Vlaamse onderwijskwaliteit gaat snel achteruit

Ben Weyts. Photonews

Binnenland politiek

Minister Khattabi (Ecolo) uit kritiek op Vlaams klimaatplan

Simon Segers

Federaal minister van Klimaat Zakia Khattabi (Ecolo) is niet tevreden met de klimaatambities van de Vlaamse regering. Energia, de vroegere Belgische Petroleum Federatie, is ook kritisch op het beleid omtrent elektrische wagens. De organisatie vindt het verbod op wagens met een verbrandingsmotor “een begraving van technologieneutraliteit.”

Khattabi erkent enerzijds dat de Vlaamse regering ambitieus is “maar gezien de politieke context van de COP26 en de klimaatnoodsituatie, zou het omgekeerde onbegrijpelijk en onaanvaardbaar geweest zijn”. De Europese Unie wil een vermindering van 47 procent CO2-uitstoot in 2030, hoewel Vlaanderen mikt op 40 procent. Volgens de minister is dit echter onvoldoende. “Als ook de federale maatregelen al in de 40 procent verrekend zijn, doet Vlaanderen veel minder dan het beweert”, aldus Khattabi.

Marktwerking

Vanaf 2029 zullen niet langer nieuwe wagens met een klassieke verbrandingsmotor kunnen worden aangekocht. “De Vlaamse regering begraaft hiermee het principe van technologieneutraliteit en verstoort ook potentieel de marktwerking door een monopoliesituatie te creëren door enkel voor één technologie te kiezen”, reageert Energia. Het monopolie voor elektrische wagens discrimineert thermische wagens die volop evolueren naar koolstofarme brandstoffen, volgens de federatie. Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van Unizo, gelooft ook dat de uitbreiding van het netwerk laadpunten voor elektrische wagens te traag verloopt om de overgang te accomoderen.

Groene imago

Energia is ook niet overtuigd van het “groene imago” van elektrische wagens. Zo moet de bewering dat elektrische wagens vanaf 2025 goedkoper worden dan diesel- of benzinewagens genuanceerd worden omdat de subsidies voor elektrische wagens mee betaald worden door alle belastingbetalers. De federatie merkt ook op dat elektrische wagens maar net zo CO2-emissievrij zijn als de elektriciteit die ze gebruiken. Zo is momenteel nog minder dan 20 procent van de geproduceerde elektriciteit in België afkomstig van hernieuwbare bronnen.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Simon heeft een brede interesse voor politiek en cultuur. Hij is ook gepassioneerd door wetenschap en luchtvaart.

17 gedachten over “Minister Khattabi (Ecolo) uit kritiek op Vlaams klimaatplan”

  1. De gebakken (k)lucht van groene Kalf El Veau, Almachtige MerryMan, She-Man Kouwekiwi en incompetente rechter/linker Khattabhi heeft een ernstig impact op ons klimaat.
    Misschien Khattabi en haar importgenoten terugsturen naar het land van oorsprong ?
    Dat is direct 10 à 15 % minder co2 en zeker 70% OCMW.

  2. Blijkbaar heeft de politiek niet geleerd van het zonnepanelen débacle. Allerlei ideetjes, beslissingen, waaraan later van alles aan schort en allerlei hopeloze bijsturingen nodig zijn.

  3. Vlaanderen het is meer dan tijd dat we deze ecologisten buiten smijten, ze zijn uiterst liks en alles behalve Vlaams maar ze willen ons wel de les spellen en dan liefts in de taal van Molière want van Vondel hebben ze geen kaas gegeten.

  4. Dat Wallonië de rekening wil doorschuiven naar Vlaanderen is niets nieuws. Wat doet Wallonië voor het klimaat? Waarschijnlijk niets en toch zal het aan de klimaatsdoelstellingen voldoen. Er is nauwelijks economische activiteit. Dus het is makkelijk om klimaatneutraal te zijn. Oké, ik beken, het is wat overtrokken, maar toch…

  5. God verhoede dat het inderhaast in elkaar gestampte rampzalige Vlaamse klimaatplan ooit uitgevoerd wordt. Iedere realiteitszin en onderbouwing ontbreekt volkomen. Deze onzinnige en onnodige grappen gaan de burger en bedrijfsleven enorm veel geld kosten. Zowel burgers als bedrijven zullen het land verlaten om elders een beter leven op te bouwen (o.a. in Hongarije, Baltische Staten, Zwitserland, Australië, Canada, de V.S….). Veel mensen worden gedwongen veel geld te investeren in hun huis, daar gaat uw droom van een camper, vakantiehuis, verre reizen, goede stereo installatie, regelmatig naar een goed restaurant gaan etc. Over de elektrische auto’s, waar veel mensen niet van gediend zijn, zullen we het maar niet hebben. Duitse ingenieurs en onderzoekers stellen dat we tot minstens 2050 gebruik moeten maken van fossiele brandstoffen. Het lijkt wel of diverse overheden, waaronder de Vlaamse, compleet van het pad af zijn, de NVA voorop.

  6. Duz zij bouwen gascentrales, hetgeen voor extra co2 zorgt. Vlaanderen mag het oplossen, maar wat op voorhand vast staat voor de belgicisten en hun moslimbroederschap aanhangsel is dat de Vlaming zal betalen en uit zijn auto gepest moet worden.

  7. “België barst !” zodat we geen last meer hebben van Wallonië en we eindelijk de Vlaamse enkel- richting “solidariteit”(sic) geld transfer kraan zullen kunnen dichtdraaien ! Foert !

  8. danny,dit versterkt alleen maar de drang om confederaal te worden,alle Vlamingen moeten kiezen voor NVA-VB en de klimaatdoelstellingen zullen daarbij helpen.Hoe meer katthabi hoe beter.Gatz zal moeten leren rekenen en schrijven of is hij permanent zat na zijn passage bij de brouwers.Waarom willen katthabi en die baas van de inlichtingendienst I toch bij Vlaanderen blijven als we zo slecht zijn.

  9. Klopt; gisteren op de radio de directeur gehoord van de Waalse Federatie voor Bedrijven die Zonnepanelen, etc.. plaatsen. Wallonië wil tegen 2030 de uitstoot met 55% verminderen maar er is tot op vandaag nog geen enkel concreet plan. Woningen zouden tegen 2050 energiezuiniger moeten worden, en over elektificatie van het wagenpark is nog geen woord gesproken.

Plaats een reactie

Delen