CNN. Shutterstock

CNN. Shutterstock

Uncategorized

CNN maakt smakeloze uitschuiver bij verslaggeving over oorlog in Oekraïne

Carl Deconinck

CNN ging pijnlijk met de billen bloot toen het een compleet misplaatste reclame uitzond over oorlogsbeelden. Het bedrijf van de reclame trekt nu haar advertenties bij de zender in en verontschuldigde zich bij het publiek. Op sociale media regent het negatieve reacties.

Terwijl de Amerikaanse zender ijzingwekkende live beelden deelde van de belegerde hoofdstad, waar miljoenen onschuldige burgers vrezen voor hun leven en schuilen in kelders, hoor je de luchtalarmen afgaan. Ondertussen vliegen er raketten over de hoofden van het volk. Plots echter, begint er een vrolijke reclame af te spelen voor Applebee’s. De beelden van Kiev worden geminimaliseerd en in de plaats zien we gezellige beelden van de restaurantketen, begeleid door een vrolijk muziekje. Het dient ter promotie van gefrituurde kippenvleugels en “een heerlijk koud biertje op een vrijdagavond.” Daarna zie je een man in een cowboyhoed vrolijk schudden met de billen.

Die pijnlijke juxtapostitie valt maar moeilijk te verteren. Het is er zodanig ver over dat velen zelfs eerst dachten aan satire. Applebee’s zit zeer verveeld met de zaak en verontschuldigde zich uitgebreid. De keten onderstreepte daarbij dat het helemaal niet op de hoogte was dat hun advertentie op die manier ging uitgezonden worden. Ze leggen de schuld volledig bij CNN. Applebee’s laat dan ook weten om tijdelijk geen advertenties meer uit te zenden op het netwerk.

Geen reclame meer

WarnerMedia, het moederbedrijf van CNN, kondigde aan geen reclames meer uit te zenden waarbij live beelden geminimaliseerd worden. CNN zelf reageerde nog niet op de uitschuiver. Het bedrijf zit al langer in de hoek waar de klappen vallen. Heel wat schandalen doken op bij het bedrijf, dat zo enkele schermgezichten en producers verloor. Ook de kijkers haken massaal af.

Dit stukje bekeken de Amerikanen echter wél massaal en er komt heel wat commentaar. Adam Spencer vraagt zich af in wat voor “dystopische hel” hij is terechtgekomen. @Nuffsaidny stelt vast dat “we leven in een aflevering van South Park.” Iemand anders merk op dat Applebee’s geen reclame op de Super Bowl kon bekomen en dan maar opteerde voor Wereldoorlog 3.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Carl Deconinck (°1985, Ieper) behaalde een master in Politieke Wetenschappen aan de UGent. Carl richt zich vooral op de Belgische en Amerikaanse politiek. Rum- en boekliefhebber.

2 gedachten over “CNN maakt smakeloze uitschuiver bij verslaggeving over oorlog in Oekraïne”

Plaats een reactie

Delen