Illustratieve foto Shutterstock.

Illustratieve foto Shutterstock.

Uncategorized

Nieuwe ambitieuze beheersovereenkomst NMBS: “Meer treinen dan reizigers”

Wannes Neukermans

De NMBS moet over tien jaar 30 procent meer reizigers vervoeren, met dank aan meer treinen, variabele tarieven en levendige stations. Dat staat in het nieuwe beheerscontract met de overheid, waarop al een decennium wordt gewacht en dat De Standaard woensdag kon inkijken.

In 2032 moeten de treinen van de NMBS elk jaar in totaal 92 miljoen kilometer afleggen – of zo’n 10 miljoen kilometer meer dan vandaag. Op weekdagen zal het aantal treinen toenemen van 3.800 naar ruim 4.200. Ze zullen ’s morgens vroeger vetrekken en ’s avonds later doorrijden. Twee treinen per uur in elke richting in zowat elk station wordt het minimumaanbod. Rond de grote steden gaat het om vier treinen per uur. Dat alles moet de NMBS in staat stellen om 30 procent meer reizigers aan te trekken. 

Sinds 2008 niet vernieuwd

Dat zijn geen vage ambities, maar harde doelstellingen, die zijn vastgelegd in het ontwerp van de nieuwe beheerscontract tussen de NMBS en de federale overheid. Het contract legt vast welke eisen de overheid aan het spoorbedrijf stelt in ruil voor subsidies. Opeenvolgende ministers van Mobiliteit beten er hun tanden op stuk, waardoor de NMBS werkt op een contract van 2008.

Het vernieuwde contract moet een nieuw tijdperk voor het spoor inluiden. Er werd ruim een jaar over onderhandeld tussen de top van het spoorbedrijf en het kabinet van federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo). Het ontwerpcontract is twee weken geleden unaniem goedgekeurd door de raad van bestuur van de NMBS. Deze week komt het voor het eerst op de tafel van de regering. Als ook die het licht op groen zet, wordt het spoorbeleid van 2023 tot 2032 in steen gebeiteld.

(Lees verder onder het artikel.)

https://redactie.palnws.be/2022/05/marc-descheemaecker-voorzitter-raad-van-bestuur-lantis-ik-pleit-ervoor-om-mobiliteit-volledig-over-te-hevelen-naar-de-gewesten/

Minister Gilkinet laat in een reactie weten dat het de bedoeling is om nog eind dit jaar te landen. “Dit voorontwerp wordt binnenkort aan het Parlement voorgelegd. Het zal door de regering moeten worden gevalideerd en passend moeten worden gefinancierd. Het doel is om eind dit jaar te landen en NMBS een duidelijk en ambitieus kader voor de komende 10 jaar te bezorgen”, aldus de minister. “Het werk is nog niet klaar, maar het vordert volgens de aangekondigde doelstellingen, om het modale aandeel van de trein te verhogen en de dienstverlening aan de reizigers verder te verbeteren.”

N-VA-Kamerlid Tomas Roggeman vindt het geen goede zaak dat de NMBS voor een aanbodgestuurde dienst gaat. “In elk station moet minstens elk halfuur een trein vertrekken. Wellicht leuk voor Vivaldi om kiezers mee te lokken, maar voor veel stations betekent dit letterlijk meer treinen dan reizigers.”

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Wannes Neukermans (1999) volgt de Vlaamse en nationale politiek op de voet, met een uitgesproken belangstelling voor communautaire thema's.

4 gedachten over “Nieuwe ambitieuze beheersovereenkomst NMBS: “Meer treinen dan reizigers””

  1. Het stelletje volstrekt incapabelen kan beter voor meer trein en lichte treinen spoor zorgen. Mijn 85-jarige moeder moet vandaag van Hasselt naar Lanaken. Dat duurt, schrik niet, 2 en een half uur met de bus!!! Heen en terug dus 5 uur!!! Plus nog de verplaatsingen te voet van 4 x 20 minuten. Opgeteld dus meer dan 6 uur reizen tussen de studenten en bewoners van asielcentra. Hoezo openbaar vervoer? En dan is zij met pensioen. Je zult eens werken in België. Openbaar vervoer is er nauwelijks, en een eigen auto moet onbetaalbaar schoon, liefst elektrisch zijn. Niet alleen Groen, maar NVA net zo goed, staan volstrekt buiten de dagelijkse werkelijkheid.

Plaats een reactie

Delen