Zoals verwacht na de explosie van de energieprijzen, zien steeds meer Belgen zich genoodzaakt de betaling van hun energiefactuur uit te stellen. Dat schrijft L’Echo woensdag.
De federatie van de Belgische Elektriciteits- en Gasbedrijven (Febeg) beschikt niet over precieze cijfers, maar bevestigt een stijgende tendens.
Bij TotalEnergies zijn de verzoeken tot aangepaste betaling tussen december en maart met 80 procent gestegen. Ook Engie bevestigt een toename van het aantal verzoeken en spreekt van een verdubbeling in vergelijking met de vorige jaren. Eneco zegt dan weer dat het aantal vragen tot uitstel “mondjesmaat” toeneemt. Octa+ tot slot spreekt van een verdrievoudiging op een jaar tijd.
Tegen deze achtergrond pleit de Federale Ombudsman Energie, die vorig jaar een recordaantal klachten ontving als gevolg van de stijgende energieprijzen, voor een verlenging van de betalingstermijn voor energiefacturen van minstens 30 werkdagen.
Natuurlijk vertraging op de betaling van basisbehoeften want de smartphone, merkkledij en merkauto hebben voorrang. En maar verder klagen dat het leven duur wordt. Vanmorgen op de radio nog gehoord dat 25% van de jeugd zich in zijn aankopen laat beïnvloeden door influencers, die betaald worden door firma’s om de jeugd op kosten te jagen. Met zo’n idioten heb ik geen medelijden en blijkbaar zijzelf met zichzelf ook niet, want ze blijven zichzelf maar in de verdoemenis kopen … Word eerst eens wat slimmer en “Stop The Ratrace”