Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld)

Uncategorized

Lydia Peeters wil Europees handhavingsnetwerk tegen fraude met professionele rijbewijzen

Wannes Neukermans

Vandaag gaf de Vlaamse regering haar principiële goedkeuring voor de omzetting van een Europese richtlijn inzake gegevensuitwisseling in het kader van bestrijding van fraude met rijbewijzen voor professionele chauffeurs. Dat kwam er op voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). “Het doel van het vakbekwaamheidsbewijs en de verplichte nascholing, is om de rijcompetentie van professionele bestuurders voor vracht- en personenvervoer op peil te houden. Het toont aan dat een chauffeur om professionele redenen een voertuig mag besturenFraude kunnen we in functie van de verkeersveiligheid, niet tolereren”, aldus Peeters.

Peeters nam al verschillende initiatieven om fraude met betrekking tot rijopleidingen, -examens en rijbewijzen een halt toe te roepen. Zo zullen professionele chauffeurs een code 95 op hun rijbewijs krijgen, naast de categorie C of D. Om die code te behouden moet de chauffeur om de vijf jaar 35 uren bijscholing volgen bij een erkende instelling. Dit zijn vormingen over o.a. economisch rijden, ladingzekering, rij- en rusttijden,…

Slag in gezicht van verkeersslachtoffers

“De omzetting van deze EU-Richtlijn is een extra tool om de strijd tegen de fraude met attesten vakbekwaamheid en nascholing (code 95) voor professionele chauffeurs aan te pakken”, aldus de minister. “Het is daarom belangrijk dat dit handhavingsnetwerk er komt, zeker in het kader van de verkeersveiligheid. Als overheid sturen wij waar we kunnen, maar achter het stuur kruipen zonder kennis van de basisverkeersregels is een slag in het gezicht van alle (dodelijke) verkeersslachtoffers.”

Het voorontwerp dat de Vlaamse regering nu heeft goedgekeurd handelt over de uitwisseling van gegevens over afgegeven en ingetrokken getuigschriften van vakbekwaamheid en getuigschriften van nascholing tussen de lidstaten van de Europese Unie om fraude tegen te gaan. “Via deze samenwerking kunnen de handhavende instanties in de EU-lidstaten controleren of bestuurders met een geldige code 95 rijden, ongeacht in welke EU-lidstaat de code 95 is afgegeven. De verkeersveiligheid op onze wegen zal hier enkel maar bij winnen.”

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Wannes Neukermans (1999) volgt de Vlaamse en nationale politiek op de voet, met een uitgesproken belangstelling voor communautaire thema's.

3 gedachten over “Lydia Peeters wil Europees handhavingsnetwerk tegen fraude met professionele rijbewijzen”

  1. De partij van Lydia is specialist in fraude.
    – Kouwekiwi, Verafstoot, Lafaerd, Somers, Pinxten, Getz, Karel Mestkever, DeCrooPorno, Gabriels, MegaMagie en de rest van de piksmurfen…
    PVV: Pikken Van Vlaanderen
    VLD: Voor Louche Doeleinden

  2. Normaliter wordt een chauffeur die voor het rijbewijs voor vrachtwagens slaagt, verondersteld de rij- en rusttijden te kennen en ook te weten hoe hij zo economisch mogelijk rijdt.
    Het laden van opleggers/containers gebeurt meestal door derden…
    Het voorstel van de minister komt er op neer dat deze werknemers in een doorsnee carrière 40 weken bijscholing moeten volgen!!!
    K geloof niet dat er ook maar 1 beroepscategorie zo bij de les gehouden wordt. Of hebben de rijscholen zo’n sterke lobby?

Plaats een reactie

Delen