Lydia Peeters (Photonews)

Lydia Peeters (Photonews)

Uncategorized

Minister Peeters (Open Vld): “Invoering kilometerheffing is onvermijdelijk”

Pieter Van Berkel

Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) is de invoering van een kilometerheffing in Vlaanderen onvermijdelijk. Dat zegt ze in een interview met De Tijd.

Hoewel de vorige Vlaamse regering de plannen voor een kilometerheffin afvoerde, is die volgens Peeters onvermijdelijk. “Principieel is de kilometerheffing een goed idee. De vraag is niet of die er moet komen, maar wanneer”, klinkt het. Volgens haar is zo’n kilometerheffing een belangrijk onderdeel van de klimaatinspanningen.

“Zolang het gaat om een slimme kilometerheffing ben ik een voorstander”, aldus nog Peeters. “Door rekeningrijden laten we mensen op een weloverwogen manier kiezen voor hun transportmiddel. Maar de alternatieven moeten er zijn. Daarom verzet ik me voorlopig tegen de Brusselse stadstol. Voor een Vlaming die naar Brussel pendelt, zijn het openbaar vervoer, de fietspaden of de randparkings niet toereikend. Wat Brussel met de stadstol doet, is een straf voor die mensen.”

“Principieel is de kilometerheffing een goed idee”, klinkt het. “Mijn partij heeft altijd gezegd: je kan beter het gebruik dan het bezit van een voertuig belasten. Een voorwaarde is wel dat het een belastingverschuiving is, en geen -verhoging. De heffing mag ook niet discrimineren. Ik kom uit Limburg, dat minder goed ontsloten is door het openbaar vervoer. Je kan niet zeggen: laat die Limburgers maar in Limburg, want het is onbetaalbaar om naar Brussel te rijden.”

Vlaams Belang: “Regeringspartijen zijn duidelijk hun kiesnederlaag vergeten”

Oppositiepartij Vlaams Belang reageert bij monde van Vlaams Parlementslid Bart Claes misnoegd op de uitspraken. “De Vlaamse regeringspartijen zijn duidelijk hun kiesnederlaag van ’19 vergeten, want ze komen opnieuw opdraven met dingen die de Vlaming overduidelijk heeft afgewezen”, klinkt het.

“Zo weten de overgebleven Open Vld-kiezers klaar en duidelijk waar de Vlaamse liberalen echt voor staan”, zegt Claes. “Extra belastingen. Wij gaan geen millimeter mee in deze fiscaal criminele plannen. De Vlaming wordt uitgeperst als een citroen, op alle vlakken. De fiscale druk op wagenbezit en -gebruik is al de hoogste van heel Europa. En net nu de prijzen voor elektriciteit, gas én autobrandstof de pan uit swingen, wil deze Vlaamse regering van CD&V, Open Vld en N-VA opnieuw kilometerheffingen invoeren? Niet met ons. En als ze volharden met dit rekeningrijden, zal het ook zonder hun resterende kiezers zijn”

“Mag ik de Vlaamse regeringspartijen er tot slot op wijzen dat er al torenhoge kilometerheffingen bestaan? Het overgrote deel van de dure kost van diesel of benzine bestaat immers uit taksen: wie meer rijdt, moet al sinds mensenheugenis meer betalen”, zegt de Vlaams Belanger.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Pieter Van Berkel (°1990, Genk) is historicus en volgt de (inter)nationale politiek en 'culture wars' op de voet. Interesse in politiek, geschiedenis, filosofie en religies in al hun vormen. Sciencefictionfanaat.

18 gedachten over “Minister Peeters (Open Vld): “Invoering kilometerheffing is onvermijdelijk””

  1. Eerst de bedrijfswagens maar eens onder de loep nemen? Maar dat kan als openVld niet zeker? Met een bedrijfswagen rij je prive rond alsof het gratis is & ze hebben geen idee wat brandstof kost… Deze hebben geen klimaat impact? Het leven wordt als maar duurder maar voor hun nooit aan de pomp (of de elektriciteitsmeter)…

  2. Jef met de klak en Lisa moeten van de baan worden gehaald zodat de gegoede en rijke N-VA en Open Vld kiezers het rijk voor zichzelf hebben.Het plebs moet maar als sardienen in (overvolle),aftandse bussen/treinen rijden!

  3. De fiscale aftrek van de bedrijfswagens vermindert elk jaar en het jaarlijkse voordeel alle aard voor de bedrijfswagens – waarop je privé belast wordt – stijgt elk jaar. Het einde van deze evolutie is nog niet in zicht.

  4. Eerst waren de dieselwagens de boosdoener, daarna zijn het de benzinewagens en zodra iedereen elektrisch rijdt zal er wel een taks komen om de afgedankte batterijen te kunnen recupereren. De huidige verkeersbelasting en de BIV zal moeten opgevangen worden. De auto zal de melkkoe blijven van de overheid.

  5. Alexander,een bedrijfswagen is een kost voor de zelfstandige of een deel van het loon voor de persoon die deze krijgt.Laat de belastingen tot 12% zakken,de rsz bijdragen ook tot 12% dan kunnen al deze voordelen op de schop.Dat men begint met de transfers te stoppen en de migratiekost tot nul te herleiden door de grenzen te sluiten en al de kostende migranten naar hun thuisland terug te deporteren,dan pas zullen de belastingen naar tijden van voor 1960 kunnen dalen en zal de welvaart erop vooruitgaan ,voor iedereen.

  6. Dagelijks worden we om de oren geslagen met “onvermijdelijke” maatregelen op zowel Vlaams als federaal niveau. Als we al 1 zaak met zekerheid kunnen vaststellen is: dat deze Vlaamse regering een ramp is voor jan met de pet. Jan Jambon, en zijn partijvoorzitter zijn gebuisd met glans. Het argument dat N-VA mee in de Vlaamse regering stapte als waakhond om Vlaanderen niet in handen te laten van de loserspartijen, blijkt dus weer praat voor de vaak te zijn geweest. De …tichte teleurstelling van “sterke” Jan en zijn partij.

  7. Er zijn verschillende soorten volksraadplegingen of referenda: Referenda kunnen bindend of niet bindend zijn. Bij een bindend referendum wordt, meestal bij een hogere dan een vooraf vastgestelde minimale opkomst, de uitslag overgenomen.

Plaats een reactie

Delen