Uncategorized

Minister Van Peteghem (CD&V) wil vliegtaks voor wie minder dan 500 km ver vliegt

Redactie PAL

Minister van Financiën Vincent Van Peteghem wil de prijs van een vliegtuigticket optrekken door middel van een vliegtaks. Dat brengt Het Laatste Nieuws. Die zou 10 euro bedragen voor wie minder dan 500 km ver vliegt, 2 euro voor wie binnen de Europese Economische Ruimte blijft en 4 euro voor alle ander vluchten.

Op het moment dat men de begroting opgestelde werd voor het eerst gesproken over de invoering van een vliegtaks. Die zou de staatskas met 30 miljoen euro moeten spijzen. Nu krijgt de taks dus concreet vorm. Initieel was het de bedoeling dat enkel korte vluchten door de belasting geraakt zouden worden, maar nu wordt duidelijk dat Van Peteghem alle vluchten viseert. De hoogste belasting zou wel nog steeds geheven worden op korte vluchten van minder dan 500 km lang. Dat raakt echter een gevoelige snaar op communautair niveau. Doordat quasi alle vluchten die vanop Charleroi vertrekken een bestemming op meer dan 500 km hebben, zou die luchthaven de belasting dus minder hard voelen dan Zaventem. Van daaruit vertrekken namelijk ook veel vluchten naar Parijs, Amsterdam of Keulen.

Politiek verdeeld

Op politiek vlak is er echter geen eensgezindheid over de vliegtaks. Zo is Theo Francken (N-VA) van mening dat het om een platte belastingverhoging gaat. Hij roept de Vlaamse partijen op om dit nooit goed te keuren.

Hendrik Vuye reageert met het nodige sarcasme op het voorstel van Van Peteghem. Volgens hem is de vliegtaks geen oplossing voor het begrotingstekort.

https://twitter.com/HendrikVuye/status/1471776968454680581

CD&V-voorzitter Joachim Coens is dan wel weer voorstander. Hij noemt het een eerste stap richting duurzame mobiliteit.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




7 gedachten over “Minister Van Peteghem (CD&V) wil vliegtaks voor wie minder dan 500 km ver vliegt”

  1. In Vilvoorde staan twee jet vliegtuigmotoren die elektriciteit op wekken en die ter plaatse blijven staan dus constant onder de 500 km blijven, belasten dus want je mag niet discrimineren. Heel frappant dat steeds de grootste vervuiler, de scheepvaart, buiten schot blijft. Zij hebben de beste lobby, wij hebben de domste politiekers. Of is dit alweer een tsjevenstreek?

Plaats een reactie

Delen