Duits onderwijsniveau gaat snel achteruit door schoolsluitingen en immigratie

Illustratiebeeld. Shutterstock

Uncategorized

Duits onderwijsniveau gaat snel achteruit door schoolsluitingen en immigratie

Carl Deconinck

Het Instituut voor Kwaliteitsontwikkeling in het Onderwijs (IQB) publiceerde gisteren zijn meest recente vaststellingen. Daaruit blijkt dat het niveau van het Duitse onderwijs snel achteruitgaat. Zowel het niveau van het Duits als dat van wiskunde zijn aanzienlijk afgenomen. Schoolsluitingen door COVID-19 en immigratie lijken de belangrijkste oorzaken van de achteruitgang te zijn.

In opdracht van de Permanente Conferentie van de ministers van Onderwijs en Cultuur heeft het Instituut voor Kwaliteitsontwikkeling onderzocht in hoeverre vierdeklassers de landelijke onderwijsnormen halen. De resultaten zijn desastreus. Elk kind moet in principe na vier jaar onderwijs aan bepaalde vastgestelde minimumnormen, opgelegd door de Permanente Conferentie, voldoen. Een groot deel kan dit niet.

Bij het lezen miste 19 procent van de vierdeklassers de minimumnorm, bij spelling 30 procent en bij wiskunde 22 procent. Slechts 6 tot 8 procent van de kinderen had optimale vaardigheden in het vak Duits. Voor wiskunde was dat net geen 11 procent. Ten opzichte van 2016 noteerden alle deelstaten een negatieve trend. De beste resultaten zijn terug te vinden in Saksen en Beieren, de slechtste in Berlijn en Bremen.

De cijfers wijzen op een grotere sociale ongelijkheid. Kinderen met een migratieachtergond hebben een groter competentieverlies geleden de afgelopen jaren. Nu het algemene vaardigheidsniveau afneemt, zijn de aan immigratie gerelateerde verschillen op alle gebieden groter geworden. 38 procent van de studenten komt uit allochtone gezinnen. Vaak zijn hun ouders zelf analfabeet en kunnen ze de kinderen niet helpen.

Ontnuchterende resultaten

Karin Prien, voorzitter van de Permanente Conferentie, noemt de resultaten “ontnuchterend”. “Met name kinderen uit sociaal achtergestelde gezinnen of kinderen met een migratieachtergrond werden getroffen door de coronapandemie met lange schoolsluitingen, afwisselende lessen en afstandsonderwijs”, legt ze uit.

Als oplossing meent ze dat er meer moet worden ingezet op jonge kinderen. “Al in de kleuterklas moeten we ons in het bijzonder richten op het verwerven en promoten van Duits als onderwijstaal en vaardigheden op het gebied van wiskunde.” Verder stelt ze vast dat het onderwijs “inclusiever” is geworden. “Dit heeft een impact op heterogeniteit en de bijbehorende uitdagingen voor leraren.”

Ties Rabe, cooördinator bij de Permanente Conferentie, wijst op het belang van het openhouden van scholen, maar stelt vast dat ook zonder coronamaatregelen de prestaties van leerlingen achteruitgingen. Rabe wijst op het relatieve succes in Hamburg, dat inzette op intesiever onderwijs, een sterkere focus op kerncompetenties, duidelijke en hoge prestatie-eisen, schoolinspecties en vergelijkingen van leerniveaus. Er was ook een gerichte aanpak voor zwakkere leerlingen.

https://redactie.palnws.be/2022/03/duitsland-stelt-dramatische-terugval-vast-in-leesniveau-jonge-kinderen-na-sluiting-scholen-tijdens-coronapandemie/

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Carl Deconinck (°1985, Ieper) behaalde een master in Politieke Wetenschappen aan de UGent. Carl richt zich vooral op de Belgische en Amerikaanse politiek. Rum- en boekliefhebber.

5 gedachten over “Duits onderwijsniveau gaat snel achteruit door schoolsluitingen en immigratie”

  1. Daar durven ze tenminste zeggen dat het verkeerd loopt in de scholen omdat migranten de taal niet spreken en geen enkele basiskennis hebben, zelfs niet van normen een waarden. Hier blijft men geld pompen in het onderwijs om “iedereen” toch mee te sleuren en de laten ze de goede leerlingen aan hun lot over. Zoals nachtbraker zegt: zolang het onbenoembaar blijft zal de achteruitgang zich verder doorzetten.

  2. Wat, waar en wanneer zou “immigratie” dan al ooit al iets positief bijgebracht hebben als meerwaarde aan ons Fort Europa ? “Diversiteit is een verrijking” ? Hoezo, waar, wanneer, wat en hoeveel dan wel ?

Plaats een reactie

Delen