Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) in een elektrische auto (Photonews)

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) in een elektrische auto (Photonews)

Uncategorized

Minister Peeters (Open Vld) wil alle nieuwe wagens vanaf 2027 elektrisch

Pieter Van Berkel

Vanaf 2027 mogen alleen nog elektrische wagens ingeschreven worden. Dat voorstel legt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) volgens De Standaard, Het Laatste Nieuws en De Morgen bij de Vlaamse regering op tafel.

Men is sowieso van plan om auto’s op fossiele brandstoffen uit te faseren, maar Peeters wil een versnelling hoger schakelen en het vanaf 2027 onmogelijk maken om een nieuwe wagen in te schrijven met een diesel-, benzine- of hybride motor. De Europese Unie hanteert zelf een deadline van 2035.

“Uit onderzoek blijkt dat elektrische auto’s vanaf 2026 zowat dezelfde prijs zullen hebben als andere wagens”, zegt Peeters. “Daarmee valt een belangrijk bezwaar weg. Bovendien zullen tegen dan ook heel wat afgeschreven elektrische bedrijfswagens op de markt terechtkomen.”

Daarnaast zou volgens het voorstel van Peeters vanaf 2030 ook geen tweedehandswagen met een verbrandingsmotor meer mogen ingeschreven worden. Coalitiepartner N-VA vindt die deadlines te strak en zou mikken op 2030 voor nieuwe wagens en een nog latere deadline voor tweedehandswagens.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Pieter Van Berkel (°1990, Genk) is historicus en volgt de (inter)nationale politiek en 'culture wars' op de voet. Interesse in politiek, geschiedenis, filosofie en religies in al hun vormen. Sciencefictionfanaat.

41 gedachten over “Minister Peeters (Open Vld) wil alle nieuwe wagens vanaf 2027 elektrisch”

  1. “Uit onderzoek blijkt dat elektrische auto’s vanaf 2026 zowat dezelfde prijs zullen hebben als andere wagens”.
    Zo’n onderzoeken kennen we : omschakelen naar meer groene energie zou de electriciteit ook niet duurder maken (integendeel zelf).
    En als 70% (later 80%) zou gevaccineerd zijn, dan zou covid onder controle zijn.
    Zonder verdere commentaar.

  2. Uit onderzoek blijkt dat elektrische auto’s vanaf 2026 zowat dezelfde prijs zullen hebben als andere wagens”.
    Zou kunnen kloppen, wat ze er niet bij vertelt : … “dat ze even DUUR zullen zijn”, want het aanbod van diesel/benzine wagens zal dan veel kleiner worden.

  3. Als minister hoef je niet veel te kunnen, gewoon altijd ” een versnelling hoger” schakelen, komt toch niet uit hare portemonnee ! De Vlamingen zullen wel afdokken, verplicht elektrische wagen, verplicht isoleren, peperdure energieprijzen, stijging levensonderhoud, enz. Daarna zullen bepaalde partijen weer komen klagen en jammeren dat er zoveel mensen hun rekeningen niet meer kunnen betalen. De armoede komt naar je toe…..en ook de vaccinatie komt naar je toe.

  4. Onze elektriciteitsnet is er niet op voorzien om zoveel elektrische wagens te laden. En er komen ook verbrandingsmotoren op waterstof….ook afschaffen?
    Stop met die utopische en onrealistische ideeën. De energietransitie is nodig, maar dit is niet de goede weg.

  5. Elektrisch? Geen hybride en alleen op Batterij? En wat met de laadpunten en het hoogspanning en laagspanningsnet. Laadpunten? En er is nu al een tekort aan grondstoffen voor het aanmaken van batterijen! Vrachtwagens? En de verdere evolutie met waterstof. En wat gaan omliggende landen finaal beslissen? Pure fantasie en grootspraak. Waanzin!

  6. Wat hebben die politici toch makkelijk praten, alsof het allemaal zo simpel voor de kleine werkende mens, alsof die elektrische brol zo goedkoop is. Met hun riant loon van 6000+ is dit allemaal niet moeilijk. En dan nog, hoe gaan ze al die elektriciteit opwekken?? Laat staan die batterijen maken en recycleren…en de ene auto die uitbrand na de andere, goed voor het milieu…
    Waarom promoten ze dan ook niet elektrisch verwarmen in de woning, waarom worden die mensen gestraft omdat ze toch zo milieuvriendelijk verwarmen?
    Al dat woke gedoe maakt de wereld kapot, afschaffen die handel!!!

  7. “Uit onderzoek blijkt dat elektrische auto’s vanaf 2026 zowat dezelfde prijs zullen hebben als andere wagens” Welke wagens? Welk segment? Als de huidige situatie niet veranderd zal elektrisch rijden enkel weggelegd zijn voor de gegoeden.

  8. Met haar vergoeding, als Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld), zal dat geen probleem zijn. Wie zijn die liberale mestkevers (OVLD frase) die voor Lydia Gargamel stemden?

  9. 31 Oktober 2012 Bart De Wever ” Slimme kilometerheffing is niet meer nodig”. 2 November 2021 Lydia Peeters “Vanaf 2027 mogen alleen nog elektrische wagens ingeschreven worden”. Deze berichten kunnen niet los van elkaar gezien worden. De EU gehanteerde norm is momenteel 2035, een verschil van *8 jaar. Men wil in Vlaanderen blijkbaar weer “heiliger zijn dan de paus” of “wat we zelf doen, doen we beter”. Net zoals met de isolatie waanzin. Er moet duidelijk verandering gaan komen op Vlaams niveau, ze zijn daar de Vlamingen aan de arme aan het helpen. We hebben Peeters en Somers als Vlaams minister te “danken” aan N-VA, ook dat even niet uit het oog verliezen. * De gemiddelde “leeftijd” voor een wagen.

