Kledingmerk The North Face deelde zondag op haar Duitstalige instagrampagina mee dat het meer diversiteit wil. Daartoe stelt het bedrijf Emilia Zensile Roig, een bestsellerauteur, aan in een intern adviesteam. Dat adviesteam zal zich inzetten voor “meer gelijkheid, diversiteit en inclusie in de buitensport”. Hiervoor maakt The North Face 7 miljoen dollar ter beschikking om toe te kennen aan non-profitorganisaties die dezelfde visie delen. Zo meldt het Duits conservatief weekblad Junge Freiheit.
De schrijfster Roig laat zich kritisch uit op de instagrampagina van het bedrijf: “Wandelen en outdooractiviteiten worden gezien als een blank, mannelijk en middenklassedomein dat voor veel mensen niet toegankelijk of gastvrij is. Dat moet veranderen, want de natuur is van niemand.”
In de kringen van de ‘Critical Race Theory’ is de schrijfster geen onbekende. Roig is de directeur van het ‘Center for Intersectional Justice’. Dat is een Berlijnse ngo die opgericht werd in 2017 met de hulp van George Soros en zijn Open Society Foundation.
Dat sommige bedrijven in de outdoor-industrie zich niet divers genoeg voelen, is geen nieuw verschijnsel. Drie jaar geleden verontschuldigde de grootste fabrikant van outdoorkleding in Canada, Mountain Equipment Co-op (MEC), zich voor het feit dat zij te veel blanke modellen in haar reclame had afgebeeld. Deze beelden bevestigen het grotendeels onjuiste idee dat zwarte mensen in Canada niet skiën, wandelen of klimmen, klaagde CEO David Labistour van het bedrijf in een open brief met de titel: ‘Do White Men Dominate the Outdoor Industry?’
Ook kennis te blank
Roig zette eerder ook kennis, logica en rede als te blank weg. Dat zijn volgens haar niets meer dan instrumenten om de blanke overheersing te handhaven. “We moeten erkennen dat kennisproductie nog steeds gedomineerd wordt door blanken, mannen en mensen uit het mondiale noorden.”