Om leerlingen uit de middelbare school aan te sporen om zich te laten vaccineren lanceerde Smartschool, het online leerplatform dat door de meerderheid van de middelbare scholen in Vlaanderen wordt gebruikt, een infocampagne van ‘Wat Wat’. Maar die werd offline gehaald na veelvuldig protest van ouders omdat de boodschap op een ongepaste wijze zou worden overgebracht.
Het gaat om de campagne ‘Ik ben daar’ die werd georganiseerd door een groep van meer dan 80 organisaties die in opdracht van de Vlaamse overheid wordt gecoördineerd door jongerenorganisatie De Ambrassade. Een van de boodschappen die sinds maandag op Smartschool verscheen luidde: “Spuit mij vol”. De boodschap verwijst naar het ‘laten volspuiten met een vaccin’, maar kwam bij veel ouders toch dubbelzinnig en ongepast over.
“Dat taalgebruik werd door sommige ouders als aanstootgevend beschouwd”, zegt Sergio Destino, woordvoerder van Smartschool. “Maandagochtend hebben we de banner in samenspraak met Wat Wat offline gehaald.” De campagne werd normaal gericht op jongeren tussen de 16 en 24 jaar. Maar Smartschool wordt gebruikt door jongeren van12 tot 18 jaar. “Smartschool staat achter de inhoud van de campagne, maar de vorm komt niet helemaal overeen met hun doelpubliek.”
“kwam bij veel ouders toch dubbelzinnig over….” Dat is nu net het verschil tussen kinderen en volwassenen. Die laatste zien overal seks in
Pubers en adolescenten zien natuurlijk nergens seks in ???
Wat is het verband tussen «volspuiten» en vaccins (waar het juist steeds over kleine hoeveelheden gaat)?
“Spuit me vol” doet meer denken aan drugs dan aan vaccinatie. De nadruk ligt hier op wansmaak, ongeacht het doel publiek. Daarnaast kan men zich de vraag stellen of massaal vaccineren echt in het belang is van jongeren.
Misschien spuit u liters per keer maar gemiddeld is dat een 5-tal ml. dacht ik (most males fall between 1.5–6.8 ml for semen volume)
Doet mij eerder denken aan “Eerst bla bla en dan pas boem boem boem”. Ook wansmakelijke campagnes kunnen werken. It’s all in the eye of the beholder …
neen, die vraag is juist niet gewenst. Geen tegengeluid, niet zelf denken en geen kritische vragen. Die worden ‘gecanceld’ in de media, op schulen en universiteiten, de praattafels en de meeste media.
Spuit mij vol komt bij mij ook anders over zelle 🤣. Jongens toch, wat een kleuterbende die reclamemakers. Doe toch effe normaal zeg.
Zoals hier reeds betoogd is de zin een wansmakelijke getuige van ongedisciplineerde denkprocessen en taalverloedering. Nog meer hallucinant is het tekstje ‘Tous Ensemble’. Dat de overheid dit soort tenenkrommende onnozelheden gedoogt is niet te vatten.
“Spuit mij vol” doet denken aan andere smakeloze slogans waarmee men de jeugd af en toe om de oren slaat, genre “zet hem op”, “eerst bla bla en dan boem boem” en dat soort dingen. Het is alsof uit jonge mensen alle idealisme en respect voor het andere geslacht moet verwijderd worden.
Als oudere geen moment aan sex gedacht, wel onmiddellijk de link naar drugs gelegd. Voor een campagne gericht op jongeren tussen 16 en 24, leeftijdcategorie met een groeiend drugsgebruik/-probleem kan ik deze slogan dan ook absoluut NIET als “perfect afgesteld op het doelpubliek” definiëren. Tenzij natuurlijk voor iemand die misschien drugsgebruik wil promoten of er geld mee wil/kan verdienen…
Leer de jongeren mooi Nederlandse taal.zal hun goed van pas komen als deze gaan werken!!
Remember 10cc en dan heb je het volume voor een “band”