Dilbar, het jacht van Alisjer Oesmanov. Shutterstock

Uncategorized

“Geef luxejachten van Russische oligarchen aan NGO’s op de Middellandse Zee”

Carl Deconinck

Bodo Ramelow, de eerste minister van de Duitse deelstaat Thüringen, komt met een opvallend voorstel. Hij wil dat de inbeslaggenomen luxejachten van Russische oligarchen worden weggegeven aan NGO’s die migranten helpen bij de oversteek van Afrika naar Europa.

Ramelow is politicus voor het uiterst linkse Die Linke. Met zijn opmerkelijke voorstel wil hij de beruchte NGO’s helpen die fungeren als overzetdienst voor migranten. Nochtans zijn die transporten zeer omstreden. Ze werken mensensmokkel in de hand, versterken de problematiek van illegaliteit in Europa en creëren een enorm aanzuigeffect. Bovendien sterven er ook veel mensen onderweg naar Europa.

Die praktijken wil hij nu dus ‘remediëren’ door de luxeschepen van rijke oligarchen, die goede banden hebben met Russisch president Vladimir Poetin, aan te wenden. Een van die jachten is de Dilbar, een schip van Alisjer Oesmanov. Het schip is een van de langste jachten in de wereld. Het is zo’n 800 miljoen dollar waard en telt 84 bemanningsleden. Ook is er een groot binnenzwembad. Begin maart nam de Duitse politie het in beslag. Andere gelijkaardige schepen werden in Italië en Frankrijk in beslag genomen.

Die schepen wil Ramelow in de eerste plaats aan de Duitse NGO Sea-Watch geven. Het is opmerkelijk om dit voorstel nu te doen, aangezien er een ongeziene vluchtelingenstroom op Europa afkomt. Een belangrijke kanttekening hierbij is dat het bij vluchtelingen uit Oekraïne doorgaans snel duidelijk is dat ze recht hebben om hier te blijven, aangezien makkelijk te bewijzen is dat ze voor oorlog op de vlucht zijn. Bij de traditionele migranten is dat veel minder het geval, en veel van die mensen verdwijnen hier in de illegaliteit.

Bodo Ramelow (Die Linke). Shutterstock

Sea Watch

Even opmerkelijk is dat Sea-Watch niet onomstreden is. Vanuit Italië kwam in het verleden veel kritiek op de NGO. Het land sprak van een “slavenschip” dat door de NGO gebruikt werd. Admiraal Nicola De Felice beschuldigde Sea-Watch ervan misdaden te begaan, in strijd met de maritieme wet. Hij sprak van “verschillende onregelmatigheden van technische en operationele aard die niet alleen de veiligheid van de bemanning, maar ook van migranten in gevaar hebben gebracht”. Hij stelde ook vast dat ze “voorschriften hebben overtreden die het mariene milieu beschermen”. De Felice ging zelfs nog verder en zei dat de NGO onbewust samenwerkte met mensensmokkelaars.

In die periode arresteerde de Italiaanse overheid ook Chinese zakenmannen die illegale migranten als slaaf gebruikten. Ook verdwijnen heel wat vrouwen die door mensensmokkelaars naar Europa gebracht worden in de seksuele slavernij en prostitutie.

Men vermoedt dat Ramelow dit voorstel doet als symbolische tegemoetkoming aan zijn radicale achterban. Hij heeft namelijk een koerswijziging moeten maken, weg van het traditionele pacifisme dat door Die Linke werd gehuldigd. Na de Russische agressie pleit ook hij nu voor herbewapening. “Ik zie dat er een agressieve agressieoorlog wordt gevoerd tegen een soevereine staat”, zo gaf hij aan. “Wat dat betreft stuur ik mijn eigen houding bij. Ik denk zelfs  – in tegenstelling tot brede stromingen in mijn partij – dat de Bundeswehr beter uitgerust moet worden.”

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Carl Deconinck (°1985, Ieper) behaalde een master in Politieke Wetenschappen aan de UGent. Carl richt zich vooral op de Belgische en Amerikaanse politiek. Rum- en boekliefhebber.

11 gedachten over ““Geef luxejachten van Russische oligarchen aan NGO’s op de Middellandse Zee””

  1. Er staat wel een grote fout in dit artikel. “…Nochtans zijn die transporten zeer omstreden. Ze werken mensensmokkel in de hand, versterken ….” Dat zijn mensensmokkellaars.

  2. Luxe-migranten op luxe-‘jacht’?
    Geen geld meer voor zo’n fantasietjes.

    We hebben meer dan ons aandeel gedaan in de 21e eeuw.
    De eerstvolgende 80 jaar monitoren we de integratie-wil van die lui, samen met hun potentieel om ons pensioen te financieren.

  3. De mensensmokkel vanuit Noord Afrika naar Europa is een zeer lucratieve bezigheid. Die Duitse taxidiensten op de Middellandse zee verdienen er schatten mee. Hoe kan men in hemelsnaam op zo’n idee komen zonder die lucratieve bijbedoelingen om zo’n luxeyacht hiervoor in te schakelen? Dat is zonder meer crimineel! Vooral nu dat de echte vluchtelingen uit Ukraine binnenstromen. STOP DIE DUITSE TAXIDIENSTEN!!!

Plaats een reactie

Delen