Een pakketje van bol.com. Foto Shutterstock.

Een pakketje van bol.com. Foto Shutterstock.

Uncategorized

Bol.com opgelicht voor 750.000 euro na nepmail vol fouten

Ruben Notteboom

Door een fout heeft de webwinkelgigant Bol.com 750.000 euro gestort op een rekening van oplichters. Het geld verdween in Spanje. De webwinkelgigant ontving een e-mail van Brabantia dat hun rekeningnummer was gewijzigd. Hoewel de mail vol spellingsfouten stond, stelde de administratie geen extra vragen. Het geld werd gewoon overgestort.

De oplichting van Bol.com kwam aan het licht toen de rechtbank in Utrecht vorige week een uitspraak hierover publiceerde. Bol.com verkoopt producten van Brabantia, waardoor er dus regelmatig geldtransacties tussen de bedrijven plaatsvinden. Dat zijn dan voornamelijk huishoudelijke artikelen. De 750.000 euro waar Brabantia recht op had, verdween in de zakken van onbekenden.

E-mail vol fouten van ‘Brabantia’, maar Bol.com stelde geen vragen

Bol.com ontving de mail in november 2019. Hoewel de mail zeer slecht opgesteld was, vol met fouten stond en een combinatie was van Engels en Nederlands, merkte de administratie van Bol.com toch niet op dat dit wel eens een fraudemail zou kunnen zijn.  

Houd he rekening mee dat we vanaf vandaag een wijziging in onze bankrekeninggegevens hebben voor incaende betalingen,” stond in de mail te lezen. “Voortaan moten all incoming betalingen have been overgemaakt naar onze filiaalrekening in Spanje. We het op prijs as u uw gegevens kunt bijwerken.”

Volgens rechtbank had de webwinkelgigant beter moeten weten

De mail werd wel van een officieel account verstuurd. De oplichters waren er namelijk in geslaagd een e-mailadres van één van de medewerksters van Brabantia te hacken.  Op die manier leek de e-mail net iets authentieker. De rechtbank oordeelde dat Brabantia nog steeds recht heeft op het misgelopen geld. Of Bol.com het geld terug kan krijgen van de oplichters, is nog onduidelijk.

Bol.com is het oneens met de uitspraak van de rechter. Het bedrijf beweert dat zijn medewerkers voldoende redenen hadden om te geloven dat de mail echt was. Het mailadres, de handtekening en de lay-out waren authentiek, maar over de inhoudelijke fouten wordt niet gesproken. De rechtbank oordeelde dat er “voldoende reden” was om “gezonde argwaan” te hebben gehad. Daarnaast is het volgens de rechtbank ook niet logisch dat het bedrijf plots zijn rekening naar Spanje zou verplaatsen. Bol.com gaat in beroep, maar blijft ondertussen producten van Brabantia verkopen. Ook Brabantia wil de samenwerking niet verliezen.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Ruben Notteboom (°1998, Eeklo) is afgestudeerd als master tolk aan de Universiteit Gent en zit momenteel in zijn tweede master Internationale Betrekkingen en Diplomatie aan de Universiteit Antwerpen.

4 gedachten over “Bol.com opgelicht voor 750.000 euro na nepmail vol fouten”

  1. vorig jaar heeft er hen ook ééntje wijsgemaakt dat ze zwarte piet moesten cancellen om meer poco klanten te winnen; het heeft alleszins de aandacht getrokken van een Nigeriaanse oplichtersbende

Plaats een reactie

Delen