Amerikaans outdoormerk The North Face (Shutterstock)

Amerikaans outdoormerk The North Face (Shutterstock)

Cultuuroorlog

Wandelen te blank: outdoormerk North Face wil meer diversiteit

Damien Segers

Kledingmerk The North Face deelde zondag op haar Duitstalige instagrampagina mee dat het meer diversiteit wil. Daartoe stelt het bedrijf Emilia Zensile Roig, een bestsellerauteur, aan in een intern adviesteam. Dat adviesteam zal zich inzetten voor “meer gelijkheid, diversiteit en inclusie in de buitensport”. Hiervoor maakt The North Face 7 miljoen dollar ter beschikking om toe te kennen aan non-profitorganisaties die dezelfde visie delen. Zo meldt het Duits conservatief weekblad Junge Freiheit.

De schrijfster Roig laat zich kritisch uit op de instagrampagina van het bedrijf: “Wandelen en outdooractiviteiten worden gezien als een blank, mannelijk en middenklassedomein dat voor veel mensen niet toegankelijk of gastvrij is. Dat moet veranderen, want de natuur is van niemand.”

In de kringen van de ‘Critical Race Theory’ is de schrijfster geen onbekende. Roig is de directeur van het ‘Center for Intersectional Justice’. Dat is een Berlijnse ngo die opgericht werd in 2017 met de hulp van George Soros en zijn Open Society Foundation.

Dat sommige bedrijven in de outdoor-industrie zich niet divers genoeg voelen, is geen nieuw verschijnsel. Drie jaar geleden verontschuldigde de grootste fabrikant van outdoorkleding in Canada, Mountain Equipment Co-op (MEC), zich voor het feit dat zij te veel blanke modellen in haar reclame had afgebeeld. Deze beelden bevestigen het grotendeels onjuiste idee dat zwarte mensen in Canada niet skiën, wandelen of klimmen, klaagde CEO David Labistour van het bedrijf in een open brief met de titel: ‘Do White Men Dominate the Outdoor Industry?’

Ook kennis te blank

Roig zette eerder ook kennis, logica en rede als te blank weg. Dat zijn volgens haar niets meer dan instrumenten om de blanke overheersing te handhaven. “We moeten erkennen dat kennisproductie nog steeds gedomineerd wordt door blanken, mannen en mensen uit het mondiale noorden.”

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Damien Segers is masterstudent geneeskunde met een breed interessegebied. Zo focust hij zich naast gezondheid en wetenschap onder andere op politieke ontwikkelingen in Duitsland. 

10 gedachten over “Wandelen te blank: outdoormerk North Face wil meer diversiteit”

  1. Autochtone hetero’s , “cisgenders” in PoCo-bargoens wartaal, zijn vrij om geen producten of diensten van dit merk aan te kopen, het te boycotten door elders klant te worden. Dit heet immers “Vrije Markt” !

  2. “We moeten erkennen dat kennisproductie nog steeds gedomineerd wordt door blanken, mannen en mensen uit het mondiale noorden.” Inderdaad, dankzij die verfoeide blanke hetero’s hebben we vandaag auto’s en computers, iets waar heel de wereld van profiteert. Hoeveel uitvindingen zijn er eigenlijk uit de islamitische wereld afkomstig? Zelfs Arabische cijfers komen oorspronkelijk uit India.

  3. Vergeet niet: ‘Diversiteit’ is het codewoord voor ‘anti-blank’ en dus keuren ze poging tot ‘blanke genocide’ gewoon goed. Boycotten die handel tot in de eeuwigheid!

  4. Diversiteit, dit woord alleen al voelt ‘ziek’ aan, de genocide van de blanke mens is in volle gang, het abnormale is nu zogezegd normaal, neem alle ‘woke’-personen mee naar andere oorden, zo dat alles weer normaal kan zijn…

  5. Ik koop geen producten of diensten van merken die reclame adverteren met mensen die ook niet tot mijn eigen bevolkingssegment behoren want als mijn eigen bevolkingssegment wordt genegeerd, dan worden ik zelf en mijn Sibbe genoten evenzeer genegeerd. Als men wil adverteren met gemengde koppels, wat een democratisch recht is, richt men zich tot een minderheid aan klanten terwijl de omzet toch zal stijgen wanneer men zich ook tot een meerderheid richt, die zich daarmee zal aangesproken voelen tot aankoop.

Plaats een reactie

Delen