Topman Katholiek Onderwijs "geschandaliseerd" door uitspraak Ben Weyts over hoofddoekenverbod

Lieven Boeve en Ben Weyts. Photo News

Uncategorized

Topman Katholiek Onderwijs “geschandaliseerd” door uitspraak Ben Weyts over hoofddoekenverbod

Anton Schelfaut

Lieven Boeve, de topman van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, is “geschandaliseerd” door de uitspraak van Onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) over het hoofddoekenverbod op school. “Waarom zou een religieuze overtuiging goed onderwijs in de weg staan?”, vraagt hij zich af in De Afspraak.

Dinsdag berichtte De Standaard dat studenten die een lerarenopleiding volgen en een hoofddoek dragen steeds vaker geen stageplaats vinden. Onderwijsminister Weyts (N-VA) vindt het echter “perfect verdedigbaar” dat een school niet wil dat leerkrachten opzichtige tekenen van religieuze overtuiging dragen. “Ik steun die scholen voluit. Kandidaat-leerkrachten die de keuze van de school niet willen respecteren, hebben blijkbaar wel een hogere roeping dan lesgeven”, reageerde hij op Twitter.

Historisch bewustzijn

De topman van Katholiek Onderwijs Vlaanderen voelt zich “geschandaliseerd” door die tweet. Vooral de laatste zin stuit Boeve tegen de borst. Hij verwijt Weyts onder meer “een gebrek aan historisch bewustzijn”. “Meer dan de helft van de scholen in Vlaanderen zijn opgericht door vrouwen met een hogere religieuze roeping. Die zusters droegen ook allemaal een hoofddoek”, schetst hij. “Waarom zou een religieuze overtuiging goed onderwijs in de weg staan?”

Weyts benadrukt op Twitter dat hij inderdaad de vrije scholen – van Katholiek Onderwijs Vlaanderen of andere – verdedigt die er bewust voor kiezen om geen hoofddoek toe te laten. “Iemand moet het doen”, schrijft hij.

(Lees verder onder de tweet.)

Minderheid

Hoewel slechts een minderheid van de katholieke scholen een hoofddoek toelaat in de klas, stelt Boeve vast dat er vanuit de scholen meer vragen komen rond de hoofddoekenkwestie. “We gaan actief in overleg met die scholen, maar het zijn de schoolbesturen zelf die beslissen”, zegt hij.

Boeve betreurt dat jongeren zouden afhaken omdat ze geen stageplaats vinden. “Daarom gaan we onze directeurs ook bevragen, zodat we weten op welke scholen een hoofddoek wel is toegelaten, en we die informatie kunnen doorgeven aan de lerarenopleidingen”, besluit hij.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Anton heeft een passie voor politiek, media en technologie. Hij volgt de binnen- en buitenlandse politieke actualiteit op de voet.

38 gedachten over “Topman Katholiek Onderwijs “geschandaliseerd” door uitspraak Ben Weyts over hoofddoekenverbod”

  1. Die fameuze ” katholieke ” topman ” heeft al geruime tijd niets meer met het katholieke te maken.Die C uit CD&V mogen ze van mijn part ook schrappen net zoals bij de CDU en CSU in Duitsland! Pilarenbijters allemaal……

  2. Boeve zoekt doelbewust de polemiek omdat hij de guts niet heeft om in zijn eigen koepel het hoofddoekenverbod te verbieden. Hij weet maar al te goed dat er dan opstand is van zijn eigen rangen en dat hij nu zo de Calimero kan uithangen met gracieus applaus van de VRT wokisten van dienst.

  3. De bezorgdheid om de kwaliteit van ons onderwijs wordt geniepig verschoven naar het hoofddoekendebat. Dat Boeve hier weer het voortouw neemt hoeft niet te verwonderen. Hij sleurt er zelfs de nonnen van de toen nog ‘katholieke’ scholen bij.
    Richt het onderwijs weer op kennisoverdracht, gooit de leerboeken in stripboekvorm bij het oud papier en laat de leerkrachten toe zich te doen respecteren. Het hoofddoek kan nog gebruikt worden om het schoolbord mee af te vegen; zo leert men recycleren.

  4. De nonnen droegen inderdaad een hoofddoek maar dat was hun uniform zoals een soldaat of politieman een kepie opzet en mijnheer pastoor een soutane en zijn bonnet droeg.
    Onze grootouders droegen ook een hoofddoek toen ze op straat kwamen maar zetten die discreet af toen ze ergens binnen kwamen.
    De hoofddoek van de islamieten is pure provocatie en daar trapt die hele politiek correcte bende of moet ik zeggen collaborateurs van de Islam met twee voeten gelijk in.

