De belastingdienst van Japan heeft een wedstrijd uitgevaardigd voor zakelijke ideeën die alcohol bij jonge mensen aantrekkelijker moet maken. Zij hopen hiermee de terugvallende belastinginkomsten op alcoholische dranken een halt toe te roepen.
Het initiatief ‘Sake Viva’ werd gelanceerd omdat de jongere generatie Japanners minder alcohol drinkt dan de oudere. Ondernemers tussen 20 en 39 jaar kunnen voorstellen indienen die alcoholconsumptie bij hun leeftijdsgenoten stimuleren. Volgens de organisatoren ligt de oorzaak van de gedaalde alcoholverkoop onder andere bij de verouderende bevolking en gewoontes die gevormd zijn tijdens de coronapandemie.
Virtual-reality serveersters
De wedstrijd spoort deelnemers aan om reclamecampagnes en plannen met artificiële intelligentie te verzinnen. Volgens de Japanse media zijn de reacties voorlopig gemengd, met critici die de promotie van ongezonde gewoontes afkeuren en anderen die online suggesties plaatsen. Een van deze betreft een idee om bekende actrices in virtual-reality te laten optreden als serveersters in digitale clubs. Deelnemers hebben nog tot eind september om hun voorstellen in te dienen. De finale ontwerpen zullen gepresenteerd worden in november.
HLN als bron? Past geheel bij het hoogstaand cultuurpeil van die krant.
🤣🤣🤣De omgekeerde wereld.