Het Amerikaanse ministerie van Onderwijs wil COVID-herstelfondsen gedeeltelijk spenderen aan interventies die inspelen op de “academische, sociale en emotionele noden van de studenten”. Als onderdeel hiervan willen ze “blankheid’ bestrijden en ‘kritische rassentheorie’ aanleren.
Het Abolitionist Teaching Network, een organisatie die strijdt tegen onrecht in het onderwijs, heeft een eigen handleiding voor Sociaal en Emotioneel Leren (SEL). Aanhangers van dit systeem vinden traditionele SEL “een verdoken manier om etnische minderheden te straffen, te criminaliseren en hen blanke normen op te leggen”. Deze nieuwe handleiding wordt nu geïmplementeerd in het Amerikaanse onderwijs.
Civil Rights Act
Een van de doelstellingen in het SEL-programma van de abolitionisten is het verwijderen van “geestdodende straf- en tuchtmaatregelen voor etnische minderheden”. Ze willen ook “blankheid en andere vormen van onderdrukking” bestrijden en “antiracistische therapie” geven aan blanke onderwijzers en ander onderwijspersoneel. Ook de beruchte kritische rassentheorie staat op het programma. Deze stelt dat bepaalde groepen ‘onderdrukkers’ zijn en andere groepen ‘slachtoffers’ zijn. De eventuele implementatie van deze doelstellingen zou in strijd zijn met de Civil Rights Act, waarmee in de jaren 1960 de rassensegregatie werd afgeschaft. Hierin staat onder andere dat een ras niet als inherent onderdrukkend mag gedefinieerd worden, noch mag er therapie aangeboden worden die ‘rasgerelateerde mentale aandoeningen’ bestrijdt.
Racisme bestrijden met racisme.
Welkom in de dolgeslagen westerse wereld.