  5. Als je je kinderen naar school stuurt mag je toch enige neutraliteit verwachten van de leerkrachten. Moslima’s met hoofddoek kunnen les te geven in een islamschool maar niet in een katholieke of openbare school. Wat is trouwens het verschil ? Beiden worden gesubsidieerd met belastinggeld en dat komt van zowel gelovigen als niet gelovigen.

  6. Met mijn hart en mijn gedachten bij de vrouwen in Iran sta ik voor 100% achter de mening van Ben Weyts. Ook voor mij staat het dragen van een hoofddoek goed onderwijs niet in de weg, maar het drukt veel meer uit dan een religieuze overtuiging. De vergelijking van Lieven Boeven met de religieuzen die een hoofddoek droegen is ronduit kort door de bocht. Hij zegt zelf: “Meer dan de helft van de scholen in Vlaanderen zijn opgericht door vrouwen met een hogere religieuze roeping.” Die religieuzen gaven dus les in een door hen opgerichte KATHOLIEKE school. Van de kopman van het Katholieke onderwijs zou ik verwachten dat hij ernaar streeft behalve kennis ook de christelijk waarden uit te dragen en dat hij de stelling van Ben Wuyts ondersteunt! Of zijn we niet dapper genoeg meer om voor onze christelijke overtuiging op te komen.

  7. Lieven, ge zijt ne verrader vh Christendom. Als je ooit naar de hemel denkt te gaan, zullen de miljoenen mannen, vrouwen en kinderen daar op u wachten die hun leven gaven tijdens de 300jaar durende Islambelegering van Europa. Antioch, Alexandrië, Jeruzalem en Constantinopel zijn gevallen door dweilen zoals u loser.

  8. Boef boeve en die directeur vergeten dat nonnen vrijwillig een kap droegen. Die moslimhoofddoekdraagster worden daartoe verplicht door mannen die liefst van al vrouwen volledig ingepakt zien zodat ze ze kunnen uitpakken als een geschenk waanneer de man daartoe goesting heeeft

  9. Als ik mijn kinderen naar een “katholieke ” school stuur moet daar geen fanatieke moslim met hoofddoek voor de klas staan. Dus Mijnheer BOEVE de minister heeft gelijk u bent helemaal verkeerd als je geschandaliseerd bent neem dan ontslag als hoofd van het zogenaamde “katholiek” onderwijs misschien is er voor u een plaatsje in een of ander koran school waar ze toch zo tolerant zijn.

  10. Ik ben ook wat geschandaliseerd door de uitspraak van de heer Boeve. Die man heeft blijkbaar geen historisch inzicht in de islamisering. Heeft hij ooit de koran gelezen?
    Halal eten in de scholen, hoofddoek, geen ‘kerst’ meer, homofobie, ondergeschiktheid van de vrouw, de wetten van de sharia boven de wetten van het Westers gastland: allemaal factoren die de islamisering bespoedigen. In de Resolutie van Straatsburg (1975) en de Euro-Arabische dialoog sprak het Westen af dat men olie zou kunnen blijven slurpen in ruil voor het faciliteren van de islamisering van Europa. In een werkdocument van de Arabische Liga uit 1993 worden nadrukkelijk de migratie naar Europa en de opbouw van Islamitische centra als een instrument ter islamisering van Europa gezien (Wim Van Rooy).
    In 1946 waren er in Europa 600.000 moslims, vandaag meer dan 50 miljoen.
    Kritiek op de islam is niet noodzakelijkerwijze kritiek op de individuele moslim want dat is wat de linkerzijde er maar al te graag van maakt, belust als ze is om het fascisme te ontmaskeren.
    Wie in de klas een hoofddoek wil dragen geeft geen blijk van een wil tot integratie maar wel tot ‘apartheid’.

    Geert Goubert, ex-docent Arteveldehogeschool Gent

  11. “Waarom zou een religieuze overtuiging goed onderwijs in de weg staan?” vraagt die woke idioot.Wel,dat ‘m dat dan maar eens in Afghanistan gaat kijken om die stomme vraag beantwoordt te zien.Hij kan ineens ook doorreizen naar Iran,om daar te constateren hoeveel negatieve invloed die stomme kopvod heeft op het welzijn van vrouwen die het niet meer willen dragen.Als religie primeert op integratie,zullen we er NOOIT komen,de kans bestaat dat kinderen zelfs nog geindoctrineerd zullen worden door zulke leerkrachten,omdat hun geloof primeert op alles.

