Het Ladeuzeplein in Leuven. Foto shutterstock

Het Ladeuzeplein in Leuven. Foto shutterstock

Cultuuroorlog

Interuniversitaire werkgroep stelt zich vragen bij “whiteness” van studenten- en proffenpopulatie

Simon Segers

De Vlaamse Interuniversitaire Raad (VLIR) en de Franstalige rectorenraad (CRef) hebben een werkgroep opgericht om onderzoek te voeren en aanbevelingen te formuleren omtrent dekolonisering. Enkele maatregelen zijn de teruggave van koloniale objecten aan het land van herkomst en onderzoek naar de samenstelling van de studenten- en professorenpopulatie.

Dekolonisering is hot topic sinds de toename in populariteit van de Black Lives Matter-beweging volgend op de dood van George Floyd. “Die term betekent afstand nemen van bepaalde denkpatronen die hun oorsprong hebben in het kolonialisme”, verduidelijkte Idesbald Goddeeris. Hij is professor koloniale geschiedenis aan de KU Leuven en voorzitter van de werkgroep. “We hebben er ook over gesproken met experts uit het VK, de VS en Congo.”

Naast teruggave van bijvoorbeeld menselijke resten aan voormalige kolonies, wil de werkgroep ook een vak, leerstoel of opleiding oprichten welke de hedendaagse impact van het koloniale verleden onder de loep neemt. Professor Goddeeris gelooft dat dit een belangrijke bijdrage kan vormen voor studenten om de samenleving van vandaag beter te begrijpen.

Congolese rector

De etnische samenstelling van zowel universitair personeel als studenten is evenzeer een onderwerp ter discussie. Termen als “whiteness” en “impliciet en systemisch racisme” worden hierbij naar voren geschoven. Het rapport haalt als voorbeeld aan dat aan de universiteit van Edinburgh een vrouw van Congolese origine rector is geworden. Débora Kayembe Buba is daarnaast ook lid van de socialistische partij in Schotland. “Een rector – of vicerector, decaan etc. – van Congolese origine aan een Belgische universiteit: we kunnen het ons amper voorstellen”, aldus het rapport.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Simon heeft een brede interesse voor politiek en cultuur. Hij is ook gepassioneerd door wetenschap en luchtvaart.

26 gedachten over “Interuniversitaire werkgroep stelt zich vragen bij “whiteness” van studenten- en proffenpopulatie”

  1. Het verleden, kan men best laten rusten, en niet probeert te herschrijven tot wat het nooit geweest is. Het verleden, alles wat vroeger gebeurd is ligt onvermijdelijk achter ons, terwijl geschiedenis nooit vastligt en permanent wijzigt en evolueert. Misschien kunnen we ook frans Vlaanderen terugeisen van de fransen en alle gestolen schatten uit de verschillende oorlogen uit het verleden.

  2. “Die term betekent afstand nemen van bepaalde denkpatronen die hun oorsprong hebben in het kolonialisme”.
    M.a.w. wat vroeger normaal was, is nu abnormaal ? Het verleden maakt deel van onze cultuur. Wat er toen allemaal gebeurd is, is gebeurd. Mensen hebben altijd al goede en slechte dingen gedaan, dat heeft niets te maken met ras, cultuur of achtergrond.

  3. Sinds wanneer zijn de niefaniers hier een meerderheid? Hoger onderwijs MOET elitair zijn: enkel voor wie in het middelbaar bewezen heeft iets tussen de oren te hebben. Misschien knelt het schoentje daar?

  4. De zoveelste linkse babbelgroep die ons de “Woke cultuur” wil opdringen. Het wordt hoogtijd dat men serieuze mensen Professor benoemt en niet omdat men een bepaalde partijkaart bezit.
    Stel me ook vragen bij de “K” in KUL, ik dacht dat het Katholiek betekende maar blijkbaar zitten er meer linkse tot extreem linksen (Van Ranst) in die universiteit, een naamswijziging naar UL (Universiteit Leuven) zou beter passen.

  5. Afstand nemen van bepaalde denkpatronen betekent dat zwarte farao’s terug in de geschiedenis komen te staan.
    In de periode tussen 750 en 664 v. Chr. veroverden de Nubiërs Egypte en regeerden de Nubische zwarte farao’s over het Egyptische Rijk. De geschiedenis van het Nubische gebied is nauw gekoppeld aan dat van de Egyptische farao’s.
    Het fascinerende Nubië, Land van de Zwarte Farao’s…

  6. Onze elite is vooral bezig met hun hoog verheven moraal. Wat de impact van deze moraal op de maatschappij is, is voor hen van ondergeschikt belang. Zolang zij zich goed voelen moet er met de maatschappij geen rekening worden gehouden. Nochtans zou een elite moeten bekommerd zijn met de bevolking die hen draagt en steunt via (onvrijwillige) belastingen.

  7. In plaats van met woke zever bezig te zijn , zouden ze zich beter zorgen maken over het kennisniveau van de afgestudeerden . En de vraag stellen of er zoveel ” hoogopgeleiden ” , die niks kunnen dan bla bla vertellen en zich verongelijkt/gediscrimineerd voelen , niet beter wat gaan werken . Er zijn tienduizenden loodgieters , metsers , fruitplukkers en vrachtwagenchauffeurs te kort . Maar ja , voor dat pretentieus zootje is dat beneden hun waardigheid . dat klootjesvolk moet bijna gratis werken en zich nog blauw betalen aan belastingen , om de overgesubsidieerde jobs van die ” hoogopgeleiden” te betalen .

  8. Witte pieten en een zwarte Sinterklaas. Heb ook al afbeeldingen gezien van een “zwarte Jezus”.
    Moeten de witten (blanken?) die hier alle welvaart en beschaving opgebouwd hebben, nu boeten voor de bevolkingsgroepen die het onderwijs niet al te hoog in hun vaandel dragen en liever bezig zijn met was drugs te dealen????
    Europa en de US zitten vol met moraalridders. Tijgers (of leeuwen?) zonder klauwen of tanden,… eigenlijk al bijna dood.
    Moet onze welvaart en beschaving echt dood?

Plaats een reactie

Delen