Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (foto: Belga)

Uncategorized

Onderwijskoepels: “Beleid Weyts mist alle urgentie om iets aan lerarentekort te doen”

Wannes Neukermans

De topmannen van de twee grootste onderwijskoepels, het GO! en Katholiek Onderwijs Vlaanderen, halen in een opiniestuk in De Standaard uit naar Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). “Zijn beleid mist alle urgentie om iets aan het lerarentekort te doen”, klinkt het.

Koen Pelleriaux, afgevaardigd bestuurder van het GO!, en Lieven Boeve, directeur­generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen pleiten voor een nooddecreet. De maatregelen die Weyts de afgelopen maanden nam, zijn voor hen “hoogst onvoldoende”. De minister legt de prioriteiten bovendien “volledig verkeerd”, volgens de onderwijskoepels.

Vaste benoeming aanpassen

Zelf doen de twee daarom zes voorstellen om het probleem aan te pakken. Zo moet de anciënniteit voor zij­instromers volgens hen opgetrokken worden naar 20 jaar. De lijst met knelpuntvakken moet uitgebreid worden. Leerkrachten zouden ook niet meer door één school vastbenoemd mogen worden, maar door een scholengroep of – bestuur, vinden ze.

De huidige situatie is de oorzaak van het beleid van afgelopen decennia, geeft Boeve wel aan. “De minister is niet mee verantwoordelijk voor de huidige situatie. Maar hij is wel verantwoordelijk om er iets aan te doen”, besluit hij. “Hij is nu bijna drie jaar minister.”

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Wannes Neukermans (1999) volgt de Vlaamse en nationale politiek op de voet, met een uitgesproken belangstelling voor communautaire thema's.

4 gedachten over “Onderwijskoepels: “Beleid Weyts mist alle urgentie om iets aan lerarentekort te doen””

  1. Het is met gemengde gevoelens dat velen Weyts’ scholenbeleid beoordelen, maar de mistoestanden waar hij mee wordt geconfronteerd zijn ook niet min. De schuldigen hiervoor zijn echter niet in zijn partij te zoeken, wel bij de wonderdokters die het onderwijs naar hun eigen inzichten hebben her- en miskneed.
    Weyts doet dan weer veel goeds voor de beestjes, maar toont m.i. minder doortastendheid bij de aanpak van het onderwijs.
    In een interview bekende hij eens geen echte modelstudent aan de universiteit te zijn geweest. Wie dit wel waren mogen hun vinger opsteken (mekaar niet in de weg lopen a.u.b.). Mooi om zo iets openlijk te bekennen, maar hij had hier beter mee gewacht tot hij een flinke palmares inzake onderwijshervorming had kunnen voorleggen. Er resten nog twee jaren, wellicht te weinig om nog de hydra met de vele koppen eronder te krijgen, maar toch nog genoeg om kordaat bij te sturen.

  2. Ondervraag elke vertrokken leraar/lerares en je hebt alle oplossingen binnen de 2maand, voor zover nog niet gekend.

    Er zijn voldoende integere professoren om dit te lanceren.

  3. Bouw het nefaste en archaïsche systeem van anciënniteitsverloning af zodat jonge leerkrachten veel beter betaald worden. Dan is het probleem van het lerarentekort binnen enkele jaren opgelost.

  4. Hervormen ?
    Fel gedaald niveau, lerarentekort, hervormen dus ?
    Waarom is er een lerarentekort ? Niet omdat de vaste benoeming niet meer zo evident is. Niet omdat de wedde te laag is. Niet omdat er teveel administratie aan te pas komt.
    Maar wel omdat leerlingen moeten gepamperd worden, alles moet leuk zijn, ze mogen geen stress hebben, het mag niet te moeilijk of te lastig zijn, zich inspannen is er niet meer bij.
    En … vooral niet te vergeten: de diversiteit in de klas. Begin er maar aan, lekker multicultureel !
    Terug naar vroeger ? Ja !
    Leren dat alles niet vanzelf komt, weer discipline invoeren, memoriseren, weer hoofdrekenen,
    vlot Nederlands leren spreken en schrijven, correct Nederlands, met meer aandacht voor de uitspraak (dat geldt ook voor de cultuursector). Nu zijn er zelfs onderwijzers die niet meer zonder fouten kunnen schrijven.
    Was het vroeger beter ? Het onderwijs ? Ja ! Het leven ? Neen ! In onze jeugd hadden wij geen badkamer, geen douche, geen lopend of warm water, geen telefoon. Als vader ziek was, konden wij op ons kin kloppen ! Werd er toen veel geklaagd ? Neen, dat hielp niet. Je kreeg goede raad: “Zie dat ge goed leert, dan zult ge het beter hebben !”
    Het onderwijs hervormen ? Ja, doe flink wat stappen terug en G.O. en K.O. hou op met zagen !

Plaats een reactie

Delen