ook de dagen die de leerkrachten en scholen mogen gebruiken voor het verbeteren van de examens en de klassenraden moeten beperkt blijven.

Evaluatie en traject

Over de evaluatie en het verderzetten van het schooltraject voor sommige leerlingen heerst nog wat onduidelijkheid. De leerlingen van het eerste jaar middelbaar zullen onderworpen worden aan een evaluatie maar deze zal geen invloed hebben op hun overgang naar het tweede jaar. Volgens sommige stemmen zal hetzelfde toegepast worden op het 3de tot en met het 5de jaar. De scholen staan hierin volledig vrij.

Het lager onderwijs zal geen verandering ondervinden. Daar worden de gewoonlijke CEB-examens georganiseerd, die altijd afgenomen worden op het einde van het zesde leerjaar.

Het dubbelen van leerlingen dient volgens het onderwijsnet dit jaar ‘uitzonderlijk’ te zijn. Er worden immers geen herexamens voorzien in september. Het WBE-onderwijsnet telt in totaal zo’n 130.000 kinderen. Dat is een totaal van 15 procent van de leerlingen in de Franse Gemeenschap. De andere onderwijsnetten zijn ook vrij inzake organisatie en evaluatie.

De minister van Onderwijs voor de Franstalige en Brusselse federatie Caroline Désir (PS) vraagt de scholen om ‘welwillendheid’ te tonen. Volgens haar dient rekening gehouden te worden met het moeilijk schooljaar voor de leerlingen.

“Je doet de inspanningen van de leerkrachten teniet”

Ben Weyts (N-VA) is kritisch voor de houding van zijn Waalse collega. Hij is geen voorstander om de examens van juni zo hard in te perken. Volgens hem doet het de inspanningen van de leerkrachten en de scholen om tegemoet te komen aan de leernoden, volledig teniet.

Daarnaast vreest hij dat de leerlingen hun motivatie verder zullen verliezen. “De schoolteams hebben in ongeziene omstandigheden fantastische inspanningen geleverd om de scholen open te houden en les te kunnen geven. Als je na al dat werk in een heel onderwijsnet bijna alle examens annuleert, dreig je al die inspanningen van leerkrachten teniet te doen. En hoe ga je leerlingen nog gemotiveerd houden als je nu al zegt dat het toch niet meetelt wat ze in de komende weken nog leren, want er zijn toch geen examens meer.”, zo zegt Weyts.

“Jaarevaluatie op een faire manier”

Volgens Weyts hebben de Vlaamse scholen ook wel enkele richtlijnen gekregen maar staan ook zijn volledig vrij in hun keuzes. “We geven de raad om wel degelijk jaarevaluaties te doen, maar dan natuurlijk op een faire manier die rekening houdt met de bijzondere omstandigheden die er zijn geweest. Juist omdat het zo een abnormaal jaar is geweest, is het de moeite waard om in juni eens te bekijken waar elke leerling staat. En zo beloon je ook wie een inspanning deed”, zo besluit hij finaal.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Niels Geerinck (1994) koestert een passie voor de binnen- en buitenlandse (geo)politiek. Zijn interessegebied richt zich in het bijzonder naar de politieke en culturele tendensen in de Hongaarse, Angelsaksische en Scandinavische sferen. Cultuur- en boekenliefhebber.

2 gedachten over “Ben Weyts (N-VA) kritisch over evaluatieplannen in Waals onderwijs: “Doet inspanningen van leerkrachten teniet””

  1. Korte pijn: IEDEREEN een jaartje laten dubbelen, kleuters en hoger onderwijs-studenten incluis.

    De zo initieel montstane problemen in de overbevolking van de eerste kleuterklas kan je opvangen met militairen en vrijwilligers, en voor het mogelijk gebrek aan afgestudeerden gebruik je werklozen en immigranten.

    Alles beter dan een kudde half-opgevoede en semi-kansloze jongeren op de maatschappij los te laten toch?

    Ze zullen ons binnen enkele jaren dankbaar zijn!

  2. Naar inhoud heeft Weyts uiteraard gelijk. Wat hij voor he gemak wel vergeet is dat onderwijs een bevoegdheid is van de gemeenschappen. In deze is de Franse gemeenschap bevoegd.
    Weyts zou de eerste zijn om alle banbliksems te ontketenen wanneer de Franse gemeenschap zich zou moeien met het Vlaamse onderwijs. Enig populisme is hem nooit vreemd geweest.

Plaats een reactie

Delen