  12. Ik denk dat Boeve leerlingen wil ronselen! De man heeft ook al de pluimen van het verlies van kwaliteit in zijn onderwijs op zijn hoed gestoken. Wie herinnert zich niet dat hij net daarom vond dat de door minister Weyts voorgestelde eindtermen te zwaar waren? Toen ik in het katholieke onderwijs school liep, ging men er prat op dat het streng en leerrijk was. Bij hem wordt nivelleren nu het grootste doel. Ongezonde zieltjeswinnerij en ook nog eens oerdom.

  13. Hij is geschandaliseerd … En wat met de miljoenen Vlamingen wiens cultuur, eigenheid en identiteit constant minachtend behandeld en tegengewerkt worden door omhoog gevallen woke parasieten van diezelfde Vlaamse samenleving, zoals hij?

  14. Je zou toch ook geen swastika in de klas toelaten. Dat staat symbool voor anti-semitisme. En dat is net waar de Islam voor staat. In de Qur’an staat letterlijk dat de Joden de slechtste onder de mensen zijn, en ze worden ook uitgemaakt voor apen en varkens in dat ‘heilig boek van de Moslims’. Ook zullen die hoofddoekdraagsters aan hun leerlingen uitleggen waarom de Islam niets met radicalisatie en aanslagen in de naam Allah te maken heeft.

  15. In Iran proberen ze met man/vrouw en macht van die hoofddoeken af te raken en hier zetten ze de boel op stelten omdat ze hem niet zouden mogen dragen. Zou de oplossing niet zijn de kopvod fanaten van hier naar daar te brengen, zodat ze volop hun gang kunnen gaan in de scholen daar ?

  16. Honderden mensen zijn al vermoord door de moslimterreur in Iran, net omdat ze geen hoofddoek meer willen dragen, en dan gaat hier, en dan nog wel het hoofd van het katholiek (!) onderwijs, dat gaan promoten. We hebben nonnen, paters en kruisen uit de scholen weg gehaald om zo neutraal mogelijk over te komen en net nu dit op orde geraakt is gaan we “geradicaliseerden” invoeren. Immers politieke correctheid in de MSM vinden dat het woord moslim niet meer mag gebruikt wordt omdat het stigmatiserend werkt in de vele terroristendossiers (zoals bij inspecteur Thomas vorige week), dus dan maar “geradicaliseerden”. Het invoeren van hoofddoeken in wat moet voorkomen als religieus onafhankelijke scholen, is dan wel geen probleem voor Boeve? Die man heeft het katholieke onderwijs al om zeep geholpen en is één van de redenen dat het onderwijs in het algemeen afgegleden naar de staart van het EU niveau, waar we 30j geleden nog aan de top stonden.

  17. Die topman van het “katholiek” onderwijs wil dus mohammedaanse kledij promoten. Wat een bevuiling van het eigen katholiek nest, overwegende dat de islam een veroveringsreligie is ; de geschiedenis toont dit onmiskenbaar aan. Maar “het zijn de ergste blinden die niet zien en willen” !

  18. In plaats van dit soort non-discussies te voeren zou men beter werk maken van een echte scheiding tussen kerk en staat. Geen subsidies meer van de overheid voor financiering van kerkdiensten, lonen van Imams, lokalen voor allerhande erediensten of godsdienstgestuurd onderwijs. Gebruik dit geld om een sterk en goed doordacht seculier onderwijs uit te bouwen waarin een gezond inzicht wordt aangeleerd en een open visie rond verschillende levens beschouwingen. Laat verder toe dat godsdiensten zich organiseren met eigen middelen maar laat hen ook bewijzen dat deze middelen worden gegenereerd door leden van de lokale bevolking om buitenlandse inmenging tegen te gaan en belast tevens de inkomsten van deze godsdienstinstellingen en een transparante boekhouding. Verplicht iedere leerplichtige inwoner van belgië deel te nemen aan voorgenoemd officieel seculier onderwijs zodat iedereen een gezonde basis meekrijgt en verbied in dit onderwijs alle godsienstige symbolen zodat mensen elkaar leren kennen in plaats van elkaars ideologie en trek dit ook door naar de rest van de maatschappij. Vrijheid van godsdienst mag blijven bestaan maar heeft een plaats in de huiskamer, in de kerk of moskee en niet in het openbare leven. Verbied officieel toetreden tot een geloof tot de leeftijd van 16 zodat mensen een vrije keuze kunnen maken in plaats van indoctrinatie en maak zo een einde aan de missionaire basis waar godsdiensten zich op beroepen. Het zou een hoop van onze moderne problemen oplossen.

  19. “Neutraliteit” in het “Vrij” Onderwijs of subsidiekraan dicht draaien ! Waarom wil het “opperhoofd” van het “Katholiek”(????) Onderwijs de Islam zo promoten ? Dit wordt terecht gepercipieerd als nestbevuiling van onze Katholieke Gemeenschap !

Plaats een reactie

Delen