Afbeelding illustratief. Foto Shutterstock

Afbeelding illustratief. Foto Shutterstock

Uncategorized

België heeft op een na slechtste wegen in Europa, ondanks hoogste belastingdruk

Simon Segers

Volgens een studie van het World Economic Forum (WEF) zijn de Belgische wegen de op één na slechtste in Europa. “Bovendien staat de slechte score haaks op de fiscale druk op autobezit en-gebruik in dit land”, kaartte Vlaams Parlementslid Carmen Ryheul aan in het Vlaams Parlement.

Het Belgische wegennet haalde een score van 4,4 op 7, alleen IJsland behaalde nog minder. Buurland Nederland kroont zich echter tot kampioen van Europa met een score van 6,4. “De slechte score staat haaks op de fiscale druk op autobezit en -gebruik in dit land”, zei Ryheul. “Volgens berekeningen van de European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA), de koepelorganisatie van Europese autoconstructeurs, heeft België Europees de hoogste belastingdruk op zowel de aankoop als het gebruik van de auto. Er mag dan ook worden verwacht dat deze hoge autofiscaliteit zou resulteren in een behoorlijke staat van ons wegdek, wat dus niet het geval is.”

Kilometerheffing

Vlaams Belang wil investeringen zien in de Belgische weginfrastructuur. Zij zijn helemaal geen voorstander van het voorstel van mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld) om een kilometerheffing in te voeren. “Het Vlaams Belang blijft zich verzetten tegen het rekeningrijden. De regering zou beter prioritair initiatieven nemen om onze wegeninfrastructuur te verbeteren”, aldus Ryheul.

Wegenvignet

Het onderhoud van de wegen zou mede gefinancierd kunnen worden door buitenlandse weggebruikers met de invoering van een wegenvignet, argumenteert Vlaams Belang verder. “Daarom pleiten wij ervoor om de buitenlandse weggebruikers maximaal te laten meebetalen aan het onderhoud van onze wegen, enerzijds door de invoering van een wegenvignet, anderzijds ook door het extra inzetten op de inning van boetes na overtredingen tegen onze Vlaamse kilometerheffing door buitenlandse vrachtwagens”, besloot parlementslid Ryheul.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Simon heeft een brede interesse voor politiek en cultuur. Hij is ook gepassioneerd door wetenschap en luchtvaart.

14 gedachten over “België heeft op een na slechtste wegen in Europa, ondanks hoogste belastingdruk”

  1. Alles wat naar Wallonië en Brussel gaat, kan niet elders worden aangewend.
    Repetitief bewezen. ( Scholen, wegen, …).
    30 jaar OCMW spelen versus 10 jaar begeleiden in ‘her-pakken’.
    Nooit gekozen. Nooit beslist.

  2. En wat heeft het WEF ermee te maken? Die (de elite, dezelfden die ons nu al platspuiten onder de corona drogreden) willen alleen maar meer macht. Zo creëeren ze monddode, arme loonslaven, de zeer rijke elite blijft bestaan, maar de middenklasse- zij die de meeste auto’s bezitten – wordt weggevaagd. Dan heb je (niet overal) nog wegen in goede staat nodig. De elite verplaatst zich immers in luxe limousines en supersportwagens in mondaine steden en op autostrada’s, en natuurlijk in privé vliegtuigen, helikopters en aan boord van mega-jachten.

  3. Kilometerheffing of wegenvignet, het is inderdaad niet hetzelfde, maar het zou kunnen helpen. Rij door Frankrijk en je weet hoe goed de snelwegen zijn. Zelfs Portugal heeft betere wegen dan België. Ik reed van Aarlen naar Brussel en dacht dat mijn auto uiteen ging vallen. Kunnen ze hier dan niks ?

  4. Alleen de vlaamse gebruiker wordt gestraft, omdat het zo moeilijk is om buitenlandse automobilisten te laten betalen. In tegenstelling van de Nederlanders die komen de centen bij ons halen via incasso burelen. Terwijl de Duitsers tijdens de grenscontroles kijken of er geen boetes openstaan. De fransen komen hier ook de boete opstrijken, waarom niet andersom. Dan Kan OVLD Lydiaake Peeters misschien de gaten in de wegen opvullen.
    Maar de ervaring leert ons dat er enkel gaten zijn in de handen van de politieke heersers, dewelke onmogelijk te dichten zijn om electorale reden. Zie Penxten en andere toppers uit Europa.

  5. Mevrouw Peters zal haar slag thuishalen, zoveel in duidelijk.
    Dat het met onze wegen slecht gesteld is, is een open deur intrappen. Als we enkele dagen Groothertogdom Luxemburg doen, of winkelen in Nederland hoeft er geen bord te staan dat je een ander land binnen komt. Van de ogenblik (eerste centimeter) dat je de grens over bent zie het het onmiddellijk aan het wegdek, en de bermen.

  6. Juist, en die wegen in Portugal worden door de EU, lees U, betaald. Uw belastinggeld, dus Vlaams, gaat samen met Duits, Nederlands, Scandinavisch, Oostenrijks belastingbetalers geld naar de zuidelijke hangmat Staten van de EU. Net zoals u de pensioenen in Griekenland, Italië, Spanje en Portugal betaald. Ondertussen kan de noord Europeaan doorwerken tot 70 of 80.

Plaats een reactie

Delen