Diyanet krijgt steeds meer financiële middelen van Turkse overheid

Illustratiebeeld. Shutterstock

Uncategorized

Handboeken en leerplannen islamlessen uit Turkije afkomstig: “pedagogisch en inhoudelijk niet van deze tijd”

Niels Geerinck

De lesboeken die worden gebruikt tijdens de lessen islamitische godsdienst in Vlaanderen, voldoen niet aan de “hedendaagse normen”, dat besluit Leni Franken (UAntwerpen). Franken onderzocht de buitenlandse invloed op Belgische moslims en onderwijs. Volgens haar is de invloed van Turkije op de Vlaamse lessen islam veel te groot.

De handboeken die door de Vlaamse scholen worden gebruikt bij het vak islam, voldoen niet aan de ‘hedendaagse normen en waarden”. Dat bleek uit het onderzoek dat Leni Franken (UA) voerde. De lesboeken worden uitgegeven door het Turkse Diyanet, het ministerie van Religieuze zaken. Daardoor zijn de leerplannen niet aangepast aan een Belgische of Westerse context. “Gedateerd, oubollig en niet kritisch”, aldus Franken over de boeken.

Diyanet

“Het staat zwart op wit in de boeken: Diyanet is de uitgever van deze handboeken. Dat betekent dat het Vlaamse islamonderwijs dus werkt met Turkse leerboeken”, zo zegt Franken. Ze vindt het geen probleem dat er inspiratie zou worden ingewonnen vanuit het buitenland bij het aanschaffen van handboeken. Maar uit haar onderzoek moet ze concluderen dat de handboeken niet zijn aangepast om te gebruiken binnen de krijtlijnen van het Vlaams onderwijs. De onderzoeker hekelt de Turkse invloed in het Vlaams islamonderwijs.

“Niet kritisch”

Franken noemde de handboeken “niet kritisch“. Zo is ze van mening dat er in de handboeken weinig of niets te lezen valt over de relatie tussen wetenschap en geloof. Daarnaast zouden er passages in de boeken te vinden zijn, waaruit kan worden opgemaakt dat mensen die niet geloven in Allah, vaak slechtere mensen zijn. Over thema’s zoals de positie van de vrouw of homoseksualiteit wijden de boeken volgens Franken op een “zeer conservatieve en traditionele manier” uit.

“Met enkel een voorwoord kom je er niet”

De handboeken en lessen baseren zich altijd op een leerplan, waarin doelen worden opgenomen. Uit het onderzoek blijkt dat de leerplannen die in Vlaanderen worden gebruikt, bijna volledig overeenkomen met degene die in Turkije worden gebruikt. Een slechte zaak, zo besluit Franken. “De leerplannen zijn contextgerelateerd. Ze zitten vast aan die Turkse context. Daardoor zijn ze pedagogisch en inhoudelijk niet meer van deze tijd. Ze zijn niet gemaakt voor een moslim die hier in België leeft of ruimer genomen, in West-Europa”, zo klinkt het.

Intussen lijkt het Centrum Islamonderwijs zich al bewust van de spanning die de Turkse leerplannen veroorzaken. “Men heeft vanuit het Centrum Islamonderwijs al een voorwoord toegevoegd aan de leerplannen. Dat voorwoord geeft aan dat de leerlingen een kritische houding zal worden aangeleerd. Maar met zo’n voorwoord alleen kom je er natuurlijk niet”, zo reageert Franken.

“Te weinig controle”

Volgens Franken is gebrek aan regelmatige controle, één van de meest structurele problemen binnen het Islamonderwijs. De lessen islam in Vlaanderen worden gecontroleerd door het Centrum voor Islamonderwijs. Dat centrum valt op zijn beurt dan weer volledig onder de bevoegdheid van de Moslimexecutieve.

De Moslimexecutieve is de vertegenwoordiging van alle moslims in ons land. De voorzitter hiervan Mehmet Üstün kwam vorige week nog in opspraak, nadat Staatsveiligheid over informatie zou beschikken dat hij een moskee leidt die banden heeft met extremisten. De man ontkent alle aantijgingen. “Als we vandaag zien dat zo’n belangrijk orgaan als de Moslimexecutieve intern slecht functioneert, kan men ook niet verwachten dat een orgaan dat daaronder valt, het Centrum voor Islamonderwijs het wél goed doet. Zolang dat Centrum voor Islamonderwijs zelf weinig kritisch kijkt naar de leerplannen en de handboeken, kunnen we niet veel verwachten van wat er in heel wat lessen islam worden gegeven”, zo besluit Franken.

“Zolang de Vlaamse overheid de controle en vormgeving van deze lessen volledig overlaat aan de erkende instanties, kan er geen structurele verandering komen”, zo klinkt het.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Niels Geerinck (1994) koestert een passie voor de binnen- en buitenlandse (geo)politiek. Zijn interessegebied richt zich in het bijzonder naar de politieke en culturele tendensen in de Hongaarse, Angelsaksische en Scandinavische sferen. Cultuur- en boekenliefhebber.

9 gedachten over “Handboeken en leerplannen islamlessen uit Turkije afkomstig: “pedagogisch en inhoudelijk niet van deze tijd””

  1. En welke godsdienst is “pedagogisch en inhoudelijk wel van deze tijd”?
    2021 en we geloven nog in zelf uitgevonden geesten en hogere machten. En de overheid betaalt nog voor deze onzin ook.

  2. Leni Franken, alias Big Brother, van de UAntwerpen ventileert kritiek over de kwaliteit van de Turkse islam. Luidens Franken is de invloed van Turkije op de Vlaamse lessen islam veel te groot (sic). Over welke kwalificaties beschikt Franken om een objectief oordeel te kunnen vellen. Of roddelt zij voor rekening van de Belgische staatsveiligheid? Ook vindt Franken dat het de taak van de Vlaamse (politieke) overheid is om de controle en vormgeving van religie voor haar rekening te nemen. O ja? Wat is dan de definitie van godsdienstvrijheid Leni Franken?

  3. Welke religie voldoet aan de normen van de Verlichting? Anderzijds is het bestaan van God/Allah/Jahweh tot nader order niet wetenschappelijk bewezen. Dus is religie een fake doctrine die de belastingplichtige volens nolens moet financieren. Totaal irrationeel.

Plaats een reactie

Delen