Afbeelding illustratief. Foto Shutterstock

Afbeelding illustratief. Foto Shutterstock

Uncategorized

Japan wil jongeren aanzetten tot meer alcoholgebruik

Simon Segers

De belastingdienst van Japan heeft een wedstrijd uitgevaardigd voor zakelijke ideeën die alcohol bij jonge mensen aantrekkelijker moet maken. Zij hopen hiermee de terugvallende belastinginkomsten op alcoholische dranken een halt toe te roepen.

Het initiatief ‘Sake Viva’ werd gelanceerd omdat de jongere generatie Japanners minder alcohol drinkt dan de oudere. Ondernemers tussen 20 en 39 jaar kunnen voorstellen indienen die alcoholconsumptie bij hun leeftijdsgenoten stimuleren. Volgens de organisatoren ligt de oorzaak van de gedaalde alcoholverkoop onder andere bij de verouderende bevolking en gewoontes die gevormd zijn tijdens de coronapandemie.

Virtual-reality serveersters

De wedstrijd spoort deelnemers aan om reclamecampagnes en plannen met artificiële intelligentie te verzinnen. Volgens de Japanse media zijn de reacties voorlopig gemengd, met critici die de promotie van ongezonde gewoontes afkeuren en anderen die online suggesties plaatsen. Een van deze betreft een idee om bekende actrices in virtual-reality te laten optreden als serveersters in digitale clubs. Deelnemers hebben nog tot eind september om hun voorstellen in te dienen. De finale ontwerpen zullen gepresenteerd worden in november.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Simon heeft een brede interesse voor politiek en cultuur. Hij is ook gepassioneerd door wetenschap en luchtvaart.

2 gedachten over “Japan wil jongeren aanzetten tot meer alcoholgebruik”

Plaats een reactie

Delen