Europees Parlement. Foto Shutterstock

Europees Parlement. Foto Shutterstock

Uncategorized

Europees Parlement eist nultolerantie voor alcohol en drugs in het verkeer

Wijnand Meeus

In heel de Europese Unie moet er een nultolerantie komen voor alcohol en drugs in het verkeer. Ook zou er in elke woonwijk een snelheidsbeperking van 30 km/u moeten gelden. Het parlement vindt het tijd om de huidige aanbevelingen, die twintig jaar oud zijn, te wijzigen.

Volgens het Europees Parlement gaat het in verband met verkeersveiligheid niet de goede kant op. Tussen 2010 en 2020 wilde de EU het aantal verkeersslachtoffers halveren. Maar de laatste jaren stagneerden de cijfers. Momenteel sterven er in de EU jaarlijks zo’n 22.700 mensen in het verkeer. Volgens het parlement speelt bij 30 procent van de dodelijke ongevallen overdreven snelheid een rol. Daarom wil men een snelheidsbeperking van 30 km/u in woonwijken komen. Daarnaast wil men ook nultolerantie voor alcohol en drugs.

Het parlement vraagt de Commissie en de lidstaten om in actie te schieten. Het halfrond wil ook dat er meer middelen vrijgemaakt worden om lidstaten te laten investeren in veilige verkeersinfrastructuur. In 2050 hoopt de Europese Unie het aantal dodelijke verkeersslachtoffers tot nul te beperken.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Wijnand Meeus is een scout in hart en nieren met een grote passie voor recht. Voor PAL NWS volgt hij mee justitie en binnenlandse politiek.

6 gedachten over “Europees Parlement eist nultolerantie voor alcohol en drugs in het verkeer”

  1. 30? En gaan we de fietsers ook maar 15 laten rijden? De zwakke is straks sneller dan de sterke betalende weg gebruiker. 50 -> 30, 70-> 50, 90 -> 70.
    De autos worden beter en veiliger. Men maakt de wegen beter en veiliger en dan toch snelheidsbeperkingen?

    Meer fietsers die vaak de regels niet eens kennen. Die denken dat de auto moet stoppen aan een rotonde waar de fietsers haaien tanden heeft. Zelfs aan rotondes aan scholen waar de schoolleiding en politie erbij staat te kijken laten dit toe. Als dan eens een auto niet stopt en de fietser rijdt door.
    Nu is het elektrisch fietsen doorgebroken wat voor vele levensgevaarlijk is. Kijk maar naar het wk wielrennen. 2 accidenten waar de regels niet gerespecteerd werden.

    Leg het maar allemaal op de snelheid van de autos. In vele gevallen laat de auto de economie wel draaien. Ik vind werken in een straal van 30 km al een echte hel geworden. Verdere verlaging van de snelheid maakt het steeds erger. Hopelijk komt er nooit de slaapverwekkende 100 zoals in Nederland. Dat is daar een ramp om te rijden. Dat is er voor de stikstof gekomen dat verdwijnt tussen 19.00 en 6.00 want dan is het terug 120/130. En de vliegtuigen die overal overvliegen die tellen we even niet. Net zoals in de lage emissie zones. De burger op kosten jagen en de multi nationals doen maar op. Elektrisch vliegen, elektrisch vrachtverkeer (boot, trein, truck) en dan pas de burger lastig vallen met nieuwe flauwekul.

    Ik ben voor 30 maar tegen 70. 70 had 90 moeten blijven. In Nederland is dit 80. En zorg eens voor beter wegen in België. Ik noem België LAPLAND als ik met de auto rij. Koning auto betaald genoeg t.o.v. andere landen en ons wegennet is in zeer slechte toestand. Ze hebben geluk dat het lang niet gevroren heeft. 7 tal jaar geleden was dat wel en toen op eens wegen in slechte staat. Crevitske had het niet zien aankomen. Achterstallig onderhoud, tsss. En laat de Hollanders de wegen maken. Dan heb je kwaliteit en snelheid van uitvoering i.p v. ze in te zetten voor groen beheer en riolen leeg te trekken omdat ze goedkoper zijn. Daar zijn de lasten voor werkgevers ook een stuk lager. Onze overheid gunt het de goedkoopste en is zelf de schuld dat Belgische ondernemers duurder zijn. Maar bij wegenwerken zijn het altijd Belgische bedrijven die het binnenhalen. Toeval?

  2. En een nultolerntie voor alcohol en drugs voor de eurocleptokraten excuseer europarlementariers tijdens het uitoefenen van hun mandaat ? of zou dat de drankensector te zwaar treffen ?

Plaats een reactie

Delen