Republikeins Senator Marco Rubio (Florida USA) dient een wetsvoorstel in om aandeelhouders meer mogelijkheden te geven ten aanzien van “woke” bedrijven. Met de “Mind Your Own Business Act” viseert de senator voornamelijk multinationals met uitgesproken politieke standpunten. Standpunten die vaak niet worden gedeeld door het gros van hun hun aandeelhouders.
Rubio gaf bij de persconferentie over zijn wetsvoorstel voorbeelden van eerdere acties van Nike, Coca Cola en Gillette. Die laatste kende na controversiële reclames over “toxische mannelijkheid” significante omzetverliezen.
Wanneer bedrijven openlijk Staten zouden boycotten of hun medewerkers aanzetten tot het aannemen van “critical race theory”, dan wil Rubio dat ook kleine aandeelhouders daar actie tegen kunnen ondernemen. Indien blijkt dat het gevoerde bedrijfsbeleid tegen de belangen van de aandeelhouders ingaat, kan de bedrijfsleiding aansprakelijk worden gesteld. Dat gaat nog iets verder dan de huidige wetgeving, die vandaag al toelaat om managers aan te klagen die politieke belangen vóór het ondernemingsbelang stellen.
Volgens Marco Rubio wordt het tijd dat burgers meer middelen krijgen om in te gaan tegen zwakke bedrijfsleiders die zich kritiekloos plooien naar de wensen van Marxisten.
Eerder verschenen op PAL NWS: