Het Europees plan om verbrandingsmotoren te verbieden stuit op stevig protest in Duitsland. De Duitse minister van Financiën noemt het een verkeerde beslissing. Hij zegt dat het plan op het verbod om die te verkopen er niet zomaar komt in zijn land. De groenen denken daar anders over.
Minister van Financiën Christian Lindner liet tijdens een conferentie in Berlijn op dinsdag zijn afkeur voor de Europese beslissing blijken. Begin juni besliste het Europees Parlement dat autobouwers vanaf 2035 geen auto’s met verbrandingsmotor meer mogen verkopen.
Belangrijke sector
Dat wil zeggen dat vanaf dan enkel nog elektrische wagens verkrijgbaar zullen zijn, of modellen op waterstof. Voor diesel of benzine is dan geen plaats meer. Vlaanderen wil dat verbod zelfs sneller invoeren, door de verkoop van nieuwe personen- of bestelwagens met een verbrandingsmotor vanaf 2029 uit te faseren.
Maar in Duitsland, dat een belangrijke auto-industrie kent, zou een dergelijk verbod honderdduizenden banen kunnen kosten in de sector. Lindner had het daarom over een verkeerde beslissing en wees erop dat producenten in het buitenland dat gat wel zouden opvullen. “Duitsland zal een verbod op de verbrandingsmotor niet goedkeuren”, verklaarde de minister daarom.
Groenen
In Duitsland is de liberale partij van Lindner tegen, maar de Groenen, die ook in de regering zitten, steunen het verbod. Een woordvoerder van de groene minister van milieu Steffi Lemke vertelde het persbureau DPA op dinsdag dat de Duitse regering “volledig achter het voorstel van de Commissie en het Europees Parlement staat om nieuwe personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen vanaf 2035 alleen nog maar met emissievrije aandrijflijnen toe te staan”. De linkse SPD, die de regeringscoalitie leidt, gaf nog geen officieel commentaar over de zaak.
Ook de automobielsector zelf reageert verdeeld. Sommige lobbyorganisaties hekelen de snelheid waarmee het Europees Parlement alles erdoor heeft gejaagd. Maar sommige producenten hebben er dan weer minder problemen mee. Ralf Brandstätter, die de leiding heeft over de passagierswagen-afdeling van Volkswagen meent dat de keuze voor elektrische aandrijving onomkeerbaar is. Ook Mercedes beloofde al volledig elektrisch te zijn tegen 2030, indien de marktcondities dat toestaan.