Afbeelding illustratief. Foto Shutterstock

Afbeelding illustratief. Foto Shutterstock

Uncategorized

Spanning in Duitse regering over verbrandingsmotoren loopt op

Carl Deconinck

In Duitsland heerst er binnen de federale regering onenigheid over het Europese plan om verbrandingsmotoren bij wagens te verbieden. Die onenigheid lijkt een kookpunt te bereiken. Groenen en liberalen staan lijnrecht tegenover elkaar.

https://redactie.palnws.be/2022/06/nieuwe-autos-in-eu-moeten-vanaf-2035-uitstootvrij-zijn/

Vorige week gooide minister van Financiën Christian Lindner de knuppel in het hoenderhok. Hij zei botweg dat een verbod op verbrandingsmotoren er niet zomaar zou komen. De kost voor Duitsland is volgens hem te hoog, terwijl de baten te laag zijn. Zijn groene collega, Milieuminister Steffi Lemke, kwam dinsdag met een repliek. Ze kondigde aan dat Duitsland het Europees vertrek van de verbrandingsmotor wel zal goedkeuren.

Lemke onderhandelt hierover bij de EU en gaf dinsdagochtend meer uitleg voor televisiezender ZDF. “Het is belangrijk voor mij dat de federale regering hier in Luxemburg vandaag de Commissie zal steunen in het doel dat er vanaf 2035 geen auto’s meer worden geregistreerd die CO2 uitstoten. Dat is de lijn die het federale kabinet hier de afgelopen weken en maanden heeft gevolgd, die ook in het regeerakkoord is vastgelegd.” Ze wees echter ook op uitzonderingen, bijvoorbeeld voor de brandweer en voertuigen waarvoor nog geen goede alternatieve technologieën bestaan.

Nog steeds andere geluiden

Binnen de coalitie zijn de violen blijkbaar niet gelijkgestemd. Toen Lindner vorige week zei dat het verbod er niet ging komen, was Lemke op een ander evenement aan het vertellen dat er net wel een verbod zou komen. Vandaag reageerde Lindner ook opnieuw. “De uitspraken van de Milieuminister van vandaag zijn verrassend, omdat ze niet overeenkomen met de huidige afspraken”, zo klonk het tegenover persbureau dpa. “Verbrandingsmotoren met CO2-vrije brandstoffen moeten ook na 2035 als technologie in alle voertuigen mogelijk blijven.”

Wat Europese verdragen betreft, was Lindner duidelijk. “De ministeries onder leiding van de FDP hebben daarom nog niet ingestemd met een stemgedrag van de federale regering”, aldus Lindner. Italië, Slowakije, Portugal, Roemenië en Bulgarije lieten in Europa ook al verstaan dat ze weinig heil zien in een Europees verbod tegen 2035. Ze zouden dat verbod liever wat later zien.

Europees miljardenfonds

Er is ook een Europees miljardenfonds opgericht om Midden- en Oost-Europese landen ervan te overtuigen om de klimaatdoelstellingen te halen. In totaal moet er vanaf 2025 maar liefst 72,2 miljard euro naar een nieuwe Europese pot vloeien die armere EU-landen en consumenten financieel moet ondersteunen in de energietransitie. Het betreft een vorm van emissiehandel die een CO2-prijs moet creëren. Daardoor zou het verwarmen van de eigen woning duurder worden, net zoals brandstof aan de pomp.

Samen met de hervorming van het bestaande emissiehandelssysteem (ETS) voor industrie en elektriciteitsproducenten vormen de plannen voor het nieuwe ETS de kern van het klimaatbeschermingspakket ‘Fit For 55’ dat Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, afgelopen zomer lanceerde. Het fonds betekent vooral een nieuwe herverdeling binnen de EU van economisch sterke landen zoals Duitsland naar armere EU-lidstaten. Nu blijkt dat Duitsland hier sterk op de rem staat. Met name de liberale FDP, onder leiding van een ijverige Christian Lindner. Dat vermoedt men toch in Brussel. Velen denken dat hij beide dossiers aan elkaar wil koppelen om zijn zin te krijgen.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Carl Deconinck (°1985, Ieper) behaalde een master in Politieke Wetenschappen aan de UGent. Carl richt zich vooral op de Belgische en Amerikaanse politiek. Rum- en boekliefhebber.

7 gedachten over “Spanning in Duitse regering over verbrandingsmotoren loopt op”

  1. Deze maand in de Sport Auto 7/2022: een 50.000 km test van de BMW-Alpina D5-S Touring (een 408 pk diesel). Citaat, vertaald uit het Duits: “Wie met een power-benzine auto werkelijk ‘attack’ rijdt moet ook weer net zo snel de pomp bezoeken. Met een snelle benzine auto heeft men de keus, ofwel een snelle, maar razend dure, meerstops strategie in een om de 180 km tank ritme, of een constante snelheid van maximaal 150 km/h in plaats van 250 of meer. Echt te benutten is het vermogen van benzineauto’s op lange afstanden niet. Terwijl de power benzine auto bij iedere pomp moet stoppen, rijdt de D5-S bestuurder op volle snelheid al deze tankstations voorbij, en maakt daardoor veel reistijd goed. Een elektrische auto valt uiteraard op álle gebied in het niet, zowel bij de benzine en zeer zeker bij de diesel. Concluderend: elektrische auto’s voor korte afstanden in stedelijk gebied, benzine auto’s voor all-round en autobaan afstanden van maximaal 250 kilometer, diesels voor lange afstanden.

  2. Het elektriciteitsnet in Nederland is nu al overbelast en er zijn nog geen 10% elektrische wagens. Hoog tijd dat de idiote groenen gewoon een schop onder hun kont krijgen.

Plaats een reactie

Delen