20141010 - EGHEZEE, BELGIUM: Illustration picture shows a 24 hour speed control action of the federal and local police, Friday 10 October 2014. BELGA PHOTO BRUNO FAHY

Uncategorized

70 procent van snelheidsboetes komen uit Vlaanderen

Wannes Neukermans

Vorig jaar legden de camera’s van de federale politie bijna 4 miljoen snelheidsovertredingen vast. De camera’s flitsten opvallend vaker in Vlaanderen: 2,8 miljoen, of 70 procent van het totaal. In Vlaanderen gaat 91 procent van de snelheidsovertreders meteen over tot betaling, in Wallonië en in Brussel is die bereidheid lager.

De cijfers kwamen tevoorschijn nadat Kamerlid Kathleen Bury (Vlaams Belang) die opvroeg bij minister van justitie Vincent van Quickenborne (Open Vld). Nochtans is het verschil in het aantal federale flitscamera’s tussen Vlaanderen en de andere ­gewesten niet (meer) zo groot. Op 1 januari van dit jaar waren er in Vlaanderen 31 vaste en 17 mobiele flitscamera’s operationeel. Sinds 2018 loopt de verwerking van snelheidsovertredingen volledig digitaal. Dat heeft tot een aanzienlijk hogere graad van ­inning geleid. Maar de bereidheid om te betalen verschilt tussen de ­gewesten. Wie te snel rijdt, krijgt een voorstel tot onmiddellijke inning. In Vlaanderen ging 91 procent van de overtreders meteen over tot betaling, in Wallonië ligt dat cijfer op 84 procent. In Brussel bedraagt het 81 procent.

Minder dan vorig jaar

Wie niet op zo’n onmiddellijke inning reageert, krijgt daarna een minnelijke schikking in de bus. Dat bedrag ligt al een derde hoger dan de oorspronkelijke boete. Sinds maart volgt daarna ook nog een bevel tot betalen dat nog eens 35 procent hoger ligt. Daarna volgt eventueel de rechtbank, zoals voor de zwaarste snelheidsovertredingen het geval is.

De totale opbrengst van onmiddellijke inningen en minnelijke schikkingen betrof in 2020 278,5 miljoen euro. Dat is minder dan de 306,5 miljoen euro van het jaar ervoor, een daling die allicht toe te schrijven is aan de pandemie. Opvallend is dat de bedragen bij de opgehaalde boetes wat meer in verhouding zijn met de bevolkingsaantallen van de gewesten. Vlaanderen is goed voor 63,5 procent van de opbrengsten, Wallonië voor 28,7 procent en Brussel voor 7,7 procent. Dat kan te maken hebben met het feit dat Vlamingen hun boetes sneller betalen en daardoor minder moeten bijbetalen, of ook omdat in Wallonië en ook Brussel de snelheidslimieten forser overtreden zouden worden, wat hogere boetes oplevert.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Wannes Neukermans (1999) volgt de Vlaamse en nationale politiek op de voet, met een uitgesproken belangstelling voor communautaire thema's.

8 gedachten over “70 procent van snelheidsboetes komen uit Vlaanderen”

  1. Het is gewoon oplichting. Wat zijn wij goed met een vlaamse onafhankelijkheid? En zodoende moeten wij ook niet meer vergelijken met bv Wallonië die het anders mogen doen. Zij staven hun optreden door een ongeval of een flagrante snelheidsovertreding te laten zien in de nieuwsberichten en zo de massa van de bevolking onverschillig te laten. De werkelijkheid is anders. Je krijgt een PV in de bus om 1 km/h te snel te rijden vergezeld met een fotootje van een verwrongen fiets waarmee een kind zou zijn overreden. Mijn vrouw is voor de deur bijna (een brede baan gewestweg) in het bouwverlof, mooi open baan tegen 41km/h geflits, kost 85€.

  2. In de Derde Wereldstaat Wallonistan staan beduidend minder camera’s om verdoken supplementaire belastingen (“boetes”) te kunnen afpersen. Deze Vlaamse tractatie komt bovenop de decennia Lange enkel-richting Vlaamse “solidariteit”(sic) geld transfers !

  3. Ik ben recent geflitst tegen een “gecorrigeerde snelheid” van 52 waar slechts 50 mocht en wat me 53 € boete gekost heeft. Hoe zou dat toch komen dat Burgers vaak in het zwart werken (laten) doen, iemand enig idee ?

Plaats een reactie

Delen