"Spuit mij vol"-stickers uit de campagne. Foto Facebook

"Spuit mij vol"-stickers uit de campagne. Foto Facebook

Uncategorized

“Spuit mij vol”: ongepaste campagne van Smartschool offline gehaald na protest

Wijnand Meeus

Om leerlingen uit de middelbare school aan te sporen om zich te laten vaccineren lanceerde Smartschool, het online leerplatform dat door de meerderheid van de middelbare scholen in Vlaanderen wordt gebruikt, een infocampagne van ‘Wat Wat’. Maar die werd offline gehaald na veelvuldig protest van ouders omdat de boodschap op een ongepaste wijze zou worden overgebracht.

Het gaat om de campagne ‘Ik ben daar’ die werd georganiseerd door een groep van meer dan 80 organisaties die in opdracht van de Vlaamse overheid wordt gecoördineerd door jongerenorganisatie De Ambrassade. Een van de boodschappen die sinds maandag op Smartschool verscheen luidde: “Spuit mij vol”. De boodschap verwijst naar het ‘laten volspuiten met een vaccin’, maar kwam bij veel ouders toch dubbelzinnig en ongepast over.

“Dat taalgebruik werd door sommige ouders als aanstootgevend beschouwd”, zegt Sergio Destino, woordvoerder van Smartschool. “Maandagochtend hebben we de banner in samenspraak met Wat Wat offline gehaald.” De campagne werd normaal gericht op jongeren tussen de 16 en 24 jaar. Maar Smartschool wordt gebruikt door jongeren van12 tot 18 jaar. “Smartschool staat achter de inhoud van de campagne, maar de vorm komt niet helemaal overeen met hun doelpubliek.”

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Wijnand Meeus is een scout in hart en nieren met een grote passie voor recht. Voor PAL NWS volgt hij mee justitie en binnenlandse politiek.

13 gedachten over ““Spuit mij vol”: ongepaste campagne van Smartschool offline gehaald na protest”

  1. “Spuit me vol” doet meer denken aan drugs dan aan vaccinatie. De nadruk ligt hier op wansmaak, ongeacht het doel publiek. Daarnaast kan men zich de vraag stellen of massaal vaccineren echt in het belang is van jongeren.

  2. neen, die vraag is juist niet gewenst. Geen tegengeluid, niet zelf denken en geen kritische vragen. Die worden ‘gecanceld’ in de media, op schulen en universiteiten, de praattafels en de meeste media.

  3. Zoals hier reeds betoogd is de zin een wansmakelijke getuige van ongedisciplineerde denkprocessen en taalverloedering. Nog meer hallucinant is het tekstje ‘Tous Ensemble’. Dat de overheid dit soort tenenkrommende onnozelheden gedoogt is niet te vatten.

  4. “Spuit mij vol” doet denken aan andere smakeloze slogans waarmee men de jeugd af en toe om de oren slaat, genre “zet hem op”, “eerst bla bla en dan boem boem” en dat soort dingen. Het is alsof uit jonge mensen alle idealisme en respect voor het andere geslacht moet verwijderd worden.

  5. Als oudere geen moment aan sex gedacht, wel onmiddellijk de link naar drugs gelegd. Voor een campagne gericht op jongeren tussen 16 en 24, leeftijdcategorie met een groeiend drugsgebruik/-probleem kan ik deze slogan dan ook absoluut NIET als “perfect afgesteld op het doelpubliek” definiëren. Tenzij natuurlijk voor iemand die misschien drugsgebruik wil promoten of er geld mee wil/kan verdienen…

Plaats een reactie

Delen