Schoolkinderen, afbeelding illustratief - Afbeelding: Shutterstock

Schoolkinderen, afbeelding illustratief - Afbeelding: Shutterstock

Cultuuroorlog

Verenigd Koninkrijk: overheid roept scholen op “wit privilege” niet als feit te onderwijzen

Niels Geerinck

De Britse regering gaat nieuwe richtlijnen uitvaardigen om de val in onderwijskwaliteit een halt toe te roepen. Binnen die richtlijnen wordt ook aangegeven hoe leerkrachten bepaalde kwesties met een weerslag op politiek-filosofisch gebied voor de klas aan kunnen brengen. De overheid maakt zich sterk dat ‘betwiste theorieën en meningen‘, zoals ‘wit privilege‘ niet als vaststaand feit mogen worden onderwijzen.

Volgens de Britse overheid moeten scholen trachten om het verspreiden en bevorderen van “partijdige politieke opvattingen” zoveel mogelijk te mijden, gezien dit strijdig is met de wet. Het aanbrengen van ‘raciale en sociale rechtvaardigheidsonderwerpen zoals: geschiedenis van de slavernij, kolonialisme en het Britse rijk dienen te gebeuren op een “evenwichtige en feitelijke manier“, zo maakt het overheidsrapport duidelijk.

Richtlijnen over complexe kwesties

Het Brits ministerie van Onderwijs gaat momenteel nog in overleg met verschillende scholen. Samen werken ze een nieuwe verzameling aan richtlijnen uit, waarmee leerkrachten in de praktijk aan de slag kunnen. Zo helpen de richtlijnen bij “les te geven over complexe politieke kwesties, in overeenstemming met de wettelijke verplichtingen van scholen omtrent politieke onpartijdigheid en met betrekking tot factoren zoals leeftijdsgeschiktheid en gebruik van externe organisaties”, zo luidt het.

Kritiek

De poging om de richtlijnen te lanceren, stuit op heel wat kritiek binnen de onderwijsvakbonden en vanuit de linkse Labour-partij. Zo vindt Julie McCulloch van de Association of School and College Leaders dat scholen wel al “zeer ervaren waren in het onderwijzen van controversiële en uitdagende onderwerpen” en dat die onderwerpen steeds vanuit verschillende standpunten worden aangebracht. “We zijn er niet van overtuigd dat verdere overheidsbegeleiding op dit gebied noodzakelijk of nuttig is”, zo voegt ze toe.

Volgens Labour-parlementslid Kim Johnson vormt het plan geen echt toevoeging voor het Brits onderwijs of het aanpakken van de onderwijsongelijkheid, volgens haar dienen de prioriteiten elders te liggen. “Deze regering moet wakker worden voor de harde realiteit waarmee het leven van mensen elke dag wordt geconfronteerd. De onderwijssector kampt met een financieringscrisis en de regionale ongelijkheden nemen toe, ondanks het feit dat deze regering spreekt over nivelleren,” aldus Johnson.

“Omstreden rapport”

Het rapport wordt door de onderwijsvakbonden en de partijen ter linkerzijde als omstreden aanzien. Uit het onderzoek dat voorafging aan het rapport blijkt dat vooral leerlingen uit blanke arbeidersgezinnen de dupe zijn van de huidige organisatie van het Britse onderwijs. Het onderwijzen van concepten zoals “wit privilege” als vaststaande waarheden zou deze leerlingen, door het bijhorende schuldgevoel, nog slechter doen presteren op school.

Slechts 53% van de ‘achtergestelde’ blanke leerlingen voldeed aan de ontwikkelingstermen van de eerste jaren. Leerlingen uit de blanke arbeidersklasse zijn ook degene die het minst waarschijnlijk naar het hoger onderwijs doorstromen.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Niels Geerinck (1994) koestert een passie voor de binnen- en buitenlandse (geo)politiek. Zijn interessegebied richt zich in het bijzonder naar de politieke en culturele tendensen in de Hongaarse, Angelsaksische en Scandinavische sferen. Cultuur- en boekenliefhebber.

3 gedachten over “Verenigd Koninkrijk: overheid roept scholen op “wit privilege” niet als feit te onderwijzen”

  1. Is het een privilege om georganiseerd en gedisciplineerd te willen werken , hopen belasting te moeten betalen , en voor de rest met alle zonden van Israël overladen te worden ?

Plaats een reactie

Delen