  10. Minister Peeters en de meeste Open-VLD-ers kunnen een elektrische auto (en de bijhorende installatie van een oplader) allicht betalen. Ik en vele andere gewone werknemers en gepensioneerden kunnen dat niet.

  11. En het vrachtverkeer ? En de fossielbrandstof auto’s, die van elders over onze wegen denderen ? Gaan die even duur zijn als benzineversies in 2026 ? Binnenkort mag echt niets meer van de partij van de vrijheid , Ovld.

  12. Een prachtig initiatief ik hoop dat ze het ook echt waar kunnen maken. Er zou trouwens meer in openbaar vervoer geïnvesteerd mogen worden. de prijzen mogen trouwens ook hoger zodat de files minderen.

  13. Voordeel is dat je dat ding ook THUIS kan laden , hele nacht langzaam. Laadpalen zijn ook slim, die leveren variabel.
    Met de laatste gen EV kan je zelfs je zelf je wasmachine aan hangen.

  14. die blauwe lilliputters zijn totaal de pedalen kwijt,het ene stuk schorremorrie wil de jihab invoeren en het andere stuk wil de auto’s op diesen en benzine verbieden,2 lilliputters die nog amper de kiesdrempel halen zullen bepalen wat wij Vlamingen,met 7 miljoen zullen moeten doen wat die twee willen,.Ik denk dat er een nieuwe JC zal opstaan,ene die niets zal zeggen.Voor alle vld-ers,we zijn met 7 miljoen en niet met 11,steek dat in je koppeken

  15. Gij zijt ook enen van dat OVLD-gedoe zeker!!!! Als de rijken het maar goed hebben!!! De gewone werkmensen kunnen zich dat permitteren en dan zou jij de prijzen nog eens verhogen ook. Goed zot, ja!! Enen met heel veel geld, egoïst dat jij bent!!!

  16. Niet te vergeten, naast vrachtvoertuigen: landbouwvoertuigen, autobussen, militaire voertuigen,…kortom alles wat rolt. Of denkt men hier alleen aan personenwagens? Dat lijkt dan weer een beetje op discriminatie.

  17. Sommige mensen nemen een beslissing en dan wordt die uitgevoerd. Als simpleton heb jij alleen te luisteren maar als dit wordt beslist mogen er alleen nog EV’s worden ingeschreven.

  18. Het openbaar vervoer brengt je niet altijd en overal heen. Vraag het maar aan de mensen die ten brode hun voertuig gebruiken. Overigens heeft het plebs evenveel recht op het bezit van een auto als de burgerij, al is dat niet de mening van de kaviaar socialisten en hun liberale vrienden.

  19. Thuis laden kan alleen als je in een groot genoeg (vervuilend) huis woont met eigen garage. Als je in een klein appartement woont met goede isolatie zonder garage heb je pech en is er geen enkele optie voor een electrische wagen. Nochtans is de ecologische voetafdruk van mensen in een klein appartement vaak een stuk lager dan van mensen met een mooi groot huis. En wat doe je op reis, ik ga nu 2 keer per jaar op reis binnen de europese unie met een zuinige cng wagen, het alternatief is een vliegtuig wat is dan het meest ecologisch?

  20. Oh ja en slimme variabele electriciteit daar wil men naartoe. Dat betekent gedaan met dag en nachttarief, de prijs kan dan per minuut varieren afhankelijk van de belasting van het net, je zal zelf dus nooit kunnen inschatten wanneer het interessant is om electriciteit af te nemen zonder domotica, dit gaat voor de gemiddelde mens niet goedkoper worden. Verder komt een groot deel van de inkomsten van de overheid uit brandstof en netwerk taxen. Die inkomsten zullen ze hoe dan ook moeten recupereren daarbij zijn de batterijen nog steeds zeer vervuilend en is er een tekort aan grondstoffen. Bijkomend zijn electrische auto’s veel zwaarder waardoor de wegen zwaarder belast worden en vaker hersteld zullen moeten worden. Om nog maar te zweigen over de grotere afzetting van feine stofdeeltjes door banden en remmen. Waar we naartoe gaan is een maatschappij waarin het plebs zich tevreden moet stellen met openbaar vervoer en een in de zomer een weekje blankenberge terwijl de elite voor de lol in de ruimte kan rondvliegen met een spaceshuttle.

  21. En hoe vaak rij je mee met anderen voor bijvoorbeeld een familiebezoek of iemand op te zoeken in het hospitaal,… Hoe ga je op reis, woon je in de stad of op “den buiten”. Woon je vlak in de buurt van je werk, heb je een gezonde conditie,… Ik had ook geen rijbewijs tot mijn dertig, electrische fiets bestond niet dus ik had een gewone fiets zonder vervuilende batterij. Dat wil niet zeggen dat je nooit nood gaat hebben aan een wagen. Electrische auto’s zijn ook niet de oplossing voor het probleem maar dat wil men niet gezegd hebben. We zijn gewoon met teveel op een te kleine ruimte. De enige oplossing is minder mensen en zelfvoorzienend worden op lokale basis, maar dan zitten ze in de zakken van de reiken en oei oei dat is niet mogelijk,…

Plaats een reactie

Delen