Les Engagés start met een heus offensief tegen de luchthaven van Zaventem: de partij zal in de Kamer, het Brussels parlement en de betrokken gemeenteraden ordonnanties indienen “die de omwonenden van ‘Brussel-Nationaal’ moeten ontlasten”.
Het voormalige cdH stelt drie maatregelen voor die voor minder overlast moeten zorgen. Ten eerste willen ze een verbod om vliegbewegingen tussen 22u00 en 07u00, een jaarlijkse limiet van 220.000 vluchten vanop de luchthaven en een verbod van de meest luidruchtige toestellen. Kamerleden Georges Dallemagne, Céline Fremault en Christophe De Beukelaer roepen in een persbericht de andere partijen op de ordonnanties te ondertekenen. Volgens hen worden deze maatregelen gesteund door “alle inwoners van Brussel en Vlaams- en Waals-Brabant”.
Milieueffectenstudie
De Franstalige centristen viseren vooral de federale overheid met hun oproep, omdat er al sinds 2014 geen vooruitgang is in het luchthavendossier. In 2017 had toenmalig minister van Mobiliteit François Bellot nog een milieueffectenstudie besteld. Die werd door de Vlaamse regering echter de grond ingeboord. De studie toonde namelijk een eenzijdig beeld waarin de negatieve effecten voor Waals-Brabant en Brussel overdreven uitgelicht werden.
In Vlaanderen vreest echter de economische impact op de luchthaven – één van de grootste werkgevers in Vlaanderen. Zo ligt het quotum van 220.000 vluchten per jaar ver onder het gemiddelde van 235.000. Zaventem zou dus meer dan 15.000 vluchten per jaar (pre-COVID). In 2021 vertrokken er vanop Belgische luchthavens nog 180.000 vluchten, een daling met 44 procent tegenover 2019. Maar Les Engagés wil het aantal vluchten dus permanent verlagen.
“Les Engagés doet hier hetzelfde als altijd”, zegt Kamerlid Bert Wollants (N-VA). “Ze zijn enkel bekommerd om Brussel. En wat men vergeet: de luchthaven van Zaventem is een gigantische werkgever, zowel voor Brussel als voor Vlaams-Brabant.” Volgens hem is het onverantwoord om nu, op een moment dat veel burgers met vrees voor koopkrachtproblemen zitten, te tornen aan die werkgelegenheid.
Lees ook: