De opera Aida (Bron: Shutterstock)

Cultuuroorlog

Operazangeres weigert deel te nemen aan meesterwerk Aida omdat artiesten gezicht zwart schilderen

Redactie PAL

In de bekende Arena van Verona wordt deze maand opnieuw de opera Aida gebracht. Normaal moest daar ook de Amerikaanse zangeres Angel Blue aan deelnemen, maar die weigert dit nu omdat andere artiesten hun gezicht zwart schilderen. Dat hoor echter bij het stuk, omdat Aida een zwarte slavin was.

Het is algemeen bekend dat men vroeger een andere visie had op wat thuishoorde in kunst dan wat vandaag als gepast gezien wordt. Toch is het op z’n minst verwonderlijk te noemen dat twee meesterwerken van Guiseppe Verdi, Aida en Otello, als problematisch gezien kunnen worden door de woke-gemeenschap. Toch zorgen ze af en toe voor beroering omdat de hoofdpersonages zwart zijn. Zo is Aida een Nubische slavin in het oude Egypte en Otello een Moorse Generaal in Italië. Dat zou op zich geen probleem vormen, moest het niet zo zijn dat men vaak operazangers zwart schminkt om die rollen op zich te nemen. De reden daarvoor is simpel: er zijn gewoon niet veel zwarte operazangers en zangeressen.

Blackface

Deze maand speelt men in de Arena van Verona opnieuw het stuk Aida, waar de Russische zangeres Anna Netrebko de rol van de slavin op zich zal nemen. Zij is echter blank, dus zal ze haar gezicht zwart schilderen om beter overeen te komen met wie Aida echt was. Hoewel dat vroeger weinig problemen opleverde zorgt dit er nu voor dat een andere zangeres zich terugtrekt.

De Amerikaanse sopraan Angel Blue, die van Afro-Amerikaanse afkomst is, heeft namelijk beslist om niet meer aan de opera deel te nemen. In een persbericht zegt ze dat ze het gebruik van blackface – blanke mensen die zich zwart schminken – absoluut niet kan aanvaarden. “Het is beledigend, vernederend en ronduit racistisch”, klinkt het.

Kritiek

Op de actie van Angel Blue komt niet enkel lof, maar ook heel wat kritiek. Opvallend genoeg lijken andere zwarte operazangers zich niet unaniem aan te sluiten bij de beslissing. Zo stelt Grace Bumbry, ook een Amerikaanse operazangeres met Afrikaanse roots, dat ze nooit problemen gehad heeft met blackface of whiteface. “Als je operazangeres bent moet je de geschiedenis kennen”, klinkt het. “Je personage moet geloofwaardig overkomen.” Dat wil volgens haar zeggen dat je je gezicht mag schminken in een ander kleur.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




33 gedachten over “Operazangeres weigert deel te nemen aan meesterwerk Aida omdat artiesten gezicht zwart schilderen”

  1. Als een blanke zangeres weigert haar gezicht zwart te laten schilderen wordt haar racisme verweten. Aanvaardt ze dit wel, dan verwijten de wokelingen haar toe-eigening. Waar zit nog het greintje logica in het hele pocowoko-verhaal? Tenzij het verhaal uitgaat van de aanname dat ‘wit’ per definitie slecht is, wat de enig mogelijke verklaring lijkt.

  2. Met de fiets of auto rijden onmiddellijk verbieden voor niet-blanken. Dat is immers culturele toe-eigening vanuit die groep. Sopranen Barbara Hendrickx/Kiri Te Kanawa niet meer toelaten in ONZE operahuizen (zelfde overweging).

  3. “Van Afro-Amerikaanse afkomst” ? Wordt misschien een “negerin” bedoeld want met zemelzeikt toch ook niet over “van Europeo-Amerikaanse afkomst” indien een blanke bedoeld wordt ?

Plaats een reactie

Delen