CD&V lanceerde zaterdag een nieuwe campagne. Onder de slogan “van het volk en voor het volk” hoopt men de partij opnieuw leven in te blazen. Toch lijkt dat momenteel niet het gehoopte resultaat te halen, nu de slogan vooral in het belachelijke wordt getrokken.
Dat CD&V zich momenteel in moeilijk vaarwater bevindt behoeft weinig betoog. In de recentste peilingen haalt de partij namelijk amper de drempel van 10%. Dat beseft ook het partijbestuur, dat gekozen heeft voor een gemoderniseerd logo en een nieuwe slagzin. In aanwezigheid van de leden werd dit zaterdag aan het grote publiek voorgesteld in de Antwerpse Koningin Elisabethzaal. Daarnaast was er ook een toespraak van partijvoorzitter Joachim Coens. Volgens hem is de partij “te elitair” geworden en “te ontworteld” geraakt, net zoals de andere centrumpartijen. “Daarom slagen ze er niet in om de zorgen van de gewone mensen te benoemen.”, klinkt het.
Partijvoorzitter
Voor Coens ziet de toekomst er momenteel niet zo rooskleurig uit. Er zou namelijk al druk gespeculeerd worden over het feit dat de voorzittersverkiezingen, die normaal in december plaatsvinden, vervroegd zouden worden. De partij zou daarbij willen streven naar een ‘consensuskandidaat’, waardoor een open en venijnige strijd om het voorzitterschap vermeden wordt.
Zelf geeft Coens aan dat het inderdaad niet goed gaat in de peilingen. “Maar we willen vandaag naar buiten komen met een volledig traject.”, aldus de voorzitter. “We willen de mensen een deftig inkomen geven, een veilige thuis en een gezond leven.” Coens hoop daarbij dat het tij vlug keert voor zijn partij. “Aan onze partijgenoten die vandaag twijfelen, en die zijn er, dat weet ik, aan hen wil ik deze boodschap geven: het donkerste uur is dat vlak voor de zonsopgang.”
Spot
Ondertussen wordt de nieuwe slogan van de partij op sociale media toch met enige ironie benaderd. Zo stelt Ivan De Vadder, journalist bij de VRT, dat het met 10% in de peiling nogal moeilijk is om te claimen dat men er “van en voor het volk” is.
Ook Europees parlementslid Tom Vandendriessche (VB) is scherp voor de CD&V. “Van 44% in 1978 naar 11% in 2022. Waar zijn die kiezers, dat “volk” heen? Naar Vlaamse en rechtse partijen zoals het Vlaams Belang. Als CD&V naar de mensen wil luisteren, heffen ze het cordon op.”, stelt hij.