Europese burgers zullen vanaf 2027 aan de pomp en via hun gasrekening moeten betalen voor de broeikasgassen die ze uitstoten. Die maatregelen maken deel uit van een pakket klimaatwetten waarover onderhandelaars van de Europese lidstaten en het Europees Parlement zondagochtend een akkoord hebben bereikt.
Vanaf 2027 wordt het bestaande emissiehandelssysteem (ETS) aangescherpt. Daardoor zullen niet alleen bedrijven, maar ook consumenten moeten betalen voor de CO2 die hun auto en woning uitstoten. De betaling gebeurt via tankstations en energiebedrijven. Die zullen de kost verbonden aan de aankoop van emissierechten doorrekenen aan de klant.
Door het emissiehandelssysteem moeten energiebedrijven en de industrie al langer uitstootrechten kopen. Het aantal vergunningen voor het uitstoten van broeikasgassen neemt elk jaar af, waardoor ze ook duurder worden. Bedrijven staan dus voor de keuze tussen minder uitstoten of meer betalen.
(Lees verder onder het artikel.)
Sociaal klimaatfonds
Om de bijkomende uitgaven die het gevolg zijn van de energietransitie op te vangen, kunnen consumenten vanaf 2026 een beroep doen op een sociaal klimaatfonds. Het fonds, dat 86,7 miljard euro zal tellen, wordt gedekt door de inkomsten uit de emissiehandel en de lidstaten.
De maatregelen maken deel uit van het pakket ‘Fit for 55’. De Europese Unie streeft ernaar om tegen 2050 volledig ‘klimaatneutraal’ te zijn. Daartoe moeten de Europese lidstaten hun CO2-uitstoot tegen 2030 met 55 procent verminderen ten opzichte van 1990. Het pakket ‘Fit for 55’ moet hen daarbij helpen. Het Europees Parlement en de lidstaten moeten het akkoord nog bekrachtigen, maar dat wordt beschouwd als een formaliteit.
Dat men dan ook ijvert voor een volledige immigratiestop. Meer immigranten = meer CO2.
In Afrika,China en India…gaan ze eens ferm lachen en de bedrijven die het hier gaan afbollen met open armen ontvangen! Europa dat zichzelf door de megalomane ideeën van kabouter Timmermans de afgrond inrijdt!
Foert !
Liberaal EU kannibalisme.
De nieuwe ETS-regeling komt in een richtlijn. Dus niet in een verordening. Het Belgisch parlement moet de regeling dus goedkeuren bij wet. Dan ligt de weg open naar het Grondwettelijk Hof. Dat Hof kan het Hof van Justitie een prejudiciële vraag stellen. Over de verenigbaarheid van de nieuwe ETS-regeling met bv. het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie. Bron:e-mail van medewerker van europarlementslid Sara Matthieu.