Tomas Roggeman (N-VA) haalt uit naar minister Gilkinet: "Groene recepten voor het spoor werken niet"

Tomas Roggeman. Photo News

Binnenland politiek

Tomas Roggeman (N-VA) haalt uit naar minister Gilkinet: “Groene recepten voor het spoor werken niet”

Anton Schelfaut

Dinsdagavond om 22.00 uur startte een 24 urenstaking bij het spoor. Tot en met vanavond zal maar één op de vier treinen rijden. In Namen en Luxemburg is het spoorwegnet volledig gesloten. Naar aanleiding van de staking betreurt N-VA-Kamerlid Tomas Roggeman de gevolgen van het “wanbeleid” van bevoegd minister Georges Gilkinet (Ecolo). “De groene recepten voor de spoorwegen werken niet”, oordeelt hij.

De spoorvakbonden zetten met de staking druk op de federale regering. Die moet beslissen over de begroting voor het spoor voor de komende jaren. De bonden eisen onder meer voldoende middelen voor aanwervingen en goede werkomstandigheden.

Roggeman wijst erop dat er de afgelopen maanden al zware problemen waren in de dienstverlening. Ten gevolge van personeelstekorten werden maandelijks duizenden ritten geschrapt, vooral in de Vlaamse Ruit en de Kempen. Het N-VA-Kamerlid legt de schuld daarvoor bij het “wanbeleid” van federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo). “Deze staking is de kers op de taart. En wie is alweer de dupe? De reiziger”, hekelt hij.

“Megalomane wensdromen”

Volgens Roggeman zijn deze problemen terug te brengen tot het ontbreken van een realistische spoorvisie. “De minister wil een verdubbeling van al het treinverkeer. Maar het netwerk kan dat niet aan en het personeelskader evenmin”, aldus de spoorexpert van N-VA. “De NMBS heeft nog niet eens genoeg medewerkers voor het huidige aanbod, laat staan voor een verdubbeling. De megalomane wensdromen van minister Gilkinet botsen hard met de realiteit van het terrein.”

“Groene luchtkastelen”

Dat minister Gilkinet meer belastinggeld wil uitgeven, terwijl elke burger en de overheid moeten besparen door de energiecrisis, zet kwaad bloed bij Roggeman. “De spoorminister is de enige beleidsmaker van het hele land die zijn administratie vraagt om de uitgaven sneller te verhogen”, klinkt het.

“De spoorsubsidies zijn al opgetrokken met honderden miljoenen euro, maar voor groene luchtkastelen zal er nooit geld genoeg zijn. Elke werkende mens in dit land betaalt gemiddeld meer dan 600 euro aan spoorsubsidies en dan heeft die nog geen ticket gekocht. Ondertussen keldert de dienstverlening. Kortom, de groene recepten voor het spoor werken niet”, besluit Roggeman.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Anton heeft een passie voor politiek, media en technologie. Hij volgt de binnen- en buitenlandse politieke actualiteit op de voet.

10 gedachten over “Tomas Roggeman (N-VA) haalt uit naar minister Gilkinet: “Groene recepten voor het spoor werken niet””

  1. de NMBS splitsen in de VMBS,internationale lijnen blijven lopen,er kan zelfs een trein naar Wallonië rijden met Vlaams personeel.Tot de taalgrens zullen er geen problemen zijn,eenmaal die voorbij wordt het anders.

  2. Groene kwaak kikkers hebben twee kwaakblazen en maken het meeste geluid (maar niet) het ganse jaar! Groene kikker Gilkinet en zijn kikkerbende zouden beter de bestaande treinverbindingen op tijd laten rijden en ervoor zorgen dat de treinen netjes en ontdaan worden van zwartrijders en boelmakers! Opvallend dat de stakingen/gijzelen v/d reiziger door de bonden altijd zeer goed ” geregeld ” zijn! De klantvriendelijkheid laat echter te wensen over.Daarom zes tips voor Gilkinet: zorg dat je medewerkers steeds beschikbaar zijn, maak je beloftes waar, geef de klant de ruimte, wees flexibel, zorg voor betrokkenheid bij je medewerkers, neem altijd je verantwoordelijkheid!! Aan de slag dus mijnheer de minister en co?

  3. t’Ja, als ge geen bang moet hebben voor uw job is de keuze voor een extra vakantiedag vlug gemaakt. Ik zou in dat geval ook ‘meedoen’ met de staking en heerlijk in mijn bed blijven liggen…

Plaats een reactie

Delen