Illustration picture shows Brussels Airlines aircrafts at Brussels airport in Zaventem, Tuesday 09 February 2021. BELGA PHOTO BENOIT DOPPAGNE

Uncategorized

Niet nodig om met lege vliegtuigen te vliegen om landingsrechten te behouden

Wannes Neukermans

Nadat er de afgelopen dagen ophef ontstond omdat Lufthansa dit winterseizoen zo’n 18.000 onnodige vluchten zou uitvoeren om haar landingsrechten te behouden verzekerde luchthavenkoepel ACI Europe vandaag dat dat niet nodig is. Zo’n 3.000 van die vluchten zouden worden uitgevoerd door dochtermaatschappij Brussels Airlines.

Volgens de Mediahuis-kranten (De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet Van Antwerpen) stuurde federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) een brief naar Europees commissaris voor Transport Adina Valean. Hij noemt de huidige ­regeling zowel vanuit economisch als ecologisch standpunt volstrekt onbegrijpelijk en vraagt om de normen voor het gebruik van de slots verder te verlagen en maatschappijen alle mogelijke flexibiliteit te geven voor het plannen van hun vluchten.

Dieptepunt voor sector die met overheidssteun overeind wordt gehouden

Maar volgens de luchthavenkoepel is de maatregel overbodig. ACI Europe wijst erop dat de Europese Commissie immers de mogelijkheid heeft verlengd waardoor luchtvaartmaatschappijen nog slechts 50 procent van hun slots moeten gebruiken om ze niet te verliezen. Vroeger was dat 80 procent. En als om wat voor reden dan ook 50 procent niet haalbaar is, is er ook nog een uitzondering mogelijk, stelt ACI Europe. Die kan aangevraagd worden als vluchten naar een bepaalde bestemming niet rendabel zijn vanwege reisverboden en -beperkingen zoals verplichte quarantaines of isolatiemaatregelen. “De luchtvaartmaatschappijen zijn heel goed beschermd tegen de huidige periode van onzekerheid”, klinkt het. Door de opmars van de omikronvariant van het coronavirus is het aantal reservaties weer fors teruggelopen.

Directeur Olivier Jankovic van de koepelorganisatie meent dat de berichten over de zogeheten spookvluchten de luchtvaartsector veel kwaad doen. Zo noemt milieubeweging Greenpeace de lege vluchten dan ook “absurd” en heeft ze het over “een nieuw dieptepunt voor de sector die met overheidssteun overeind wordt gehouden.”

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Wannes Neukermans (1999) volgt de Vlaamse en nationale politiek op de voet, met een uitgesproken belangstelling voor communautaire thema's.

1 gedachte over “Niet nodig om met lege vliegtuigen te vliegen om landingsrechten te behouden”

Plaats een reactie

Delen