Barbara Pas (Vlaams Belang). Belga

Uncategorized

Campagne rond burgerbevraging van Vivaldi kost meer dan 1 miljoen euro

Anton Schelfaut

Van 25 april tot 5 juni organiseert de paars-groene regering haar burgerbevraging over een volgende staatshervorming. Aan de communicatiecampagne ter promotie van deze bevraging hangt een stevig prijskaartje van 1.057.668,26 euro vast. Dat is het bedrag dat de regering uit onze failliete staatskas heeft opgediept om die bevraging aan ons allen kenbaar te maken”, hekelt Kamerfractievoorzitter Barbara Pas (Vlaams Belang). En daar blijft het niet bij: de website zelf zou de belastingbetaler zo’n 2,1 miljoen euro kosten.

Volgens Pas mogen we ons binnenkort verwachten aan “dagblad- en tijdschriftadvertenties, folders en affiches, radio- en televisiespotjes, internetberichten en wie weet wat nog allemaal”. Het doel van de campagne is om alle 16-plussers in België uit te nodigen om deel te nemen aan de online bevraging.

Onduidelijkheid blijft

Volgens Pas is het nog steeds onduidelijk wat die ‘grote burgerbevraging’ precies inhoudt. “Het is opvallend dat de federale regering, hoewel de verenigde oppositie daar in de Kamer al vele maanden lang om gevraagd heeft, de vraagstellingen die ze de burger wil voorleggen angstvallig geheim heeft gehouden voor de volksvertegenwoordiging.”

De Vlaams Belang-fractievoorzitter acht de kans groot dat de bevraging gestuurd wordt door paars-groen. “De regering zal vooral uw mening willen vragen over de thema’s die zij zorgvuldig geselecteerd heeft en met insteken die haar goed uitkomen”, vreest ze. “Welke vragen we dus zullen ‘mogen’ beantwoorden en welke niet, moeten we bijgevolg nog even afwachten.”

Opportuniteiten

Toch ziet Pas ook opportuniteiten in de burgerbevraging. Zo zou er – naast de gestuurde vragen – ook ruimte zijn voor een eigen inbreng van de burger. “Aangezien de paars-groene regering deze bevraging met onze centen organiseert, kunnen we daar misschien best ook maar eens gebruik van maken”, besluit Pas. “Ik roep iedereen op om vanaf 25 april dus maar eens flink te laten horen hoe men over dit alles denkt.”

Het prijskaartje van meer dan 1 miljoen euro gaat enkel over de reclamecampagne rond de burgerbevraging. Het onderzoek zelf zal de belastingbetaler zo’n 2,1 miljoen euro kosten. Dat bevestigde minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) in januari.

https://redactie.palnws.be/2022/01/online-burgerbevraging-over-staatshervorming-gaat-21-miljoen-euro-kosten/

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Anton heeft een passie voor politiek, media en technologie. Hij volgt de binnen- en buitenlandse politieke actualiteit op de voet.

2 gedachten over “Campagne rond burgerbevraging van Vivaldi kost meer dan 1 miljoen euro”

  1. Koken kost geld, maar wie hiervan het meest zullen profiteren zijn de MS-Media en die eten uit de hand van wie hen voedt.
    De vragen zullen uiteraard op maat gesneden zijn van de heersende kaste en wat de bevraagde burger er eventueel zelf zou mogen aan toevoegen zal wel in de papierversnipperaar verdwijnen.

Plaats een reactie

Delen