Vier op vijf Belgen geconfronteerd met phishing: "Banken leggen verantwoordelijkheid bij klant", zegt Test Aankoop

Simon November, woordvoerder van Test Aankoop. Foto: Twitter (VTM)

Uncategorized

Vier op vijf Belgen geconfronteerd met phishing: “Banken leggen verantwoordelijkheid bij klant”, zegt Test Aankoop

Kristof Luypaert

Vier op de vijf Belgen kwamen al in aanraking met phishing. Dat meldt consumentenorganisatie Test Aankoop dinsdag op basis van een enquête bij 1.300 Belgen. Test Aankoop roept de banken op om het probleem aan te pakken.

Via phishing proberen fraudeurs de bankgegevens van personen te pakken te krijgen. Het fenomeen komt de laatste tijd alsmaar vaker voor, wat blijkt uit de enquête van Test Aankoop waarin 80 procent van de ondervraagden zegt reeds een poging tot phishing te hebben meegemaakt. Dat gebeurt het vaakst via mail (52,7 procent), maar ook via sms (47,6 procent) of telefonisch (26,8 procent).

Zes op de tien ondervraagden laten na de poging tot phishing de afzender blokkeren. Iets meer dan een op de drie (37 procent) contacteert de autoriteiten, terwijl 18 procent helemaal niets onderneemt.

Simon November: “Banken pushen digitaal bankieren, maar nemen verantwoordelijkheid niet”


Ondanks de toename in het aantal phishingpogingen betreurt Test Aankoop dat precieze cijfers ontbreken. Daarom verstuurde de consumentenorganisatie een vragenlijst naar de banken om te peilen naar de genomen veiligheidsmaatregelen.

“Helaas wenste zo goed als geen enkele bank de gevraagde info te verstrekken. Banken pushen hun klanten om digitaal te bankieren, maar wanneer het fout loopt, leggen ze alle verantwoordelijkheid bij de klant. Zelfs wanneer de consument kan rekenen op een positief advies van Ombudsfin (de ombudsdienst voor financiële diensten, red.) of zelfs van de rechtbank, negeren ze deze uitspraken of gaat men ertegen in beroep”, zegt Simon November van Test Aankoop.

Daarom komt Test Aankoop zelf met een aantal oplossingen op de proppen, zoals extra bevestigingen wanneer grote bedragen worden betaald of wanneer een bedrag wordt overgeschreven naar een buitenlands rekeningnummer. De consumentenorganisatie roept banken op tot dialoog om deze voorstellen samen verder uit te werken. “De strijd tegen phishing is er één van lange adem en vereist samenwerking tussen de verschillende actoren”, besluit de consumentenorganisatie.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Kristof Luypaert (1976) is criminoloog (UGent). Als ex-politiecommissaris en onderzoeksjournalist volgt hij de thema's justitie, politie, misdaad en criminaliteit op de voet. Ook het leven in en rond de Wetstraat kent nog weinig geheimen voor hem.

2 gedachten over “Vier op vijf Belgen geconfronteerd met phishing: “Banken leggen verantwoordelijkheid bij klant”, zegt Test Aankoop”

  1. De Banken maken jaarlijks miljoenen winst,betalen hoge bonussen en dividenden maar bieden geen enkele gratis dienstverlening aan de klant enkel de opbrengst telt..

    Het is jammer dat deze regering en ook de vorigen niet gezorgd hebben voor een gratis zichtrekening met gratis debetkaart,gratis geldafhaling aan elke automaat(mag beperkt worden tot een aanvaardbaar aantal),mogelijkheid om uitreksels af te printen aan de automaat.

    Wie digitaal wenst te bankieren moet dit ook kosteloos kunnen doen enkel voor beleggingen mag een prijs aangerekend worden.

Plaats een reactie

Delen