Een Tesla Model 3 wagen. Foto Shutterstock

Een Tesla Model 3 wagen. Foto Shutterstock

Uncategorized

Malta weigert toegang aan ngo-schip met 223 migranten aan boord

Niels Geerinck

De Maltese regering wees het verzoek van het ngo-schip ‘Sea-Eye’ af. Op het schip bevinden zich momenteel 223 migranten, die werden donderdag en vrijdag opgepikt.

Volgens de Maltese autoriteiten heeft de Sea-Eye niets te zoeken in Maltese wateren en zodoende weigeren ze het verzoek om aan te mogen meren. De regering vindt dat Malta niet verplicht is om de migranten op te vangen en wees het schip erop dat de dichtstbijzijnde veilige haven eigenlijk in Tunesië ligt.

Malta gaf de afgelopen jaren al meermaals negatief advies en pleit al langer om de boten richting Tunesië terug te sturen, waar de migranten worden opgevangen in centra. De woordvoerder van de ngo, Sophie Weidenhiller, wijst de houding van de Maltese regering af. “De koelbloedige houding van de EU kost mensenlevens. Het zeegraf groeit aan, zelfs als we er voortdurend tegen vechten”, zo zegt ze.

De Sea-Eye vaart inmiddels richting het Italiaanse eiland Sicilië in de hoop daar aan wal te mogen.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Niels Geerinck (1994) koestert een passie voor de binnen- en buitenlandse (geo)politiek. Zijn interessegebied richt zich in het bijzonder naar de politieke en culturele tendensen in de Hongaarse, Angelsaksische en Scandinavische sferen. Cultuur- en boekenliefhebber.

16 gedachten over “Malta weigert toegang aan ngo-schip met 223 migranten aan boord”

  1. De NGOs zouden beter hun niet moeien en thuis blijven .Zodat ze inzien dat ze veiliger thuis of korter bij huis blijven de gelukszoekers .Het geluk is lang op .handen af van onze boterham

  2. Malta heeft 100% gelijk, migranten moeten opgevangen worden in buurlanden, met een moslim regime, niet hier in onze Westerse wereld, want volgens de moslims zijn wij dan toch zo slecht…, en in feite moet de oorzaak aangepakt worden, dit is in het land van herkomst, niet hier in Europa (dit is een gevolg). Dus beste regeringleiders van de landen aldaar, neem jullie verantwoordelijkheid en help jullie eigen mensen ipv wapens of dergelijke te kopen.

  3. Brand stichten en dan roepen en tieren dat de anderen niet snel genoeg blussen . Of mensen aanmoedigen op gammele bootjes te kruipen met het bericht dat ze zullen gered worden , en van anderen eisen dat ze hen opvangen .

  4. Een kronkelredenering door een van de organisatoren van het zeevrachtvervoer van potentiële lijken.
    Als men tegen het zeegraf wil vechten is er nog een andere optie: de migranten in Afrika laten!

  5. Soros betaalt de 50 USD enkel uit aan de NGO’s voor een moslim die levend aan wal gezet wordt in de EU. Dat zijn de drie eenvoudige voorwaarden.

  6. Frans Vandenbosch bedankt voor je info/
    Nu is mij de drijfveer achter die zg “humanitaire”ngo’s duidelijk/
    Overigens helpen moslims, ok, dan in eigen land/
    Christenen zijn immers alleen maar tegenstanders.

  7. Mensen redden op zee is een goede zaak, maar waarom honderden mijlen verder doorvaren naar Malta, een EU eiland? Waarom niet terug naar eender welke dichtstbij zijnde haven aan de Afrikaanse kust? Gered is gered en beter dichtbij hun huis dan nog een paar dagen varen om dan uiteindelijk in een EU waar vooral blanke hetero mannen leven en waar racisme aldus welig tiert. Het is mij meer dan duidelijk dat die ngo’s samenwerken met mensensmokkelaars en te herleiden zijn tot ferry diensten van Afrika naar de EU.

Plaats een reactie

Delen