Niet drinken achter het stuur. Foto Shutterstock.

Niet drinken achter het stuur. Foto Shutterstock.

Uncategorized

Parket Halle-Vilvoorde strijdt hevig tegen drugs en alcohol achter stuur

Ruben Notteboom

In het arrondissement Halle-Vilvoorde zitten steeds minder mensen onder invloed achter het stuur. Dat is positief, maar het parket Halle-Vilvoorde wil de strijd niet laten afzwakken. Zeker nu de horecasector opnieuw opent, vreest het parket dat de cijfers weer kunnen stijgen.

In 2020 werden er 1.704 processen-verbaal opgesteld voor alcoholgebruik in het verkeer, 579 voor druggebruik in het verkeer, en waren er 570 ongevallen waarbij drugs of alcohol een rol speelden. Dat is een positieve daling tegenover 2018 en 2019. In 2018 ging het immers om respectievelijk 2.608 pv’s, 427 pv’s en 800 ongevallen, en in 2019 om 2.556 pv’s, 628 pv’s, en 850 ongevallen. De daling kan ook te maken hebben met de coronacrisis. De horeca was dicht en minder mensen waren op de weg.

“Alcoholintoxicatie en drugs in het verkeer blijven dus frequent voorkomen in ons arrondissement”

“Alcoholintoxicatie en drugs in het verkeer blijven dus frequent voorkomen in ons arrondissement”, zegt het parket volgens BELGA. “De sluiting van de horeca omwille van de pandemie is hoogstwaarschijnlijk de belangrijkste verklaring van de daling van de inkomende processen-verbaal in 2020 voor wat alcoholintoxicatie betreft. Op drugs in het verkeer lijkt de pandemie minder invloed te hebben gehad, daar blijven de cijfers zéér hoog.”

alcohol- en druggebruik in het verkeer brengt iedereen in gevaar. Het ongevalsrisico schiet de lucht in. Bestuurders onder invloed reageren trager, zijn minder oplettend en zijn sneller geneigd verkeerde beslissingen te nemen of gevaarlijke manoeuvres uit te voeren. Halle-Vilvoorde controleert daarom regelmatig en maandelijks worden er ongeveer 200 dossiers behandeld rond alcohol- en druggebruik in het verkeer voor de politierechtbank.

“Een doelgerichte, strenge doch individuele aanpak,” dat is wat Halle-Vilvoorde wil

“Een doelgerichte, strenge doch individuele aanpak is nodig om het aantal gevallen terug te dringen en recidive te vermijden”, klinkt het volgens BELGA. “De huidige wetgeving zorgt er mee voor dat het parket krachtig kan optreden, met geldboetes en gevangenisstraffen die kunnen oplopen tot 10.000 euro en vier jaar, en met rijverboden die levenslang kunnen gelden. Ook alcoholsloten zijn een cruciaal hulpmiddel, net als de verkeerscursussen die door VIAS, vaak in samenwerking met het justitiehuis, worden georganiseerd.”

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Ruben Notteboom (°1998, Eeklo) is afgestudeerd als master tolk aan de Universiteit Gent en zit momenteel in zijn tweede master Internationale Betrekkingen en Diplomatie aan de Universiteit Antwerpen.

Plaats een reactie

Delen