Het Europees plan op het verbod van de verbrandingsmotor stuit op stevig verzet in Duitsland.

Shutterstock

Uncategorized

Duitsland twijfelt over verbod op auto’s met verbrandingsmotor

Carl Deconinck

Het Europees plan om verbrandingsmotoren te verbieden stuit op stevig protest in Duitsland. De Duitse minister van Financiën noemt het een verkeerde beslissing. Hij zegt dat het plan op het verbod om die te verkopen er niet zomaar komt in zijn land. De groenen denken daar anders over.

Minister van Financiën Christian Lindner liet tijdens een conferentie in Berlijn op dinsdag zijn afkeur voor de Europese beslissing blijken. Begin juni besliste het Europees Parlement dat autobouwers vanaf 2035 geen auto’s met verbrandingsmotor meer mogen verkopen.

Belangrijke sector

Dat wil zeggen dat vanaf dan enkel nog elektrische wagens verkrijgbaar zullen zijn, of modellen op waterstof. Voor diesel of benzine is dan geen plaats meer. Vlaanderen wil dat verbod zelfs sneller invoeren, door de verkoop van nieuwe personen- of bestelwagens met een verbrandingsmotor vanaf 2029 uit te faseren.

Maar in Duitsland, dat een belangrijke auto-industrie kent, zou een dergelijk verbod honderdduizenden banen kunnen kosten in de sector. Lindner had het daarom over een verkeerde beslissing en wees erop dat producenten in het buitenland dat gat wel zouden opvullen. “Duitsland zal een verbod op de verbrandingsmotor niet goedkeuren”, verklaarde de minister daarom.

Groenen

In Duitsland is de liberale partij van Lindner tegen, maar de Groenen, die ook in de regering zitten, steunen het verbod. Een woordvoerder van de groene minister van milieu Steffi Lemke vertelde het persbureau DPA op dinsdag dat de Duitse regering “volledig achter het voorstel van de Commissie en het Europees Parlement staat om nieuwe personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen vanaf 2035 alleen nog maar met emissievrije aandrijflijnen toe te staan”. De linkse SPD, die de regeringscoalitie leidt, gaf nog geen officieel commentaar over de zaak.

Ook de automobielsector zelf reageert verdeeld. Sommige lobbyorganisaties hekelen de snelheid waarmee het Europees Parlement alles erdoor heeft gejaagd. Maar sommige producenten hebben er dan weer minder problemen mee. Ralf Brandstätter, die de leiding heeft over de passagierswagen-afdeling van Volkswagen meent dat de keuze voor elektrische aandrijving onomkeerbaar is. Ook Mercedes beloofde al volledig elektrisch te zijn tegen 2030, indien de marktcondities dat toestaan.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Carl Deconinck (°1985, Ieper) behaalde een master in Politieke Wetenschappen aan de UGent. Carl richt zich vooral op de Belgische en Amerikaanse politiek. Rum- en boekliefhebber.

27 gedachten over “Duitsland twijfelt over verbod op auto’s met verbrandingsmotor”

  1. Net zoals door de eeuwen heen zal in Duitsland het gezonde verstand en de drang naar rechtvaardigheid winnen.
    Want wees nu eerlijk, wat is de bedoeling van de elektrische auto…De zoveelste poging van links om de middenklasse te laten verdwijnen en daarbij het bezit van een eigen wagen, die elektrische wagens zijn onbetaalbaar voor de doorsnee arbeider. Dus, allemaal collectief op het openbaar vervoer naar onderbetaalde jobs of liever nog naar geen jobs. Deze politieke strekking zou bij wet moeten verboden zijn.

  2. Wanneer elektrisch aangedreven voertuigen rijden op elektriciteit die wordt gegenereerd door gas, steenkool of zoals in Duitsland bruinkoolcentrales rijden deze wagens uiteindelijk toch op emissie-uitstotende energiebronnen. Bij sommige zogezegde groenen primeert een achterlijk dogmatisme op een rationeel realisme.

  3. de verbrandingsmotor verspilt energie maar is voorlopig.superieur in onze militair ingerichte maatschappij. Zonder auto gaat ook, ik doe het al jaren, maar als ze voor duizenden euro’s fietsen op hun kamionetjes laden sta je machteloos. Die elektrische audi’s wegen 2,5 ton, enkel de batterij weegt zoveel als een VW die ik vroeger had. En er stond nog een onderzoek in de krant dat bij impact met zware auto’s er meer fietsers overlijden. Dat wordt spannend, leve de bipolaire maatschappij.

  4. Men begint eindelijk in te zien dat het gewoon niet haalbaar is in deze tijdspanne. Zo een transitie kan misschien wel vijftig jaar duren. De wereld is er echt niet klaar voor. In Holland is het netwerk nu al overbelast en ze zijn nog niet eens ernstig begonnen. In Duitsland start men bruinkoolcentrales herop om dan over te schakelen op propere auto’s? Wat een onzin. De grootste flauwekul komt weer uit Belziekske. Die zullen het allemaal nog wat vroeger invoeren . Crootje wil weer tonen dat hij de beste van de klas is. De Duitsers reden tijdens de oorlog uit noodzaak met hout gestookte vrachtwagens. Die eer zal ons uiteindelijk ook te beurt vallen, mooi allemaal, zeer mooie toekomst die ons wacht.

  5. Er worden er eindelijk eens een paar wakker. Als men gezond nadenkt is heel dat elektrieken gezever een utopie. Allemaal terug met de voetjes op de grond, het eu circus ontbinden en terug naar het ‘normale’ leven.

  6. Ten eerste veroorzaakt een elektrische auto al meer vervuiling puur tijdens de productie dan een fossiele auto tijdens de productie plus de totale levensduur. Ten tweede zijn er wetenschappers die er aan twijfelen of er wel voldoende voorraden zeldzame metalen op deze planeet zijn om iedereen een elektrische wagen te geven. Ten derde zullen we hiervoor heel veel elektriciteit nodig hebben, terwijl de Russische aanvoer onzeker is en we kerncentrales aan het uitfaseren zijn. Ten vierde zullen we de pieken moeten kunnen opvangen die ontstaan als ons leger aan nine-to-fivers massaal van hun werk terugkomen en tegelijkertijd hun wagen beginnen op te laden. Ten vijfde weten we dankzij klimaatoptimistische wetenschappers zoals William Happer dat CO2 bijlange niet zo schadelijk is als de AGW-doemlobby ons wil wijsmaken. Voor alle duidelijk, ik ben niet tegen elektrisch rijden, maar dat de voorstanders eerst eens met een haalbaar plan voor de proppen komen.

Plaats een reactie

Delen