Dinsdagochtend stelde het Vlaams Belang een nieuwe campagne voor om de dure brandstofprijzen aan de kaak te stellen. “Dat is dringend nodig, want met recordprijzen rond 2 euro per liter betalen we ons blauw aan de pomp”, verklaart voorzitter Tom Van Grieken. Volgens hem kan de overheid de prijs makkelijk doen zakken: “Voor elke tankbeurt gaat de helft van wat u betaalt, naar de overheid.” De partij start ook een petitie op de website betaalbaartanken.be.
De partij voerde woensdagochtend actie aan het Total-tankstation aan de Park & Ride in Wommelgem. De energiedeal die Vivaldi eerder deze maand voorstelde vond het Vlaams Belang namelijk onvoldoende. “De regering voert een accijnsverlaging in van slechts 17 cent per liter. Dat is natuurlijk een bespottelijke peulschil”, aldus Van Grieken. “Voor elke liter mag je meer dan een euro ophoesten voor de Vivaldi-regering, want voor maart bestond bijna de helft (48,5 procent) van een tankbeurt uit belastingen.” De staat rijft dus eigenlijk nog steeds meer binnen dan exact een jaar geleden.
De partij van Van Grieken verwacht dan ook een echte inspanning van Vivaldi: “De meerinkomsten door de crisis op kap van onze mensen moeten terugvloeien”, besluit hij. “Eerst en vooral moeten we de accijnzen niet met een luttele 17 cent verlagen, maar naar het door de EU toegelaten minimum halen. Dat scheelt 25-30 cent. Ook moet de btw op brandstof naar 6%, want net zoals gas en stroom is brandstof geen luxeproduct. Tot slot moet de regering een tijdelijke plafondprijs invoeren om drama’s te voorkomen en die moet gelegd worden op 1,60 euro per liter diesel of benzine, de prijs van voor de crisis en de oorlog. Tanken moet terug betaalbaar worden, punt uit.”
Ik woon sinds kort in Hongarije.Gisteren diesel getankt aan 480 forint per liter!Omgerekend is dat 1,3€!Benzine 95 kost even duur.Verleden week was de prijs 490 forint.
Allemaal politiek geblaat. En wat met de cng-rijders? De pompprijs van 1kg cng bij Q8 bedroeg gisteren €2,41/kg.
Vorige week €2,30/kg. 2 weken geleden €3,36/kg.
In april 2019 bedroeg de prijs €0,89/kg.
Daarover zo goed als niks in de media of politiek. De cng-rijders zijn simpelweg een te kleine – door de politiek en industrie – voorgelogen groep en heeft daardoor geen zeggenschap.
Wie van de Vivaldi-partijen neemt het voorstel van Van Grieken over? Dan er is kans tot slagen. Niet dringen!
dit zijn belastingen die vivaldi nodig heeft om haar kiespubliek te onderhouden.En ik zwijg dan nog over de inwoners van wallo-brux.Ik ben benieuwd hoe het zal verlopen met al die Oekraïense vluchtelingen eenmaal ze terug naar huis kunnen.Zouden ze op het St Jansplein in A’pen welgekomen zijn?
Inderdaad, gelijk heeft ie maar het zal wel weer op niks uitdraaien. Zolang deze niet verkozen nepregering niet onder de guillotine wordt gebracht zal er weinig veranderen.
Als ik zie met welke dikke bakken (+30k tweedehands) mensen naar Aldi of Lidle komen mag de diesel gerust 5€ kosten.
Zegt de partij van Van Grieken ook iets over wie deze astronomische prijsstijgingen veroorzaakt ?
Welnee, de hoge prijs voor energie doet ons nadenken over ons verbruik. Niet eens slecht. De Groenen hadden gelijk, energie is veel te goedkoop. Niemand besefte de waarde er van; nu wel. Jammer dat Groen hun adagium nu verlaat en reductie op energie bepleit. Basisbehoefte of niet, met energie spring je zuinig om. Zestien graden in huis is bij ons de norm in de winter. Een pullover en een muts zijn ideale energiebespaarders. A la guerre comme à la guerre. We zijn te veel verwend. IJsbloemen op de vensters in onze slaapkamer dat was het normaal als ik kind was. We zijn er niet ongezonder op geworden, integendeel. Only the strong survive. ;-).
Vlug aandelen kopen van “cuistax” constructeurs, want die zijn de toekomst !