Er is heisa ontstaan over de beslissing van een Brits theater om Jeanne d’Arc, een nationale heldin in Frankrijk, als non-binair voor te stellen in een theaterstuk. Volgens critici vervalsen ze daarmee echter de geschiedenis en proberen ze een historisch figuur te misbruiken in het licht van hedendaagse bezorgdheden.
Het Shakespeare’s Globe Theater in Londen is een reconstructie van het originele theater waarin William Shakespeare zijn stukken schreef. Tot op vandaag worden daar theaterstukken gebracht, zoals die over de Franse heldin en heilige Jeanne d’Arc. Dat stuk zorgt momenteel voor de nodige commotie, omdat men ervoor gekozen heeft om Jeanne d’Arc niet als vrouw voor te stellen, terwijl ze dat wel was.
Non-binair
Het stuk zelf is momenteel nog niet te bezichtigen, maar in de reclame die nu gemaakt wordt naar aanleiding van de première op 25 augustus verwijst men naar Jeanne door de voornaamwoorden hen/hun te gebruiken. “Wie Jeanne ook echt mag geweest zijn, misschien is de beste manier om hen te omschrijven wel gewoon ‘iconisch”, valt er onder andere te lezen.
Volgens de organisatie zou Shakespeare het eens geweest zijn met die manier van werken. Daarbij is het niet onbelangrijk dat de schrijver van het stuk, Charlie Josephine, zichzelf ook als non-binair identificeert. Eerder zei Josephine al dat het stuk “een heet, zweterig, revolutionair en queer festival van geluk” zou worden.
“Geschiedenis misbruikt”
Niet iedereen is echter opgezet met deze herinterpretatie van de figuur Jeanne d’Arc. Zo stelt Frank Furedi, professor sociologie aan de Universiteit van Kent, dat men op deze manier geen respect heeft voor de geschiedenis en dat men een heldin gaat misbruiken in termen die volledig vreemd zijn aan haar tijdsgeest. “Theatermakers mogen uiteraard een beetje artistieke vrijheid gebruiken in hun stukken, maar ik denk dat dit specifieke stuk eerder aanleunt bij het herschrijven van de geschiedenis zelf”, klinkt het. “In Frankrijk is ze een nationale heldin net omdat ze een vrouw was.”
Lalalaa, tjoeptjoep, burning down the house… .
Je hebt mannen, vrouwen en gehandicapten. Al de rest is zever in pakskes.
En weer worden zwarten uitgesloten… Waar gaan we naartoe?
Zoveelste bewijs dat “woke” pathologisch is
Zouden deze woke-idioten het aandurven een stuk te schrijven waarin de Profeet queer is? Of waarin Stalin of Hitler eigenlijk ervan droomden om binair of genderneutraal te zijn? Komaan, helden van het nieuwe denken, wie durft?
Laat de verbolgen Fransen een tweede Honderdjarige Oorlog tegen de Britten beginnen. Dat Shakespeare met die non-binaire onzin zou hebben ingestemd past geheel in de geschiedvervalsing die woke nastreeft.
Voor wanneer Winston Churchill, Richard Leeuwenhart,Lord Nelson……als non-binair of Bomber Harris de organisator van het bombardement op Dresden?!
Een “festival van geluk”, dan toch niet voor Jeanne zelf, me dunkt en op de brandstapel zal het wel heet en zweterig geweest zijn. Dus van Josephines beschrijving van het stuk zijn er toch 3 van de 5 woorden van toepassing.
Die onzin boycotten , geen subsidies meer geven , en als er scholen naar toe willen gaan : krachtig protest van de ouders . En de NGO’s die dit promoten financieel droogleggen . Dan zal de zever misschien stoppen .
Wa Ne Zever Allemaal – kots
Ronduit ziekelijk !