Antwerp, Belgium - March 31: Georges Gilkinet pictured during a press conference and visit 'A sustainable rail vision for the port of Antwerp under the slogan 'Let's modal shift together! Port of Antwerp, Railport and Infrabel present their vision to double the share of goods transported by rail via the port by 2030. March 31, 2021 in Antwerp, Belgium, 31/03/2021 ( Photo by Christophe Licoppe / Photonews

Uncategorized

Spoorvakbond eist dat Infrabel stopt met gebruik glyfosaat

Wannes Neukermans

De Brusselse spoorwegvakbond ACOD Spoor vindt dat onkruid langs de sporen niet met glyfosaat gewied mag worden. In de plaats daarvan moet het opnieuw gewied worden, of moeten er biologische producten gebruikt worden. De vakbond reageert daarmee op de aankondiging dat Infrabel een uitzondering zou krijgen op het verbod op glyfosaat. Ze zouden deze pesticide mogen gebruiken langs de Vlaamse en Brusselse spoorwegen.

Die speciale vergunning geldt één jaar in Brussel en drie jaar in Vlaanderen. Om veiligheidsredenen mag Infrabel de pesticiden op doelgerichte manier gebruiken. De socialistische vakbond vreest voor de gezondheid van de arbeiders. Glyfosaat wordt namelijk sinds 2015 door het Internationaal Agentschap voor Kankeronderzoek beschouwd als “waarschijnlijk kankerverwekkend”.

Opnieuw terug naar de oude methodes

ACOD vindt dat Infrabel opnieuw oude methodes moet gebruiken. “De mensen van het onderhoud, vastbenoemd personeel van Infrabel, moesten het onkruid op de sporen met de hand verwijderen voordat de schoonmaak ervan werd uitbesteed aan private bedrijven die treinsporen aanleggen en onderhouden in opdracht van Infrabel”, haalt het Brusselse hoofdkantoor van ACOD aan. “Sindsdien is dat personeel niet vervangen bij Infrabel.” Daarom raadt de vakbond aan om dat het personeel opnieuw in dienst te nemen en “het onkruid opnieuw met de hand te wieden of biologische producten te gebruiken, zoals vroeger het geval was.” Bovendien herhaalt ACOD dat België zich heeft ingezet om de Europese Green Deal na te leven.

Glyfosaat eind 2022 niet meer toegelaten

De huidige toelating om glyfosaat te gebruiken in de EU loopt af in 2022. Landen als Frankrijk proberen om ermee te stoppen voor deze deadline. Duitsland heeft wil glyfosaat “eind 2023” uit de handel nemen. Het wil zo de massale verdwijning van insecten op het platte land tegengaan.

De vakbond vraagt een dringende risicoanalyse over het gebruik van glyfosaat bij de Belgische spoorwegen. In Wallonië loopt de huidige regeling eind juni af, het overleg gaat daar nog altijd verder.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Wannes Neukermans (1999) volgt de Vlaamse en nationale politiek op de voet, met een uitgesproken belangstelling voor communautaire thema's.

1 gedachte over “Spoorvakbond eist dat Infrabel stopt met gebruik glyfosaat”

Plaats een reactie

Delen